اخبار   
 

 ساخت دستشویی در حریم چهل‌ستون!

هنوز یک سال از ثبت جهانی باغ چهل‌ستون اصفهان نمی‌گذرد، با این وجود در بخش‌هایی از این مجموعه ساخت‌وساز دیده می‌شود...

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان این ساخت‌وسازها را به ساخت یک سرویس بهداشتی در گوشه‌ای از باغ مربوط دانست و گفت: برای رفع نیاز گردشگران در فصل‌هایی که ورود گردشگر به شهر اصفهان افزایش می‌یابد، اقدام به ساخت سرویس بهداشتی در چهل‌ستون کرده‌ایم. مصلحی فاصله‌ی این سرویس بهداشتی را از بنای چهل‌ستون حدود 250 تا 300 متر دانست و ادامه داد: این سرویس بهداشتی با نظر شورای تأمین شامل متخصصان، اساتید دانشگاه و رؤسای قبلی اداره کل ساخته می‌شود. او در‌باره‌ی دخل‌وتصرف در اثری که ثبت جهانی شده است، گفت: اگر به تمام آثار ثبت‌شده در دنیا بروید، می‌بینید که سرویس بهداشتی در بهترین قسمت بنا ساخته شده است.
وی با اشاره به این‌که باغ موزه چهل‌ستون در نوروز روزانه 50هزار نفر بازدیدکننده دارد که سرویس‌های بهداشتی کنونی و سرویس‌های بهداشتی سیار جوابگوی نیاز این تعداد بازدیدکننده نیست، بیان کرد: طرح ساخت این سرویس بهداشتی با مطالعه اجرا شده و تمام مسائل به دقت بررسی شده است.
سرپرست اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان با بیان این‌که ساخت سرویس بهداشتی یکی از تسهیلات گردشگری است و این‌گونه خدمات باید برای گردشگران فراهم شود، ادامه داد: سرویس‌های بهداشتی مجموعه‌ی چهل‌ستون جوابگوی نیاز بازدیدکنندگان نیستند. مصلحی با اشاره به این‌که سرویس‌های بهداشتی جدید در محل یک انبار متروکه ساخته شده‌اند، اظهار کرد: محل ساخت سرویس‌های بهداشتی جدید در نقشه‌هایی که در زمان ثبت به یونسکو فرستاده شد، وجود داشت. یک سرویس بهداشتی درخور این بنای تاریخی با در نظر گرفتن تمام موارد ساخته می‌شود.
وی با اشاره به این‌که سرویس‌های بهداشتی، موزه و مکان‌های ویژه برای پذیرایی از بازدیدکنندگان در تمام بناهای تاریخی باید وجود داشته باشند، گفت: این خدمات باید متناسب با تعداد بازدیدکنندگان باشند و این امکان نیز به‌مرور زمان در باغ موزه‌ی چهل‌ستون ایجاد می‌شود. او با بیان این‌که یونسکو در این موارد دخالت نمی‌کند، افزود: اجرای عملیات ساخت این مجموعه منافاتی با کارکردهای بنا ندارد.
ساخت سرویس بهداشتی در باغ چهل‌ستون
همچنین یک کارشناس میراث فرهنگی گفت: کارهایی که به‌تازگی در باغ چهل‌ستون انجام شده است با ثبت جهانی یک اثر تاریخی و مرمت‌های اصولی و علمی مغایرت دارند. فرشته‌نژاد با اشاره به وجود یک سرویس بهداشتی در کنار ورودی شمالی باغ چهل‌ستون، بیان کرد: این سرویس بهداشتی 50 سال پیش ساخته شد و اکنون توسعه‌ی آن مشکلی ندارد؛ اما نحوه‌ی ساخت‌وساز مهم است. البته ساخت این سرویس بهداشتی در برابر توسعه‌ها و ساخت‌وسازهایی که به‌تازگی در حریم این باغ انجام شده، ناچیز است.
  منبع : ارسال شده توسط محمد مدرس نیا
  09:13   یکشنبه 30 مهر 1391  
 نظرات