اخبار   
 

 جهانگیری : بی هیچ سابقه‌ی اجرایی، با چه جسارتی وارد صحنه شدند!؟

اسحاق جهانگیری در گفت‌وگوی ویژه‌ی خبری دیشب به تشریح برنامه‌های اقتصادی خود پرداخت و تأکید کرد: در دولت دوازدهم برنامه‌ی کاملی برای ایجاد شغل داریم. اگر همان هدفِ برنامه‌ی ۹۵۰هزار شغل را در نظر بگیریم، باید یک رشته الزمات رعایت شود ...

جهانگیری : بی هیچ سابقه‌ی اجرایی، با چه جسارتی وارد صحنه شدند!؟
■ به دولت ظلم می‌کنند


اسحاق جهانگیری در گفت‌وگوی ویژه‌ی خبری دیشب به تشریح برنامه‌های اقتصادی خود پرداخت و تأکید کرد: در دولت دوازدهم برنامه‌ی کاملی برای ایجاد شغل داریم. اگر همان هدفِ برنامه‌ی ۹۵۰هزار شغل را در نظر بگیریم، باید یک رشته الزمات رعایت شود.

مجری برنامه از جهانگیری پرسید«کشور ما چه تعداد شغل پایدار احتیاج دارد، چه میزان سرمایه لازم دارد و روش کم هزینه شما برای ایجاد شغل چیست؟»

وی گفت: راجع به ایجاد شغل تاکنون صحبت زیاد شده و برخی نامزدها وعده دادند. البته کمتر به برنامه عملیاتی که نشان دهد چگونه قرار است شغل ایجاد شود ندیدم. ما یک انباشت بیکاری از سالهای گذشته داریم. بین سال ۸۴ تا ۹۱ خالص شغل ایجاد شده بسیار کم و در حد صفر است و انباشت بیکاری ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: یک مجموعه متقاضی شغلی هم هر سال به این تعداد اضافه می شود. به طور متوسط ما نیاز به یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متقاضی کار داریم. بیشتر متولدین دهه ۶۰ هستند. این افراد سطح دانشگاه را تمام می کنند و باید وارد بازار کار شوند. ما بهترین دوران ایجاد شغلمان در دوران اصلاحات است . در دولت یازدهم در دو سال ابتدایی بین ۶۸۰ تا ۷۰۰ شغل ایجاد شده است. اما با این تعداد به نسبت بیکاری که هستند کسری داریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در برنامه ششم در مواد مختلفش تاکید بر ایجاد سالی ۹۵۰ هزار شغل در هر سال شده است. شغل به عنوان یک عامل اصلی نیست، نتیجه یک مجموعه اقدامات است باید تولید بیشتر شود، سرمایه گذاری بیشتر انجام شود تا در نهایت منجر به شغل شود.

جهانگیری تاکید کرد: در دولت دوازدهم برنامه کاملی برای ایجاد شغل داریم. اگر همان هدف برنامه ۹۵۰ هزار شغل را در نظر بگیریم باید یک مجموعه الزمات رعایت شود. در ابتدای امسال هم که رهبری فرمودند امسال سال اقتصادمقاومتی و تولید و استغال. بعد فرمودند الزاماتی دارد. پس به صورت طبیعی چند زمینه کار برای ایجاد شغل اولویت بندی کردیم. اگر تولید کشور رشد پیدا کند و سالی ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم خودبخود حجم قابل توجهی شغل ایجاد می کند برای اینکه تولید کشور راه بیفتد نیاز به بازار مشخصی است. دولت باید با قاچاق مبارزه کند باید واردات کالا مدیریت شود. تولیدات داخلی صادر شود. سرمایه گذاری در داخل کشور باید فعال شود.

وی تصریح کرد: برای ۹۵۰ هزار شغل باید ۷۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شود. گفته شده که ۶۵ میلیارد دلارش سرمایه خارجی باشد. در این حالت رئیس جمهوری قادر است این میزان سرمایه را جذب کند که روابط مناسبی با دنیا برقرار کند.


