اخبار   
 

 صنعت ساختمان همچنان بهترین بستر سرمایه‌گذاری در کشور است

در این برهه از زمان که بیش‌تر کارشناسان معتقدند مسکن از حالت کالای سرمایه‌ای خارج شده است، به نظر می‌رسد هنوز هم مسکن در سراسر جهان به‌عنوان بستری برای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود ...

صنعت ساختمان همچنان بهترین بستر سرمایه‌گذاری در کشور است
■ لوکس‌گرایی، معضل امروز بازار ساخت‌وساز


در این برهه از زمان که بیش‌تر کارشناسان معتقدند مسکن از حالت کالای سرمایه‌ای خارج شده است، به نظر می‌رسد هنوز هم مسکن در سراسر جهان به‌عنوان بستری برای سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود.

به گزارش «صما» با نگاهی به زندگی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، می‌توان دریافت که او ثروت خود را از طریق معاملات املاک و سود حاصل از ساخت‌وساز به دست آورده است. واقعیت دیگری که باید در نظر گرفت این است که در اکثر کشورها تعدادی از مردم که واحدهای مسکونی را خریداری می‌کنند، تنها به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری به این عمل نگاه می‌کنند و نه به‌عنوان منبع درآمدی که به‌واسطهٔ اجاره دادن ایجاد می‌شود.

در این زمینه یک کارشناس اقتصادی بابیان اینکه طبق آماری که مرکز آمار رسمی و دولتی کشور ایتالیا اعلام کرده است، بالغ‌بر یک و نیم میلیون واحد مسکونی خالی در این کشور وجود دارد. گفت: به همین ترتیب عده‌ای بر این عقیده‌اند که سرمایه‌گذاری در آجر (مسکن و ساختمان)، بهترین نوع سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

بهمن آرمان بابیان مطلب فوق در گفت و گو با خبرنگار «صما» افزود: هنوز تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران در کشور سرمایه‌گذاری در ملک را به سایر بازارها از جمله بورس و طلا ترجیح می‌دهند.

این کارشناس در ادامه تصریح کرد: در زمینه مسکن، آنچه در حال حاضر در کشور حائز اهمیت است، مسئله کاهش شدید عرضه واحدهای مسکونی برای طبقه متوسط و نیز متوسط به پایین و همچنین ساخت بی‌رویه مسکن با ابعاد بسیار بزرگ و بسیار لوکس است.

این استاد دانشگاه بااینکه همه این‌ها سرمایه‌گذاری‌های حساب‌نشده‌ای بودند که بدون در نظر گرفتن قدرت خرید مردم جامعه به انجام رسیده‌اند. متذکر شد: تعداد قابل‌توجهی از این واحدهای خالی، واحدهای مسکونی هستند که در شمال شهر، در مناطق گران‌قیمت و با ابعاد بسیار بزرگ و لوکس ساخته‌شده‌اند و به دلیل محاسبات اشتباه سازنده در ابتدا، فروش آن‌ها حتی به قیمت تمام‌شده، تقریباً غیرممکن شده است چراکه از همان ابتدا، قدرت خرید مردم در مطالعات سازندگان گنجانده نشده است.


سونامی مسکن در پی ساخت املاک لوکس

آرمان همچنین خاطرنشان کرد: طبق آمارهای موجود که در رسانه‌های گروهی نیز مرتب از آن‌ها صحبت به میان است، دادوستد واحدهای مسکونی بین ۷۰ تا ۱۰۰ متر، نه‌تنها به‌هیچ‌وجه با رکود روبرو نیست بلکه این قبیل واحدها با شتاب قابل‌توجهی در حال خریدوفروش هستند.

این کارشناس اقتصادی گفت: آنچه از ساختن ساختمان‌های بسیار بزرگ و لوکس و دور از توان مردم خطرناک‌تر می‌نمایاند، سونامی مسکنی است که در طول دو الی سه سال آینده گریبان کشور را خواهد گرفت.

وی همچنین در این خصوص تأکید داشت: با کاهش عرضه واحدهای مسکونی جدید متناسب باقدرت خرید مردم، تقاضاهای انباشته‌شده در طول چند سال اخیر، نمایان خواهند شد و درست آن زمان است که کشور و به طبع بازار مسکن مشکل اصلی را درک خواهد کرد که متأسفانه هیچ اقدامی به‌جز اعطای تسهیلات غیرمنطقی بانک‌ها، برای رفع آن نشده است.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه تا به امروز قیمت مسکن به‌قدری افزایش داشته است که به‌اصطلاح علم فیزیک به نقطهٔ شکست رسیده است تأکید داشت: به عبارت ساده‌تر قدرت خرید مسکن از توان و تیررس عامه مردم که قسمت اعظم متقاضیان خرید مسکن هستند، خارج‌شده است و تنها زمانی می‌توان به بهبود اوضاع امید داشت که تمام عوامل رشد مسکن مکمل یکدیگر شوند و درآمد مردم نیز تا حدی افزایش یابد که خرید و یا پرداخت اقساط سنگین و غیرمنطقی وام‌های مسکن در توان آن‌ها بگنجد.‌

مشکل مسکن ناشی از ساخته نشدنِ آن به صورت صنعتی است

این کارشناس اقتصادی همچنین در ادامه گفت: در حال حاضر مسئله اصلی و حائز اهمیت بخش مسکن این است که طبق آمار وزارت راه و شهرسازی ۹۵ درصد واحدهای مسکونی، نه توسط انبوه‌سازان و در مجموعه‌های مسکونی بزرگ، بلکه توسط افراد صورت می‌گیرد.

