اخبار   
 

 ساعاتی پیش در بخش‌هایی از زمین، خورشیدگرفتگی حلقوی رخ داد

چند ساعت پیش و در نخستین اوقات بامداد دوشنبه، یکم خرداد، ساکنان پاره‌ای از نقاط کره‌ی زمین، بیننده‌ی خورشیدگرفتگی حلقوی بودند...

چند ساعت پیش و در نخستین اوقات بامداد دوشنبه، یکم خرداد، ساکنان پاره‌ای از نقاط کره‌ی زمین، بیننده‌ی خورشیدگرفتگی حلقوی بودند؛ که این پدیده‌ی زیبا از ایران رویت‌پذیر نبود.


نیمه‌شب یک‌شنبه، 20 ماه می، به وقت جهانی (بامداد امروز، دوشنبه، 1 خرداد / 21 می به وقت ایران)، در بخش‌هایی از کره‌ی زمین پدیده‌ی خورشیدگرفتگی حلقوی روی داد و ساکنان سواحل اقیانوس آرام به تماشای حلقه‌ی آتشین خورشید نشستند.

خورشیدگرفتگی حلقوی هنگامی رخ می‌دهد که ماه در بیش‌ترین فاصله‌ی مداری از زمین قرار داشته باشد و قطر ظاهریِ آن کوچک‌تر از اندازه‌ی ظاهریِ گِرده‌ی خورشید باشد. در این حالت، ماه نمی‌تواند به‌طور کامل چهره‌ی خورشید را بپوشاند و بیننده‌ی زمینی حلقه‌ای روشن از خورشید را به گردِ قرص تیره‌ی ماه می‌بیند.

گفتنی‌ست، در شرایط معمول، قطر ظاهریِ ماه با قطر ظاهریِ خورشید (برای بیننده‌ی زمینی) برابر یا اندکی از آن بزرگ‌تر است و خورشیدگرفتگی به شکل کامل دیده می‌شود.

همان‌گونه که در نقشه‌ی زیر دیده می‌شود، خورشیدگرفتگی بامدادِ امروز، به هنگام طلوع آفتاب در غرب چین آغاز شد و سایه‌ی ماه بر زمین، با حرکت به سوی شرق، از ژاپن و اقیانوس آرام گذشت؛ و سرانجام، خورشیدگرفتگی در غرب ایالات متحد امریکا پایان یافت. این خورشیدگرفتگی در دیگر نقاط جهان، همچون ایران مشاهده‌پذیر نبود.

 

 

 

 

برگرفته از : خبرآنلاین

www.khabaronline.ir ، 31 اردیبهشت 1391

ویرایش : امیریاشار فیلا

 

 
  منبع : ارسال شده توسط امیریاشار فیلا
  09:24   دوشنبه 1 خرداد 1391  
 نظرات