جهانگیری با بیان اینکه برای ایجاد ۹۵۰ هزار شغل، باید ۷۰۰ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه داشته باشیم، گفت: از این مبلغ ۶۵ میلیارد دلار منابع و سرمایه خارجی خواهد بود و رییس‌جمهوری که به دنبال جذب این میزان سرمایه خارجی است باید تعامل جدی با دنیا داشته باشد و دیپلماسی فعال ایجاد کند و نمی‌توان با شعارهایی که صرفاً به هم زدن روابط با خارج است، ایجاد اشتغال کرد. به همین دلیل هم در یک دوره‌ای باوجود وفور درآمدهای نفتی، میزان شغل ایجاد شده صفر است. چرا که به جای پرداختن به الزامات ایجاد شغل، فکر کردن اشتغال به‌صورت خود به خود حل می‌شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: شاید یکی از ساده‌ترین شیوه‌های ایجاد شغل، شرکت‌های دانش‌بنیان باشد که ما در دولت یازدهم ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان ایجاد کردیم که از این طریق حدود ۱۱۰ هزار شغل ایجاد کردیم و پیش‌بینی کردیم در دولت آینده این شرکت‌ها به ۱۰۰۰۰ شرکت افزایش یابد.

او ادامه داد: از طرفی برای ایجاد اشتغال در مناطق مرزی و روستا‌ها اقداماتی انجام دادیم که و در دو سال گذشته ۳۴۰ هزار شغل ایجاد شده است. همچنین اواخر سال گذشته لایحه‌ای به مجلس تقدیم کردیم که یک و نیم میلیارد از صندوق توسعه ملی وام ریالی به روستاییان برای ایجاد شغل پرداخت شود که البته مجلس به‌خاطر برخی گرفتاری هنوز به تصویب آن نرسیده اما رییس مجلس قول دادند که در روزهای آینده این لایحه در دستور کار قرار بگیرد.

جهانگیری یادآور شد: میلیاردها دلار دیگر نیز برای صندوق توسعه ملی پیش‌بینی شده که وام روستایی پرداخت کنیم و صنایع کوچک و متوسط نیز ازجمله دیگر سیاست‌های ما است. بهبود فضای کسب و کار به‌معنای این که فضایی درست کنیم که بخش خصوصی با رغبت بیشتر وارد شود نیز در دستور کار است و به‌طور کلی مجموعه‌ای از اقدامات را مدنظر داریم که باید در کنار هم به اجرا دربیاید. در دو هفته گذشته در ستاد اقتصاد مقاومتی برای سال ۹۶ تصویب کردیم که در چه زمینه‌هایی چه اقداماتی انجام گیرد که منجر به سالی ۹۵۰ هزار شغل شود.

وی ادامه داد: توسعه صنایع کوچک و متوسط نیز مهم است. بهبود فضای کسب و کار به معنی مجموعه سیاست ها با برنامه ریزی روشن برای تشویق بخش خصوصی است. این موضوع را در مرکز فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز می بینیم.

مجری پرسید: یکی از آن بحث هایی که اشتغال زاست، بحث مسکن است.۵ سال است که بخش مسکن در رکود است.برنامه دولت شما برای حل این مشکل چیست؟

اسحاق جهانگیری در پاسخ به این سئوال، گفت: با فعال شدن بخش مسکن ده ها صنعت دیگر فعال می شود.یکی از نیازهای اصلی جامعه ایجاد مسکن برای اقشاری است که نیاز دارند، ما مهم ترین مشکلمان تولید مسکن نیست، الان ما ۲.۵ واحد مسکن خالی داریم، در تهران ۶۰۰ هزار مسکن خالی داریم، اما متاسفانه در ۱۰ سال گذشته قیمت مسکن در دوره ای ۱۰ برابر شد. چند موضوع به عنوان اولویت مسکن دولت آینده است.اول موضوع خانه برای خانه اولی ها است، یک صندوق سپرده گذاری در نظر گذاشته شده و پیش بینی شده است در تهران با ۱۶۰ میلیون تومان و در شهرستان ها با میزانی کمتر، وام برای خرید خانه داده میشود، به نظر می آید با وام حدود ۲۰۰ میلیون تومان که داده میشود، بتوانند مسکن را تهیه کنند، خوبی این کار این است که سودش زیر ۱۰ درصد است.

او ادامه داد: موضوع دیگر مسکن در بافت های فرسوده است که باید در این حوزه سرمایه گذاری شود.شرکت های توسعه گر که عموما بخش خصوصی هستند، کارهایشان را شروع کردند تا با مشارکت خود صاحبخانه های بافت فرسوده ایجاد مسکن کنند. این اتفاق در حاشیه نشین ها هم پیگیری میشود. سالی حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در نظر گرفته شده است.