وی در این خصوص تأکید داشت: زمانی که ساخت مسکن به‌صورت انبوه و در ابعاد متوسط و مطلوب جامعه صورت نگیرد طبیعی است که صنعتی شدن ساختمان و به طبع ارزان‌سازی امکان‌پذیر نخواهد بود.

آرمان با ابراز تأسف خاطرنشان کرد: طی سی سال اخیر آنچه در بخش مسکن به‌عنوان سیاست در پیش‌گرفته شده است، اشتباهات سنگینی صورت گرفته که حال در این بازار نمایان شده و شاهد آن هستیم و این اشتباهات در آینده بیشتر و بیشتر خود را نشان خواهد داد.

در ساخت مجموعه‌های مسکونی موفق نبودیم

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در سی سال اخیر، هیچ‌گاه شاهد ساخته‌شدن مجموعه مسکونی به بزرگی مجموعه مسکونی اکباتان در تهران نبوده‌ایم، حتی مجتمع‌های مسکونی در ابعاد کوچک‌تر نیز که به‌صورت صنعتی و ارزان و برای طبقه متوسط جامعه ساخته‌شده باشد نیز در پایتخت به چشم نمی‌خورد. به همین ترتیب شاهد آن هستیم که ساخت مسکن در تمام این سال‌ها به مردم واگذار گردیده است.

خانه‌سازی همچنان در دست غیرحرفه‌ای‌هاست

این کارشناس اقتصادی بابیان اینکه دولت به‌جای در اختیار نهادن زمین‌های بزرگ به شرکت‌های بزرگ ساختمانی، راه آسان‌تر، یعنی همان واگذاری و فروش زمین به مردم را انتخاب کرده است، گفت: مردمی که فاقد دانش لازم و کافی و از همه مهم‌تر فاقد تجربه لازم و اساسی در این زمینه هستند و بنابراین به‌طورقطع قادر به ساخت ساختمان‌هایی متناسب با استانداردهای روز دنیا نخواهند بود.

وی در ادامه افزود: این نوع سیاست عوارض سنگین و جبران‌ناپذیری برای کشور ونیز بازار مسکن به دنبال داشته است که یکی از آن موارد ساخت واحدهای صنعتی کوچک بوده است که درواقع نمی‌توانند هیچ نقشی در اقتصاد کشور بازی کنند.

این استاد دانشگاه گفت: از وضعیت موجود می‌توان این‌گونه استنباط کرد که خانه‌سازی در ایران، به شکلی که انجام می‌گیرد، فرجام مطلوبی را به دنبال نخواهد داشت. مشکل مسکن در کشور از عدم ساخت صنعتی آن، انبوه‌سازی و ارزان‌سازی آن نشات می‌گیرد.

آرمان با انتقاد از وضعیت زندگی شهروندی در اطراف تهران تأکید داشت: با نیم‌نگاهی به حاشیه شهرهای بزرگ به‌ویژه تهران، می‌توان شاهد آن بود که مردم ساکن در آن مناطق، در شرایطی نامطلوب و غیرقابل وصف به سر می‌برند به‌طوری‌که حتی دسترسی به فاضلاب ندارند! کوچه‌های تنگ، فقدان امکانات ضروری و موارد غیراستانداردی که حاشیه‌نشین‌ها با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند،

وی گفت: ممکن است برای کشورهایی مانند پاکستان، بنگلادش، کشورهای فقیر آفریقایی قابل‌قبول باشد اما این واحدهای مسکونی درشان مردم کشوری مانند ایران که بر روی دریایی از ثروت زندگی می‌کنند نیست و نوعی توهین به مردم ایران تلقی می‌شود.

آرمان درنهایت تأکید داشت: در حال حاضر با توجه به آمارهای فعلی در خصوص واحدهای مسکونی خالی از سکنه این‌گونه استنباط می‌شود که اوضاع بازار مسکن نه‌تنها در سال ۹۶ رو به بهبود نخواهد رفت و شاهد رشد نخواهد بود بلکه این امر با توجه به مسائل ذکرشده، در سال‌های آتی نیز به همین شکل ادامه خواهد یافت.

  منبع : وبگاه صما
  17:31   چهارشنبه 23 فروردین 1396  
 نظرات