اخبار   
 

 برگه‌فروشی به جای صدور شناسنامه‌فنی ساختمان

بعد از آنکه شهردار تهران از رویه کنونی صدور شناسنامه فنی ساختمان اظهار گلایه کرد و آن را محلی برای کسب درآمد عده‌ای نام برد، حالا اعضای شورای‌شهر نیز در دفاع از این اظهارات، به عدم رعایت مصوبه دولت در خصوص شناسنامه‌فنی اشاره می‌کنند و معتقدند در حال حاضر عملا به جای شناسنامه‌فنی، دارد برگه‌فروشی می‌شود...

مینا یوسفی- بعد از آنکه شهردار تهران از رویه کنونی صدور شناسنامه فنی ساختمان اظهار گلایه کرد و آن را محلی برای کسب درآمد عده‌ای نام برد، حالا اعضای شورای‌شهر نیز در دفاع از این اظهارات، به عدم رعایت مصوبه دولت در خصوص شناسنامه‌فنی اشاره می‌کنند و معتقدند در حال حاضر عملا به جای شناسنامه‌فنی، دارد برگه‌فروشی می‌شود.
به گزارش دنیای‌اقتصاد، موضوع صدور شناسنامه فنی ساختمان و تخلفاتی که در این زمینه طی هفته‌های گذشته اعتراض شورای شهر و شهردار تهران را در صحن علنی شورا برانگیخت، به تازگی ابعاد جدیدی به خود گرفته است. سازمان نظام مهندسی در تازه‌ترین واکنش نسبت به انتقادهای اخیر اعضای شورای شهر و شهردار تهران موضع شدیدی گرفته است.
این واکنش پس از آن صورت می‌گیرد که محمدباقر قالیباف، شهردار پایتخت در صحن علنی شورای شهر تهران با انتقاد شدید از عملکرد سازمان نظام مهندسی در جریان صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ها اظهار کرد: روند صدور شناسنامه فنی به ناندانی برای سازمان نظام مهندسی تبدیل شده است.
حالا شورای شهر تهران در نظر دارد تا با به تصویب رساندن طرح دو فوریتی تا زمان اصلاح سازوکارها، صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ها را متوقف کند؛ اما سازمان نظام مهندسی در واکنش به این موضوع از یک سو به اظهارات شهردار تهران در مورد تبدیل جریان صدور شناسنامه فنی به ناندانی مهندس‌ها معترض است و از سوی دیگر تاکید دارد که شناسنامه فنی قانون است و امکان ملغی کردن آن وجود ندارد.
ادعای سازمان نظام مهندسی را تایید نمی‌کنیم
این در حالی است که به گفته رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران صدور شناسنامه فنی مصوبه شورای شهر و هیات وزیران است و به هیچ عنوان قانون محسوب نمی‌شود. حمزه شکیب از سوی دیگر به «دنیای‌اقتصاد» گفت: بحث بر سر قانون زمانی منطقی است که مفاد آن اجرا شود حال آنکه صدور شناسنامه فنی برای ساختمان‌ها عملا اجرا نمی‌شود و این جریان تنها به زمینه‌ای برای کسب درآمدهای کلان برای برخی از شرکت‌های تازه تاسیس تبدیل شده است.
وی با تایید اظهارات شهردار تهران تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر صدور شناسنامه فنی براساس آنچه شورای شهر تهران با همکاری وزارت مسکن تصویب کرده است، اجرا نمی‌شود و شاهد روال قبلی برگه فروشی از سوی مجریان هستیم. به گفته شکیب در وضعیت فعلی نه تنها ارتقای کیفیت ساختمان‌سازی که هدف الزامی شدن شناسنامه فنی ساختمان بود، تحقق پیدا نکرده، بلکه این روند موجب سودجویی عده‌ای نیز شده است.
شکیب بار دیگر با تاکید بر اینکه شورا در نظر دارد تا زمان اصلاح این رویه صدور شناسنامه فنی را ملغی کند، گفت: اگر سازمان نظام مهندسی مدعی است که قانون در حال انجام شدن است باید ادعای خود را ثابت کند.
رییس کمیسیون عمران شورای شهر تهران تاکید کرد: اعتراض سازمان نظام مهندسی به شهرداری وجاهت ندارد و اگر مرجعی نظر شورا را در این مورد بخواهد شورای شهر تهران ادعاهای سازمان نظام مهندسی را تایید نمی‌کند.
شهرداری به دنبال درآمدزایی؟
در این مورد مدیر کل معماری و شهرسازی شهرداری تهران نیز به دنیای‌اقتصاد گفت: اقدامات در راستای ارتقای ساخت‌وسازها نبوده و تاکنون نیز اگر اقدامی در جهت صدور شناسنامه فنی از سوی سازمان صورت گرفته به خاطر فشارهای شهرداری بوده است.
محمدباقر خسروی همچنین این ادعای سازمان نظام مهندسی را که شهرداری با انتقاد از سازمان درصدد ایجاد زمینه برای کسب درآمد بیشتر است را رد کرد و افزود: اگر شهرداری به دنبال درآمدزایی بود پرونده ساختمان‌های بالای 3 هزار متر مربع را به سازمان نظام مهندسی واگذار نمی‌کرد. خسروی اظهار امیدواری کرد که با مداخله مجلس قوانین کارآمدتری برای افزایش نظارت بر ساخت و سازها و در نتیجه جلوگیری از تخلفات ساختمانی تدوین شود.
وی گفت: در این مورد به تازگی تعاملاتی با نمایندگان مجلس داشتیم که بر این اساس امیدواریم به زودی اقداماتی از سوی مجلس در مورد بازنگری قوانین ساختمانی صورت گیرد. وی تاکید کرد: باید برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی، ساز و کار نظارت بر ساختمان‌ها و شرح وظایف مهندسان ناظر، پکیج سیستمی تدوین شود.
به گفته مدیر کل معماری و شهرسازی شهرداری تهران، مجلس باید قوانین ساخت‌وساز را طوری تدوین کند که امکان تخطی از آنها برای هیچ مرجعی وجود نداشته باشد. خسروی همچنین با اشاره به انتظارات مردم از اعضای شورای شهر در مورد پیگیری حقوق شهروندان، خاطرنشان کرد: اعضای شورای شهر تهران وظیفه دارند که نسبت به اخذ وجه‌های کلان و بی مورد از مردم در زمان صدور شناسنامه فنی اعتراض و مداخله کنند.
  منبع : دنیای اقتصاد
  14:58   یکشنبه 28 شهریور 1389  
 نظرات    
 
علی اکبر صحافی پور 21:30 یکشنبه 28 شهریور 1389
6
 علی اکبر صحافی پور
وقتی سرنا از سر گشاد آن زده می شود !!
معمولا برای اجرای هر کاری می بایست لوازم ، ابزار ، روش های اجرا ، آموزش و بسیاری موارد دیگر به صورت همزمان در یک پکیج باتوجه همه جانبه به شرایط موجود تهیه و ارائه شود ، وقتی در هر کاری به صورت قانون دستوری و نا هماهنگ و بدون تفکر جمعی تصمیم گیری شود نتیجه را بهتر از این نمی توان انتظار داشت .