اخبار   
 

 آبی که روی بازگشت به اصفهان را ندارد

شنبه هفته گذشته بود که آب برای چهارمین ماه پیاپی از سد زاینده رود برای آبیاری باغات غرب اصفهان باز شد. آب تا نزدیکی ناژوان رسید اما انگار روی بازگشت به شهر اصفهان را ندارد...

آبی که روی بازگشت به اصفهان را ندارد

تصمیم گیری برای حق آبه شرق و غرب اصفهان در نیمه شهریور ماه

شنبه هفته گذشته بود که آب برای چهارمین ماه پیاپی از سد زاینده رود برای آبیاری باغات غرب اصفهان باز شد. آب تا نزدیکی ناژوان رسید اما انگار روی بازگشت به شهر اصفهان را ندارد.

به گزارش ایمنا پیش از این بنا بر تصمیم شورای عالی آب مقرر شد تا پایان تابستان امسال هر ماه هشت روز حق آبه کشاورزان غرب اصفهان برای آبیاری باغات این منطقه تحویل داده شود. بنابراین تصمیم از اردیبهشت امسال ماهانه آب در محدوده باغات غرب اصفهان در مبارکه، زرین شهر و لنجان رها شد. بنابراین تصمیم در چهارمین ماه پیاپی در چهارم مرداد امسال سد زاینده رود برای آبیاری باغات غرب اصفهان به مدت ۸ روز تحویل حق آبه داران غرب اصفهان بازگشایی شد و همچون ماه های گذشته آب تا نزدیکی ناژوان اصفهان رسید. بنابر اعلام مدیرروابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان از شب گذشته میزان خروجی آب از سد زاینده رود کاهش یافته و امروز مدت تحویل حق آبه هشت روزه کشاورزان غرب اصفهان تمام می شود و تا چند روز آینده آب از بستر رودخانه در این مسیر و کانال ها خشک می شود.

وحید حقیقی با اشاره به اینکه قرار است شهریور ماه نیز بنا بر تصمیم قبلی شورای عالی حق آبه کشاورزان غرب اصفهان تحویل داده شود، بیان داشت: به احتمال فراوان اواسط شهریور ماه امسال در نشست شورای عالی آب، در خصوص تحویل آب حق آبه کشاورزان غرب و شرق اصفهان تصمیم گیری خواهد شد.

با این حال طی ۳ ماه گذشته با بازشدن ماهانه سد زاینده رود برای آبیاری باغات غرب استان، آب بی سر و صدا تا نزدیکی اصفهان رسید اما پل های تاریخی بستر خشک زاینده رود در شهر اصفهان همچنان از قطره ای آب بی نصیب ماند.

البته مسئولان آب منطقه ای از میزان خروجی سد زاینده رود در هر ماه برای تحویل آب به حق آبه داران غرب زاینده رود حرفی نمی زنند و معتقدند این میزان متغیر است و با توجه به آبیاری و حق آبه باغات غرب میزان خروجی در روزهای مختلف متفاوت است.

پیش از این نیز عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان نیز با اشاره به اینکه طبق برنامه قبلی قرار بود حق آبه کشاورزان غرب اصفهان به صورت ماهیانه تحویل داده شود، بیان داشت: رسیدن آب در منطقه ناژوان اصفهان احتمالا برای تغذیه چاه های حریمی باشد.

حسین محمدرضایی با تاکید بر اینکه آبی که اکنون از سوی آب منطقه ای تحویل داده شده مربوط به غرب اصفهان است، اظهار داشت: فلاورجان، مبارکه، زرین شهر و بخشی از غرب ناژوان و خمینی شهر و کوی آتشگاه نیز در محدوده غرب اصفهان است.

وی افزود: براساس تصمیم شورای عالی آب و مسئولان آب منطقه ای قرار شد تا پایان تابستان امسال میزانی آب از سد نکوآباد برای تحویل به حق آبه داران غرب اصفهان اختصاص یابد تا بتوانند چاه های خود را برای آبیاری باغات آبگیری کنند همچنین برای آبیاری باغات فلاورجان و نجف آباد نیز آب از طریق نکوآباد به سمت کانال رهاسازی شده و بین حق آبه داران تقسیم می شود.

گفته می شود با تحویل حق آبه کشاورزان غرب اصفهان علاوه بر آبیاری باغات و برداشت حق آبه داران این منطقه تا چاه های فلمن که منبع تامین آب شرب اصفهان است تا حدودی تعذیه شود.

با این تفاسیر آب که به ناژوان اصفهان می رسد علاوه بر باغات مسیر، موجب تقویت چاه های فلمن در منطقه درچه می شود. معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در این خصوص به خبرنگار ایمنا، گفت: میزان آب رها شده آنچنان برای چاه های فلمن موثر نیست چرا که آب از سد نکوآباد آمده و از کانال ها به سمت نجف آباد می رود و به دلیل اینکه چاه های فلمن زیردست این منطقه است برای تغذیه آنها، آب رها شده آنچنان موثر نیست.

مجتبی قبادیان با اشاره به اینکه در حال حاضر چاه های فلمن خشک و ذخیره آن حدود ۱۳۰ لیتر است، بیان داشت: به دلیل برداشت آب در بالادست این چاه ها، سفره های زیرزمینی فلمن خالی از آب است و به طور قطع بازگشایی یک هفته ای آب در تقویت آب چاه ها آنچنان تاثیر گذار نیست اما از خشکی کامل و بدتر شدن وضعیت آن جلوگیری می کند.

وی بیان داشت: به عنوان مثال ذخیره ۱۳۰ لیتر به ۲۰۰ لیتر می رسد اما ظرفیت ذخیره آب این چاه ها در شرایط نرمال ۴ هزار لیتر است.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تاکید کرد: با گرمتر شدن هوا شرایط بدتر می شود و در عمل ذخیره ۱۳۰ لیتر بسیار محدود و بدون استفاده است و آب شرب اصفهان بیشتر از تصفیه خانه باباشیخعلی و همچنین چاه های حفر شده سطح شهر و با روش مدیریت فشار تامین می شود.

وی تصریح کرد: برای کمبود آب چاه های فلمن مردم باید صرفه جویی کنند و تنها راه بازگشت چاه های فلمن به شرایط عادی باز شدن رودخانه زاینده رود است.

  منبع : خبرگزاری ایمنا
  15:27   یکشنبه 12 مرداد 1393  
 نظرات