اخبار   
 

 سیل در آذربایجان و کردستان؛ ۲۵ کشته و بیش از ۳۰ مفقود

از ساعات آغازین دیروز بارش سیل‌آسای باران در چهار استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و زنجان شرایطی بحرانی پدید آورد و باعث خسارات بسیار در بخش‌های روستایی و شهریِ این استان‌ها شد. آخرین‌آمار از کشته‌شدن ۲۵ تن در این سیل حکایت دارد که ۱۷ تن از این کشته‌ها در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی بودند و ۵ کشته نیز در استان کردستان ...

سیل در آذربایجان و کردستان؛ ۲۵ کشته و بیش از ۳۰ مفقود

از ساعات آغازین دیروز بارش سیل‌آسای باران در چهار استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و زنجان شرایطی بحرانی پدید آورد. بر پایه‌ی اعلام سازمان مدیریت بحران، این سیل در ساعات ابتدایی شب گذشته اوج گرفت و همزمان باعث خسارات بسیار در بخش‌های روستایی و شهریِ این استان‌ها شد.

آخرین‌آمار از کشته‌شدن ۲۵ نفر در این سیل حکایت دارد که ۱۷ نفر از این کشته‌ها در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی بودند و ۵ کشته نیز در استان کردستان. علاوه بر این آنچه تعداد مفقودان و کشته‌های این سیل را افزایش داده‌است، حضور عجیب مردم در مسیرهای سیل برای تماشای این واقعه بود.

این سیل اما علاوه بر تلفات تلخ‌ش می‌تواند در روند احیای دریاچه ارومیه موثر باشد. با این حال و همزمان مسئولان محلی گزارش دادند تعداد زیادی از مفقودان و کشته‌شدگان سیل تماشاگران سیل بودند و عملیات امداد برای نجات مفقودان ادامه دارد، در همین رابطه، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در تازه‌ترین اظهارات خود، آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده را تشریح کرد و از مرگ ۲۵ تن در پی سیلاب در چهار استان کشور خبر داد.

وی با بیان اینکه بارش‌ها از حوالی ساعت ۱۰ صبح دیروز آغاز شده و سیلاب حوالی ساعت ۱۷ عصر جمعه جاری شد، گفت: هشدارهای لازم از سوی مقامات محلی به شهروندان داده شده و حتی در حریم رودخانه‌ها نیز مسئولان شخصا به خودروها و افراد حاضر مراجعه کرده و از آنان می‌خواستند که با توجه به پیش بینی‌ها محل را ترک کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور که برای بازدید از مناطق حادثه دیده به تبریز سفر کرده، گفت: در حال حاضر در آذرشهر هستم. در این منطقه پلی قرار دارد که هنگام سیل تعدادی از خودروها روی آن قرار داشته و علی رغم هشدارها، تعدادی از این خودروها حاضر به خارج شدن از آن نبودند.


۴ کشته و دست‌کم ۱۱ مفقود در آذرشهر

نجار با بیان اینکه هفت خودرو روی این پل قرار داشته و هنگام سیل، آب آنها را با خود برده است، افزود: در شهرستان آذرشهر بین ۱۵ تا ۱۷ مورد اعلام مفقودی شده است که تا کنون جسد چهار تن از این افراد کشف شده و نیروهای امداد و نجات در حال جستجو در محل هستند.


۱۵ کشته و ۵ مفقود در عجب شیر

وی با اشاره به وضعیت منطقه عجب شیر نیز اظهار کرد: در این شهرستان روستایی به نام چنار بیشترین تاثیر را از سیل گرفته است. حدود ۲۰ مورد مفقودی اعلام شده که تا کنون جسد ۱۵ تن کشف شده و جستجو برای پنج تن دیگر ادامه دارد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وضعیت سیل در استان آذربایجان غربی، اظهار کرد: پس از آذربایجان شرقی به این استان سفر خواهم کرد. گزارش‌های واصله حاکی از این است که در این استان تعدادی پل تخریب شده و نوجوانی ۱۲ ساله هم جان خود را از دست داده است.

نجار با اشاره به مرگ این نوجوان گفت: تصاویر و شواهد نشان می‌دهند که این نوجوان با دوچرخه وارد سیلاب شده و جریان آب او را با خود برده است.

وی با بیان اینکه در پارک کوثر سقز در استان کردستان نیز رانش زمین سبب مرگ چهار تن شد، گفت: یک نفر نیز در بانه به دلیل سیلاب جان خود را از دست داد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه جستجوها در استان‌های تحت تاثیر سیل ادامه دارد، گفت: گزارش‌ها از آذربایجان شرقی نیز حاکی از این است که به ۱۱۰۰ نفر امدادرسانی شد. از این تعداد ۷۷ نفر اسکان اضطراری داده شده، ۱۴ نفر به مکان امن منتقل شده، شش نفر در بیمارستان بستری شده و از ۴۸ واحد مسکونی نیز تخلیه آب صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه پیش بینی‌های لازم از این حادثه انجام شده و اخطارها اعلام شده بود، گفت: متاسفانه برخی از افراد که مفقود شده یا جان خود را از دست داده‌اند، در حال تصویربرداری سیلاب و حتی برخی در حال گرفتن عکس سلفی بودند که دچار حادثه شدند.


