اخبار   
 

 لوث شدن مفهوم علم و دانشگاه

استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به این که با گذشت نزدیک به 9 دهه از تلاش برای ایجاد دانشگاه در کشور، مفهوم دانشگاه و الزامات آن به یک ساختمان و چند عضو هیأت علمی محدود شده است، «علم» و «دانشگاه» را پس از «آب» مهم‌ترین کانون بحران در کشور در آینده دانست...

«لوث شدن مفهوم "علم و دانشگاه"، دومین بحرانِ آینده‌ی کشور پس از "آب" است»


استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به این که با گذشت نزدیک به 9 دهه از تلاش برای ایجاد دانشگاه در کشور، مفهوم دانشگاه و الزامات آن به یک ساختمان و چند عضو هیأت علمی محدود شده است، «علم» و «دانشگاه» را پس از «آب» مهم‌ترین کانون بحران در کشور در آینده دانست.
دکتر رضا منصوری که همزمان با هفته‌ی ترویج علم با خبرنگار علمی ایسنا سخن می‌گفت، با اشاره به ضرورت ترویج علم در کشور و با تأکید بر این که در فرآیند توسعه‌ی فن‌آوری در آغاز راه هستیم، افزود: در این مسیر انجمن‌های علمی تازه‌کار هستند و به عنوان یک نهاد مؤثر هنوز قوام لازم را نیافته‌اند و وظایف خود را به‌درستی نمی‌شناسند.
وی در عین حال با تاکید بر این که نباید انجمن‌های علمی تازه تاسیس کشور را با انجمن‌های سایر کشورها با سابقه طولانی مقایسه کرد، اظهار داشت: این ایراد به رسانه‌های کشور وارد است که برای دریافت پاسخ سوالات خود به سراغ انجمن‌های علمی و افراد شاخص حاضر در این انجمن‌ها نمی‌روند.
منصوری با انتقاد از انتشار برخی ادعاهای ناصحیح در حوزه علم و فناوری در برخی رسانه‌ها گفت: شاید در برخی موارد رسانه‌ها با عدم همکاری انجمن‌های علمی مواجه شوند ولی در بیشتر موارد رسانه‌ها اساسا برای دریافت پاسخ سوالات خود سراغ انجمن‌های علمی نمی‌روند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان این که نه رسانه‌ها، نه دانشگاه‌ها و نه انجمن‌های علمی کشور رشد کافی نکرد‌ه‌اند، اظهار داشت: رسانه‌ها باید انجمن‌های علمی را موظف به پاسخگویی کنند و اگر جوابی دریافت نکردند گزارش آن را به وزارت علوم ارائه دهند که این امر در نهایت به رشد انجمن‌ها منجر خواهد شد.
وی با تاکید بر ضرورت تقویت انجمن‌های علمی کشور، اضافه کرد: انجمن‌های علمی می‌توانند دانشگاه‌ها را از آموزش صرف خارج کنند ولی این گفتمان هنوز در این حوزه شکل نگرفته است.
این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف مهمترین بحران کشور را آب و پس از آن «علم» و «دانشگاه» دانست و ادامه داد: ما در حوزه علم بحران داریم و این امر در آینده به شدت به ما لطمه خواهد زد چرا که وجود 5 میلیون دانشجو تا 10 سال آینده معضلاتی را برای کشور ایجاد خواهد کرد.
وی در این‌باره توضیح داد: در آینده با میلیون‌ها جوانی مواجه خواهیم بود که با دریافت مدرکی از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند در حالی که نه می‌توانند انتظارات جامعه را برآورده کنند و نه خودشان به جایی که مد نظرشان بود، خواهند رسید.
منصوری با بیان این که مفهوم علم و دانشگاه لوث شده است، گفت: هرجا که رسیدیم با احداث ساختمانی نام آن را دانشگاه گذاشته‌ایم تا جوانان به دانشگاه بروند در حالی که نه استاد کافی داریم، نه آزمایشگا‌ه‌های مجهز لازم و نه درک درستی از علم و دانشگاه و برنامه‌ای برای استفاده از دانشگاه در مسیر توسعه علم و فناوری.

برگرفته از : خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

  منبع : توسط امیر یاشار فیلا
  12:53   سه شنبه 19 آبان 1394  
 نظرات    
 
احد آمالی 22:12 آدینه 6 آذر 1394
0
 احد آمالی
سپاس و درود