اخبار   
 

 بازسازی خانه بروجردی های کاشان

بانی این خانه حاج سید حسن بروجردی از بازرگان‌های نطنزی مقیم کاشان و معمار آن استاد علی مریم کاشانی بوده ‌است. نقاشی‌های ارزنده و گچ‌بری‌های این خانه زیر نظر کمال‌الملک، نقاش بزرگ ایران اجرا شده‌ است...

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان از اتمام عملیات مرمت و بازسازی حیاط اندرونی خانه تاریخی بروجردی ها در این شهر خبر داد.
حسین یزدانمهر اظهارداشت: این عملیات شامل آوار برداری و تخریب کف فرش های فرسوده، حذف کامل الحاقات و تخریب دیوارهای مابین دو حیاط و برگرداندن پلان به حالت اولیه و اجرای هره آجری با آجر سنتی اطراف جویها و باغچه ها است. وی اجرای کف فرش با آجر سنتی، حذف سنگ های فرسوده و الحاقات حوض، ایزولاسیون کامل حوض و لوله کشی های لازم، اجرای گچ و خاک قسمت سرپوشیده با ترکیب سنتی و اجرای سیمگل بدنه ها به همراه قاب بندی با شمشه گچی و تهیه و نصب درب و پنجره ها با طرح سنتی و مرمت و اصلاح دربها را از دیگر اقدامات انجام شده برای این خانه تاریخی عنوان کرد. به گفته وی، برای اجرای این عملیات800 میلیون ریال از اعتبارات سازمان میراث فرهنگی هزینه شده است.
خانه بروجردی‌ها در محله سلطان میراحمد واقع است و در نیمه دوم قرن 13 هجری ساخته شده و با شماره 1083 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده ‌است. این خانه تاریخی شامل یک حیاط بیرونی و دو حیاط اندرونی است، بانی این خانه حاج سید حسن بروجردی از بازرگان‌های نطنزی مقیم کاشان و معمار آن استاد علی مریم کاشانی بوده ‌است. نقاشی‌های ارزنده و گچ‌بری‌های این خانه زیر نظر کمال‌الملک، نقاش بزرگ ایران اجرا شده‌ است.
  منبع : شاسا
  11:38   شنبه 5 آذر 1390  
 نظرات