پیگیری رئیس جمهور از حادثه

نجار با تاکید بر اینکه به نمایندگی از دولت در محل حضور دارد، گفت: از همان دقایق نخست حادثه، عوامل هلال احمر، اورژانس، استانداری، بخشداری و ... که همگی از نمایندگان دولت هستند در محل حضور داشتند. بنده نیز به دستور وزیر کشور به محل آمدم و گزارش‌ها از حادثه به طور منظم به وزیر کشور و رئیس جمهور ارائه می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با انتقاد از برخی خبرسازی‌ها در فضای مجازی گفت: اینکه حادثه‌ای طبیعی را دستمایه خبرسازی و انتصاب مطالب خلاف واقع به مسئولان و دولت کنیم، اقدام شایسته‌ای نیست.

بارش بی‌سابقه طی ۱۵ سال اخیر

این اتفاق در شرایطی است که سیل کرمان و سیستان و بلوچستان در اسفند ماه سال ۹۵، حجم بالاتری نسبت به این سیل داشت و همزمان تلفات در آن کمتر از سیل آذربایجان تا کنون بود. به نظر می‌رسد مدیریت بحران در این سیل خود بحرانی بوده است. در این زمینه معاون عمرانی استاندار آذربایجا‌ن‌شرقی درباره حجم بارش‌ها در این استان می‌گوید: بر اساس گزارش‌های هواشناسی، در تمام نقاط استان با بارش باران مواجه بودیم و در مجموع بیش از ۴۰ میلی‌متر بارندگی ثبت شده که این میزان بارندگی در ۱۰ - ۱۵ سال اخیر بی‌سابقه است.

وی با بیان این که معمولاً بارش شدید باران، سرمازدگی و غیره از سوی هواشناسی پیش‌بینی شده و اطلاع‌رسانی می‌شود، اظهار کرد: این‌بار نیز بارش شدید باران پیش‌بینی شده و به تمامی فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اعلام شده بود و آنان را مکلف کرده بودیم تا تصمیمات لازم را برای کاهش خسارات اتخاذ کنند.

پورمهدی خاطرنشان کرد: تجاوز به حریم رودخانه و ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها منجر به جاری شدن سیل و آسیب رسیدن به ساخت‌وسازهای اطراف رودخانه‌ها شده است.

وی از جاری شدن سیل در تمامی شهرستان‌های استان همچون، مراغه، بناب و اهر خبر داد و گفت: بر اساس گزارش‌هایی که ساعت ۱۹ روز جمعه به ما ارسال شد، در دو شهرستان عجب‌شیر و آذرشهر سیل خودروی افرادی که در حال عکس‌برداری از طغیان رودخانه‌ها بودند را با خود برده است و هم اکنون نیروها در حال امدادرسانی هستند.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی عنوان کرد: متأسفانه در روستای چنار عجب‌شیر، سیل باعث فوت و مفقود شدن چندین نفر شده است که علاوه بر نیروهای امدادی، از ارتش نیز درخواست کمک کردیم و شخص آقای استاندار نیز پیگیر این موضوع است.

پورمهدی تأکید کرد: از صبح روز جمعه اورژانس، نیروی انتظامی، راهداری، آتش‌نشانی، هلال احمر و غیره در حال آماده‌باش و خدمات‌رسانی هستند.

وی با بیان این که علی رغم بارندگی شدید، تلفاتی در شهرستان تبریز نداشتیم، گفت: در روستاهای شهرستان تبریز همچون هروی، بیرق و کندرود سیل جاری شده که اقدامات لازم و امدادرسانی انجام شده و هم‌اکنون سیل در این روستاها مهار شده است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان این که امدادرسانی به سیل‌زده‌ها همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: بعد از پایان امدادرسانی و عادی ‌شدن شرایط، برآورد خسارت کرده و به نهادهای مرتبط اطلاع خواهیم داد تا در اسرع وقت، خسارات ناشی از سیل را جبران کنیم.

وی به مردم توصیه کرد که از ایستادن در کنار رودخانه‌ها و عکسبرداری از سیل خودداری کنند؛ چرا که در شهرستان آذرشهر همین عکس گرفتن از سیل حادثه آفرید.

پورمهدی با بیان این که همین بارش‌ها به احیای دریاچه ارومیه کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: مردم تذکرات مسئولان را جدی بگیرند تا با کمترین خسارت ممکن این سیل را پشت سر بگذاریم.

وی در پایان تأکید کرد: جلسات مدیریت بحران در دو شهرستان عجب‌شیر و آذرشهر تشکیل شده، تمام هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مربوطه انجام شده و همچنین فرمانداری‌های بناب و اسکو نیز به عنوان فرمانداری‌های معین، این دو شهرستان را در امر امدادرسانی یاری خواهند کرد.

  منبع : وبگاه خبرآنلاین
  15:33   شنبه 26 فروردین 1396  
 نظرات