جهانگیری با اشاره به مسکن اجتماعی گفت: این مسکن با کمک نهادهای حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد، پیگیری میشود و افرادی که دو معلول در خانه اش دارد، تقریبا صاحب خانه شده اند، ما پیگیر هستیم در آینده افرادی که یک معلول دارند نیز صاحب خانه شوند.

او در پاسخ به سئوالی در مورد حجم نقدینگی در کشور و تبعات آن، گفت: نقدینگی نزدیک به هزار و دویست هزار میلیارد است. همواره نقدینگی میتواند کمک کننده مناسب برای توسعه کشور باشد و اگر خوب پرداخت نشود، هم میتواند تهدید شود. باید جهت داده شود که این نقدینگی به سمت تولید رود و تهدیدش وقتی است که مردم احساس کنند که زمینه فعالیتشان کم است، من همین جا عرض کنم یکی از جاهایی که میتواند نقدینگی را به درستی جذب کند، بازار سرمایه است. در دولت دوازدهم یکی از سیاست ها این است که بازار سرمایه را حمایت کند تا افرادی که سهام خریدند صدمه نبینند.

جهانگیری گفت: اگر مردم به هر صورتی اعتمادشان را از دولت از دست بدهند، این خطرناک است، ما فراموش کردیم در سال ۹۰ و ۹۱ که اعتماد سرمایه گذاری از بین رفت، دیدیم که ارز چندبرابر شد، دیدیم که مردم هر پولی داشتند به سمت خرید سکه و ارز بردند. ایران جز محدود کشورهایی بود که با کاهش قیمت نفت تلاطمی در آن به وجود نیامد، چون مردم به دولت اعتماد و امید داشتند، پس اگر به اعتماد مردم آسیب نزنند این نقدینگی میتواند باعث سرمایه گذاری شود.

مجری از جهانگیری پرسید که ما رکود تورمی داریم یا نه و برنامه شما برای حل این مسئله چیست؟

جهانگیری پاسخ داد: در دوره کوتاهی کشور تورم بالا داشت و که رشد اقتصادی مثبت داشت و در مواقعی بود که رشد اقتصادی منفی و تورم هم پایین بود، در دوره ای هم مانند ۹۱ و ۹۲ تورم بالای بود و رشد هم منفی بود، که استثنا در ۵۰ سال گذشته رخ داده بود، دولت یازدهم با این رکود تورمی مواجه شد، که خوشبختانه توانستیم اول تورم را کاهش دهیم و بعد رشد اقتصادی را ایجاد کردیم. دوره خوبی است اما مردم به دلیل گرفتاری های دیگری که دارند، سفره زندگی مردم در سال های گذشته بسیار کوچک شده است و هنوز مردم به سمت مسیر خوب نرفته اند.

جهانگیری در مورد مالیات گفت: بنگاه هایی که فعالیت بکنند و سود داشته باشند، ۲۵ درصد را مالیات میدهند، ما در زمینه مالیات دنبال این هستیم که به مالیات دهنده های خرد اعتماد کنیم و براساس اظهاری که خودشان میکنند، قبول کنیم وبر مالیات دهنده های بزرگ تمرکز کنیم، در حال حاضر بیش از ۷هزار میلیارد تومان از فرار مالیاتی جلوگیری شد.

مجری از جهانگیری پرسید آیا قاچاق را از ورودی های رسمی قبول دارید؟ راه حلتان چیست؟

او پاسخ داد: ما باید در مبارزه با قاچاق جدی باشیم و این را ثابت کرده ایم، طی این دوره قاچاق از کاهش یافته است، باید سامانه های خوب در گمرک ایجاد کنیم، امروز گمرک ایران به سامانه های هوشمند مجهز شده است از وقتی کالا سوار کشی می شود تا ترخیص کالا را گمرک میتواند پیگیری کند.

جهانگیری درباره وضعیت تحریم ها و راهکار مقابله با آن در دولتش و اینکه چقدر مشکلات مربوط به تحریم بوده و چقدر آن مربوط به سوء مدیریت، گفت: تحریم حتما در مشکلات کشور سهم عمده ای داشته است. بیشترین دوران تحریم در این دولت بود. در دوره ای به بهانه تحریم تلاطم عجیبی در اقتصاد کشور بوجود آمد. در همین دولت تحریم هم بود ولی مدیریت عالمانه برخورد کرد. مدیریت خوب می تواند عوارض تحریم را به حداقل برساند و اقتصاد کشور از ثبات خوبی برخوردار شود.

