اخبار   
 

 پدر واکمن، سی‌دی و پلی استیشن درگذشت

نوریو اوگا، یکی از مدیران مهم و تاثیرگذار شرکت سونی که باعث موفقیت جهانی این شرکت شده بود روز گذشته در سن 81 سالگی در توکیو درگذشت...

به گزارش فارس به نقل از آی دی جی، وی در سال 1953 و در زمانی که تنها 7 سال از شکل گیری سونی می گذشت به این شرکت پیوست و با توجه به دانش خود در زمینه موسیقی نقش مهمی در عرضه اولین محصولات این شرکت برای گوش کردن به موسیقی ایفا کرد.
وی در سال 1959 به همراه آکیو موریتا بنیانگذار شرکت سونی سفری کاری به آمریکا داشت و از آن به بعد بود که وی به طور تمام وقت در سونی مشغول به کار شد. در واقع علاقه این مرد به موسیقی بود که باعث شد شرکت سونی در زمینه تولیدات تجهیزات تخصصی و استودیویی موسیقی به برترین شرکت دنیا مبدل شود.
نوریو اوگا پدر واکمن هم محسوب می شود. وی در اواخر دهه 70 ایده ساختن دستگاه کوچکی که گوش کردن به موسیقی را در حین راه رفتن و قدم زدن ممکن کند مطرح کرد. در نهایت او و مهندسان سونی با همکاری هم واکمن را معرفی کردند که تا دهه 90 محبوبیت خود را کماکان حفظ کرد. اما مهم ترین اختراع وی و همکارانش سی دی بود که در سال 1980 اتفاق افتاد و به تدریج شیوه ضبط و پخش موسیقی را از آنالوگ به دیجیتال تغییر داد.
اولین دستگاه پخش سی دی شرکت سونی در اکتبر سال 1982 عرضه شد و اوگا یک سال بعد به ریاست سونی منصوب شد. در دوران ریاست او دستگاه های دیگری همچون مینی دیسک و Super Audio CD هم عرضه شد.
در اوایل دهه 90 وی سونی را به سمت تولید کنسول های بازی هدایت کرد و پلی استیشن زیر نظر او طراحی و عرضه شد. اوگا بعد از نیم قرن کار و فعالیت موثر در سال 2003 بازنشسته شد.
  منبع : خبرگزاری فارس
  11:13   دوشنبه 5 اردیبهشت 1390  
 نظرات    
 
سیامک شاهنده 14:53 سه شنبه 6 اردیبهشت 1390
4
 سیامک شاهنده
خدا رحمتش کند.یکی از تاثیرات مهم اوگا درتولیدcdاین بود که قطر cdباید12 سانتیمتر باشد تا گنجایش ضبظ سمفونی نهم بتهوون را داشته و هر کسی بتواند با یک cd به آن گوش فرا دهد.