اخبار   
 

 پروفسور مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان برجسته‌ی ایرانی خاموش شد

پروفسور فیروز نادری، از مدیران ارشد ناسا، با گذاشتن پستی در صفحه‌ی اینستاگرام خود، مرگ نابغه‌ی ریاضی جهان را تأیید کرد. آقای نادری در مورد مریم میرزاخانی، نابغه‌ی ریاضی ایران نوشت: «نوری که خاموش شد، قلبم شکست، بسیار زود رفت.» ...

پروفسور مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان برجسته‌ی ایرانی خاموش شد

پروفسور فیروز نادری، از مدیران ارشد ناسا، با گذاشتن پستی در صفحه‌ی اینستاگرام خود، مرگ نابغه‌ی ریاضی جهان را تأیید کرد. آقای نادری در مورد مریم میرزاخانی، نابغه‌ی ریاضی ایران نوشت: «نوری که خاموش شد، قلبم شکست، بسیار زود رفت.»

مریم میرزاخانی از چندی پیش به دلیل ابتلا به سرطان پستان در یکی از بیمارستان های آمریکا بستری بود. فیروز نادری، پیش تر در واکنش به بیماری سرطان این ریاضی دان برجسته ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد کالیفرنیا در اینستاگرام خود از دوستداران این نابعه خواسته بود برایش انرژی مثبت بفرستند.

مریم میرزاخانی متولد سال ۱۳۵۶ در دوران تحصیلات دبیرستان در سالهای ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ در المپیادهای جهانی ریاضی در هنگ کنگ و کانادا شرکت و با مدال طلا راهی ایران شده بود. در سال ۲۰۱۴ نیز جایزه معتبر فیلدز را نیز بدست آورد. وی نخستین زن و نخستین ایرانی برنده مدال فیلدز بود.

او در سال ۱۹۹۹ مدرک کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف کسب کرد. مریم میرزاخانی برای ادامه تحصیل راهی آمریکا شد و در سال ۲۰۰۴ مدرک دکترای ریاضیات از دانشگاه مشهور هاروارد را کسب کرد. وی از سال ۲۰۰۸ در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات بود.

  منبع : یورونیوز
  14:00   شنبه 24 تیر 1396  
 نظرات