اخبار   
 

 ساختمان‌سازی روی ماه، با فناوری ابداعی دانشمند ایرانی

ناسا در راستای به سرانجام رساندن پروژه‌ی پرینت سه‌بعدی برای ساخت سازه بر روی ماه...

برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
ناسا در راستای به سرانجام رساندن پروژه‌ی پرینت سه‌بعدی برای ساخت سازه بر روی ماه، کمک‌هزینه‌ای در اختیار مهندس بهرخ خوشنویس، پژوهشگر ایرانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و مدیر مرکز ساخت فناوری‌های سریع قرار داده است.

 


 

ساخت قطعات یدک در ایستگاه فضایی جهانی برای مأموریت‌های بلندمدت در فضا، با بهره‌گیری از تکنولوژی پرینت سه‌بعدی، از برنامه‌های مورد نظر محققان ناسا است؛ اما ایده‌ی اصلی بهره‌مندی از این تکنولوژی برای ساخت‌وساز بر روی ماه، به نام دانشمندی ایرانی‌تبار ثبت شده است.

ناسا در راستای به سرانجام رساندن پروژه‌ی پرینت سه‌بعدی برای ساخت سازه بر روی ماه، کمک‌هزینه‌ای در اختیار مهندس بهرخ خوشنویس، پژوهشگر ایرانی دانشگاه کالیفرنیای
جنوبی و مدیر مرکز ساخت فناوری‌های سریع قرار داده است.

در روش پیشنهادی مهندس خوشنویس، لایه‌های بتن با یک ماله‌ی رباتیک در زاویه‌ی مورد نظر شکل داده می‌شوند. شبکه‌ی لوله‌کشی، سیم‌کشی برق و دیگر امکانات نیز با به‌کارگیری سامانه‌های رباتیک در هنگام ساخت نصب می‌شوند و هر فوت‌مربع از دیوار در ۲۰ ثانیه ساخته می‌شود.

تاکنون تحقیقات دامنه‌داری در زمینه‌ی امکان به‌کارگیری خاک و سنگ ماه برای تولید بتن انجام گرفته است. بررسی انجام‌گرفته در دانشگاه آلابامای جنوبی نشان می‌دهد که بتن تولیدشده از گوگرد مذاب می‌تواند در ساخت
و برپا کردنِ سازه‌های گوناکون بر روی ماه به کار گرفته شود.

در پژوهش دیگری که ناسا انجام داده است، از نانولوله‌های کربنی، چسب، خاکِ ماه و سنگ، برای تولید بتن بهره گرفته شد.

نبود اتمسفر، نیروی گرانش کم و محیط خشن روی ماه، ساخت‌وساز بر روی ماه را برای مهندسان و محققان دشوار و نزدیک به ناممکن می‌نماید.

بیش‌تر سناریوهای مطرح برای ساخت‌وساز بر سطح ماه، شامل مدول‌های کوچک ساخته‌شده از کولار (
Kevlar dir=rtl>) است، اما ایده‌ی فرستادن ربات‌های چاپگر سه‌بعدی به ماه برای ساخت سازه با به‌کارگیری مصالح محلی، قانع‌کننده و عملی‌تر به نظر می‌رسد.

 

برگرفته از : خبرگزاری دانشجویان ایران و جام‌نیوز

www.isna.ir  و www.jamnews.ir ، dir=ltr>5 بهمن 1390

یکپارچه‌سازی و ویرایش : امیریاشار فیلا

 
  منبع : ارسال شده توسط مهندس امیریاشار فیلا
  09:15   یکشنبه 9 بهمن 1390  
 نظرات    
 
نیما محسون 18:05 دوشنبه 10 بهمن 1390
0
 نیما محسون
خبر جالبی بود.متشکرم