مجری از جهانگیری پرسید«فساد اقتصادی را چقدر جدی می بینید؟» وی پاسخ داد: فساد از مسائلی است که بصورت خیلی بدی در اقتصاد ایران شکل گرفته است. من تعبیر فساد سیستماتیک را برای آن بکار می برم. دولت اینده دولت ضدفساد است در مبارزه با فساد خط قرمزی نداریم و هر کسی آلوده شود باید برخورد شود. برای پیشگیری باید دسترسی آزاد به اطلاعات بوجود اید، باید مسئولان در اتاق های شیشه ای باشند. تا مردم آنها را کنترل کنند. فضای مجازی ظرفیت خوبی برای مبارزه با فساد است. یک جوان در فضای مجازی توانست املاک ناحق در برخی نهادها را رو کند. باید تعامل خوبی بین دولت و قوه قضاییه باشد.این تعامل در از بین بردن فساد خیلی مهم است.

مجری پرسید، «در اقتصاد مقاومتی بحث درون زا و برون نگر بودن است، در دولت شما چه برنامه ای برای این دارید؟»

جهانگیری گفت: درون زایی استفاده از تمام ظرفیت هاست. برون نگری تعامل با دنیاست. ما ازا اقتصاد دنیا سرمایه می خواهیم بازار و تکنولوژی می خواهیم. باید رئیس جمهور و تیم سیاست خارجی کشور قادر باشد این سه نیاز را با دیپملاسی اقتصادی اینکار را تامین کند. منابع خارجی را به کشور بیاورد و فناوری را بیاورد. درون زایی یعنی از همه سرمایه های کشور استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از اصلی ترین ظرفیت های کشور روستاهای کشور هستند. روستاها از ظرفیت بالایی برای اقتصادکشور برخوردار هستند. این دولت موفق شدن خیلی از خدمات را به روستاها بدهد. یکی از این دغدغه ها اب آشامیدنی بود. در سال ۱۳۹۵ بیش از دو هزار و نهصد روستا آبرسانی شد. راه روستایی بیش از ده هزار کلیومتر انجام شد. در دو سال گدذشته در ۳۴۰ هزار روستا شغل ایجاد کردیم. باید سرمایه گذاری را در روستاها توسعه دهیم. کشاورزی را توسعه دهیم. نواحی صنعتی در کنار روستاها ایجاد کنیم تا صنایع تبدیلی ایجاد شود. گردشگری روستایی را توسعه دهیم.

وی سپس به اقدامات دولت در حوزه کشاورزی ،گردشگری و صنعتی روستایی اشاره کرد و گفت: طرح نظام سلامت از بهترین خدمات دولت به روستایی ها و مردم بود. ما تشخیص دادیم باید درمان مردم را سامان دهیم، بیش از ده میلیون نفر را بیمه کردیم.

در ادامه این گفت و گو جهانگیری یادآور شد: یکی از ظرفیت هایی که در رسیدگی به محرومین وجود دارد بحث سهام عدالت است . خوشبختانه طبق قانون مجلس از سال٩٦باید برای مردم تعیین تکلیف می کردیم که صاحب کارخانه ای هستند یا نه ، تا شهریور ماه تمام مردم تعیین تکلیف و سهام دار می شوند.

وی ادامه داد: یکی از ظلم هایی که به این دولت و مدیران می شود گفته می شود به طبقات ضعیف توجه ندارند این درحالیست که در بدترین شرایط ما براساس اولویت ها بهترین خدمات را دادیم. طرح نظام سلامت بهترین خدمت به مردم بود.ما اولین نیاز را تشخیص دادیم که مساله درمان مردم است.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در کمیته امداد و بهزیستی که حدود ۱۰ میلیون تحت پوشش دارند براساس طرحی که از سال ۹۴ کار کردیم به خانواده های تک نفری حدود دویست هزار تومان، دو نفره ۳۴۰ نفره، سه نفره ۴۵۰ هزار تومان، چهار نفره ۶۰۰ هزار تومان و پنج نفره ۷۰۰ هزار تومان مستمری پیش بینی کردیم که همراه با یارانه به آنها پرداخت شود. انشالله گام بعدی این است که هر کسی از این مبالغی که گفتم درآمدش کمتر است در کمیته امداد و بهزیستی ثبت نام کند. مردم عزیز دولت مصصم است نسبت به حل مشکلات طبقات ضعیف و جامعه و دغغه معیشت و بیماری و ر نج را برطرف کند.

