اخبار   
 

 گسترش فناوری محقق ایرانی برای ممانعت از سقوط پل و ساختمان

فناوری ابداع شده توسط یک محقق ایرانی که در لحظه، به صورت بی سیم و با هزینه کم و سیستم تشخیص سلامت سازه ها می تواند از سقوط پلها و ساختمانها جلوگیری کند، در سراسر دنیا درحال گسترش است...

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی کلانتری محقق ایرانی از گروه مهندسی کامپیوتر و الکتریک دانشگاه مریلند که شرکت رزنسیس را تأسیس کرده و به عنوان رئیس و مسئول ارشد فناوری آن فعال است، در توضیح این فناوری گفت: در اکثر موارد پیش از سقوط یک پل یا یک ساختمان، تغییرات معنادار و قابل اندازه گیری در سازه رخ می دهد.

وی افزود: فناوری ما یک ابزار قوی برای تشخیص زودهنگام و موثر این تغییرات است. این فناوری می تواند پیش از گسیختگی واقعی مشکلات سازه را تشخیص دهد تا تعمیر و یا رسیدگی به آن زودتر صورت پذیرد.

سیستم تولید شده توسط این محقق ایرانی از حسگرهای کوچک شبکه ای تشکیل شده که روی سازه های پل یا ساختمان نصب می شوند و فاکتورهایی را چون کشش، شتاب، لرزش، جابه جایی، از شکل افتادگی، شیب، انحراف، دما و رطوبت را بررسی می کند تا اطمینان حاصل کند که یک ساختار سالم است.

هرکدام از حسگرهای شبکه شده به صورت بی صدا و مستمر اطلاعات جمع می کند و پس از آن به یک مرکز اطلاعات ارسال می کند تا به طور مستمر تحلیل شوند. وقتی که یک مشکل ساختاری ایجاد شود، هشدارها برای نگاهداری به مهندسان تعمیر ارسال می شود.

حسگرهای تولید شده توسط مهدی کلانتری انرژی خود را از نور محیط و امواج رادیویی یا باطری تأمین می کنند. هر دو نوع از حسگرها تا دهه ها از نگهداری و تعمیر بی نیاز هستند.

درحال حاضر بیش از 20 شرکت در آمریکا، کانادا، اندونزی و ژاپن از حسگرهای شرکت رزنسیس روی سازه های متنوع و مختلفی اعم از تأسیسات شهری یا هوایی استفاده می کنند.

مارکوس اشمیدر مهندس صنعتی در آزمایشگاه های آزمایش مترو در ونکور کانادا گفت: ما اعتقاد داریم که این حسگرها ارائه کننده اطلاعات مفیدی درباره سازه هایی است که روی زمین مستقر شده است. نصب آسان، چرخه عمر طولانی و هزینه اندک این سیستم ها، ما را متقاعد کرد که از این حسگرها به طور گسترده در تمام پروژه های تعیین سلامت سازه ها استفاده کنیم.

درحالی که نظارت بر سلامت سازه ها ایده اصلی محصولات ارائه شده توسط شرکت مهدی کلانتری است، حسگرهای این شرکت با کاربرهای بسیار وسیعی در کشورهای مختلف دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

  منبع : خبرگزاری مهر
  12:10   سه شنبه 1 مرداد 1392  
 نظرات    
 
مهدی قنواتیان 21:08 پنجشنبه 3 مرداد 1392
1
 مهدی قنواتیان
جناب مهندس مهدی کلانتری عزیز افتخارآفرینی شما جای تشکر دارد خوشخالیم که باعث افتخار ایرانیان هستید.