اخبار   
 

 رصدگرانِ آماتور، نخستین سیاره‌ی چهارستاره‌ای را یافتند

ستاره‌شناسانِ آماتور شرکت‌کننده در پروژه‌ای علمی در آمریکا توانستند سیاره‌ای تازه و دوردست را بیابند که روشنای‌اش را نه از یک یا دو ستاره، بلکه از چهار ستاره...

ستاره‌شناسانِ آماتور شرکت‌کننده در پروژه‌ای علمی در آمریکا توانستند سیاره‌ای تازه و دوردست را بیابند که روشنای‌اش را نه از یک یا دو ستاره، بلکه از چهار ستاره به‌طور هم‌زمان دریافت می‌کند.

 


 

به نوشته‌ی روزنامه‌ی «لس‌آنجلس تایمز»، سیاره‌ی تازه که «پی‌اچ۱» نام‌گذاری شده، از لحاظ اندازه به «نپتون»، دورترین سیاره‌ی منظومه‌ی خورشیدی، همانند است.

 

ستاره‌شناسانِ آماتوری که سیاره‌ی «پی‌اچ۱» را یافته‌اند، عضو وبگاه planethunters معرفی شده‌اند که مکانی برای همکاریِ دوستدارانِ غیرحرفه‌ایِ دانش با ستاره‌شناسانِ حرفه‌ای دانشگاه یـیل است.

 

دو تن از اعضای وبگاه یادشده، به نام‌های «کیان جک» از سانفرانسیسکو و «رابرت گالیانو» از کاتنوود، در داده‌های گردآوری‌شده از تلسکوپ کپلر، متوجه افت شدید نور دریافتی از ستاره‌هایی شدند که «پی‌اچ۱» داشت از برابر آن‌ها می‌گذشت.

 

بررسی‌های دقیق‌تر با تلسکوپ‌های کِک در موناکیاف واقع در ایالت هاوایی، نشان داد که دو ستاره‌شناس آماتور توانسته‌اند سیاره‌ای تازه بیابند.

 

جزئیات بیش‌تری که کارشناسان از سیاره‌ی «پی‌اچ۱» منتشر کرده‌اند، می‌گوید: سیاره‌ی تازه در مداری به گِرد یک جفت‌ستاره در چرخش است و دو ستاره‌ی دیگر نیز به فاصله‌ای نزدیک به ۱۰۰۰برابر مسافت میان زمین و خورشید، به دور این سیاره‌ی «چهارستاره‌ای» در گردش هستند.

 

ستاره‌هایی که سیاره‌ی «پی‌اچ۱» به گرد آن‌ها می‌گردد، یک‌ونیم برابر و چهل‌ویک‌صدم برابر جرم خورشید را دارا هستند و مدت‌زمان پایان هر گردش کامل «پی‌اچ۱» به دور آن‌ها، ۱۳۸ روز است.

 

«پی‌اچ۱» نخستین سیاره‌ای است که در منظومه‌ای چهارستاره‌ای کشف شده است. بر پایه‌ی اعلام پژوهشگران دانشگاه ییل، تا پیش از این کشف تازه، تنها شش سیاره را می‌شناختیم که در مداری به دور دو ستاره در چرخش هستند.

 

دکتر «مگ شومب» از دانشگاه ییل، یافته‌ی تازه‌ی دانش اختر‌شناسی را روز دوشنبه، پانزدهم ماه اکتبر، در نشستِ سالانه‌ی بخش علوم سیاره‌ای انجمن ستاره‌شناسی آمریکا در ایالت نوادا اعلام کرد.

 

«کریس لینتوت»، اخترشناسی دیگر از دانشگاه آکسفورد نیز در گزارشی از شبکه‌ی بی‌بی‌سی، محیط چهارستاره‌ای سیاره‌ی «پی‌اچ۱» را «بسیار پیچیده» توصیف و تأکید کرد که دانشمندان به هیچ روی انتظار چنین کشفی را نداشتند.


همچنین، «گالیانو»، یکی از دو اختر‌شناس آماتوری که موفق به کشف «پی‌اچ۱» شده‌اند، گفته که از این دستاورد «سر از پا نمی‌شناسد».

 

 

 

 

برگرفته از :




29 مهر 1391


 


  منبع : ارسال شده توسط امیریاشار فیلا
  09:58   دوشنبه 1 آبان 1391  
 نظرات    
 
م افتخاری 08:33 سه شنبه 2 آبان 1391
0
 م افتخاری
جالب بود
سپاس