این کاندیدای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، در مورد بیکاری در میان قشر تحصیل کرده، گفت: در دولت یازدهم این بحث را کرده‌ایم و در دولت داوزدهم این بحث را با عنوان کاروزی پیگیری میکنم، وقتی من وزیر بودم، به این شکل بود که دانشجو به عنوان کاروز به کارخانه ها با حمایت دولت میرود و بعد در آن کارخانه استخدام میشود.

او ادامه داد: زیربنای آی تی هم یکی از زمینه های اشتغال است که انشاءاله پیشرفتی در این حوزه خواهیم داشت.

او در مورد سهام و بازار سرمایه تأکید کرد: باید سیاست هایی اتخاذ کنیم که اطمینانی برای سهام دارهای خرد ایجاد شود و همین برای تأمین منبع مالی پروژه ها باید استفاده شود تا منبع تأمین بنگاه های بزرگ باشند.

جهانگیری در برابر سئوالی در مورد دلالی در کشاروزی، تصریح کرد: در مورد تعاونی ها عرض کنم که این حوزه یکی از زمینه های توسعه اقتصادی کشور است که دولت سیاستش این است که سهم تعاونی ها به خصوص کشاورزی را بیشتر کند. من فکر میکنم که بالاخره در این بخش میتوانیم حمایت بیشتری کنیم و در دولت آینده بیشتری به این موضوع خواهیم پرداخت.

این کاندیدای ریاست جمهوری در این میان گریزی هم به شایعاتی که در مورد دولت یازدهم مطرح می‌شود، زد و اظهار کرد: در این روزها شایعات زیادی سعی می شود علیه دولت و مسئولان درست شود تا دل دین داران را خالی کنند، من با اطمینان میگویم این دولت برای خانواده شهدا و ایثارگران و دینداران احترام بیشتری قائل است، بهترین رابطه را با مراجع این دولت داشته است، زمانی که رابطه دولت قبل با مراجع سرد شده بود، این دولت رابطه حسنه برقرار کرد.

او ادامه داد: همین حالا هم برخی شبنامه هایی علیه سند ۲۰۳۰ و دولت پخش کردند، باید بدانیم که این یک بیانیه است، وقتی این بیانیه در یونسکو مطرح شد، وزیر وقت اعلام کرد که هر جای این بیاینه برخلاف قانون و دین باشد اجرا نخواهد شد، حتی در دولت ما گفتیم اگر برخلاف قانون برنامه و سندهای بالادستی باشد، آن را اجرا نخواهیم کرد، دولت به این پایبند است که باید از مباحث دینی و فرهنگی مردم حمایت کند.

جهانگیری اشاره ای به حقوق بازنشستگان نیز داشت: به بازنشستگان عزیز میگویم که ما تلاش کرده ایم بیش از تورم حقوق آنها افزایش یابد و این کار را همچنان خواهیم کرد.

او در این بخش از صحبت هایش با خطاب قرار دادن مردم، گفت: من به مردم میگویم که انتخابات فقط فرصت رای دادن نیست فرصت گفتگو است، از مردم میخواهم که در این مدت گفتگو بیشتری انجام دهند و از دستاوردهای دولت دفاع کنند.مردم به عملکرد و سابقه کاندیداها نگاه کنند، ما به چه دولتی نیاز داریم؟ به دولتی نیاز داریم که قادر باشد متخصصان را دور خودش جمع کند. دولتی که قادر باشد دیپلماسی فعال داشته باشد. نه به دولت و رییس جمهوری که هیچ سابقه اجرایی نداشته است. با چه جسارتی وارد صحنه شده اند. مردم عملکردها را با شعارها مقایسه کنند، بعد از آن رای بدهند.

جهانگیری با اشاره به نکات که «مردم ببینند که اگر شعارها با عملکرد تطبیق دارد ، دست به انتخاب بزنند، به شما قول میدهم که با اجماع و همراهی مشکلات را حل خواهیم کرد.»، گفتگوی خود را به پایان رساند.


  منبع : خبرگزاری خبرآنلاین
  13:14   سه شنبه 26 اردیبهشت 1396  
 نظرات