اخبار   
 

 ناهماهنگی در مقاوم سازی ساختمان ها

رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله از ناهماهنگی میان شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی کشور در زمینه مقاوم سازی ساختمان ها...

رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله از ناهماهنگی میان شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی کشور در زمینه مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله خبر داد و گفت : این ناهماهنگی ها موجب شده است که طرح مقاوم سازی به خوبی اجرا نشود .


عباسعلی تسنیمی افزود: قوانین مرتبط با مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله در کشور وجود دارد اما متاسفانه اجرای آنها با ضعف همراه است چنان چه در حال حاضر شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی به عنوان دو نهاد مسئول در زمینه مقاوم سازی ساختمان ها باید با هم هماهنگ عمل کنند که متاسفانه در حال حاضر این گونه نیست.
وی توضیح داد : شهرداری ها به عنوان متولیان صدور جواز پایان کار برای ساختمان ها باید دقت و حساسیت بیشتری در زمینه مقاوم سازی ساختمان ها داشته باشند و تنها به مشاهده امضای مدارک اکتفا نکنند.
وی ادامه داد: در واقع درست عمل نکردن به قوانین مقاوم سازی ساختمان ها از ضعف شهرداری ها و سازمان نظام مهندسی است. هرچند باید گفت هنوز فرهنگ مقاوم سازی ساختمانها در برابر زلزله در ایران به درستی جا نیفتاده است.
وی اظهار داشت: در چند ماه اخیر تغییراتی در نظام مهندسی کشور رخ داده است که امیدواریم این تغییرات موجب شود که فعالیت های مقاوم سازی ساختمان ها با جدیت بیشتری دنبال شود .
تسنیمی گفت: پیشینه اجرای طرح مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله به سال های 77 تا 78 بر می گردد که این طرح از مدارس آغاز شد و وزارت آموزش و پرورش مسوول اجرای آن بود که متاسفانه این طرح به طور کامل اجرا نشد.
رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی افزود: بخش دیگر این طرح با عنوان مقاوم سازی بیمارستان ها در برابر زلزله نیز اجرا شد که این کار تا حدی پیشرفت داشته ولی متاسفانه هنوز برخی از ساختمان های کشور از جمله بیمارستان ها در برابر زلزله بالای 6 ریشتر همچنان آسیب پذیر هستند از این رو باید طرح مقاوم سازی برای آنها انجام شود .
وی از مسئولان شهرداری و سازمان نظام مهندسی خواست که طرح مقاوم سازی ساختمان ها را با جدیت بیشتری دنبال کنند زیرا ایران از جمله کشورهایی است که در خط کمربند زلزله دنیا قرار گرفته است و در صورت وقوع زلزله در شهرهای بزرگ و پرجمعیت خسارات جبران ناپذیری به بار خواهد آمد.
تسنیمی همچنین از مسئولان خواست که اعتبار و بودجه ویژه ای برای تحقیقات علمی در مورد پایش زلزله و ایجاد ایستگاه های لرزه نگاری اختصاص دهند زیرا با توجه به لرزه خیزی کشورمان و وقوع زمین لرزه های پی در پی در شهرها و روستاهای ایران نیاز است که تحقیقات و پژوهش های بیشتری در این زمینه به منظور آمادگی بیشتر در برابر زلزله انجام شود .
رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی گفت: در حال حاضر 26 ایستگاه لرزه نگاری وابسته به این پژوهشگاه در کشور فعال است که دو ایستگاه از رده خارج شده اند . این در حالی است که با توجه به گستردگی کشور و شرایط لرزه خیزی ایران ، برای پایش مداوم زمین لرزه ها به 100 ایستگاه لرزه نگاری در کشور نیاز است .
وی تاکید کرد که تاسیسات ایستگاه های لرزه نگاری بسیار حساس هستند و همواره نیاز به نوسازی و به روز شدن دارند از این رو باید اعتبار لازم برای این کار تامین شود .
  منبع : ارسال شده توسط محمد مدرس نیا
  08:40   سه شنبه 3 اردیبهشت 1392  
 نظرات