اخبار   
 

 دست‌یابی پژوهشگران کشور به دانش فنی دستگاه آزمایش محفظه‌ی احتراق توربین‌های گازی

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی و ساخت دستگاهی برای آزمودنِ محفظه‌ی احتراق توربین‌های گاز شدند، که تواناییِ آزمایش ۷ پارامتر در این بخش از موتورهای گازی را دارد. بنیامین کنکاشور، از پژوهشگرانِ طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، محفظه‌ی احتراق را قلب تپنده‌ی موتورهای توربینی خواند و گفت: از اجزای اصلی توربین گاز، محفظه‌ی احتراق آن است و طراحی محفظه‌ی احتراق نیازمند ملاحظاتِ ویژه‌ی مدل‌سازی و آزمون‌های تجربی است ...

دست‌یابی پژوهشگران کشور به دانش فنی دستگاه آزمایش محفظه‌ی احتراق توربین‌های گازی

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به طراحی و ساخت دستگاهی برای آزمودنِ محفظه‌ی احتراق توربین‌های گاز شدند، که تواناییِ آزمایش ۷ پارامتر در این بخش از موتورهای گازی را دارد. بنیامین کنکاشور، از پژوهشگرانِ طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، محفظه‌ی احتراق را قلب تپنده‌ی موتورهای توربینی خواند و گفت: از اجزای اصلی توربین گاز، محفظه‌ی احتراق آن است و طراحی محفظه‌ی احتراق نیازمند ملاحظاتِ ویژه‌ی مدل‌سازی و آزمون‌های تجربی است.

وی با بیان اینکه توربین‌های گاز نقش حیاتی در تولید توان برای مصارف گوناگون دارند، اضافه کرد: از این رو ایران برای دستیابی به دانش و فناوری طراحی و ساخت این نوع موتورها سرمایه‌گذاری‌های عظیمی داشته است.

به گفته این محقق، یک محفظه احتراق کارآمد می‌تواند سوخت و هوا را با نسبتی مناسب و به طور کامل مخلوط کرده و شعله‌ای پایدار ایجاد کند.

کنکاشور ادامه داد: علاوه بر آن، توزیع دمای گازها درون محفظه و خروجی از آن، ترکیب گازهای خروجی و توزیع دمای جداره محفظه باید در محدوده مشخصی باشد.

این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: به منظور رسیدن به این اهداف لازم است در فرآیند طراحی محفظه احتراق، آزمایش‌های تجربی و عددی مختلفی صورت پذیرد. آزمایش‌های پیش از طراحی، مربوط به ایجاد بانک اطلاعاتی لازم برای استفاده در فرایند، طراحی می‌شود و در زمان اجرای فرایند طراحی نیز لازم است تا سامانه‌های مختلف محفظه احتراق به دو صورت مستقل و مونتاژ شده مورد آزمایش قرار گیرند.

وی با اشاره به اجرای مطالعاتی با عنوان "دستگاه آزمون‌گر محفظه احتراق توربین گاز" در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، خاطر نشان کرد: به منظور ایجاد امکان آزمایش محفظه احتراق، یک دستگاه آزمونگر محفظه احتراق توربین گاز نیاز است که در این پژوهش موفق به طراحی و ساخت دستگاه تست محفظه احتراق شدیم.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

کنکاشور با اشاره به اهمیت این دستگاه در بررسی محفظه احتراق، یادآور شد: از این آزمونگر می‌توان به منظور بررسی اثر تغییرات هندسی بر روی عملکرد محفظه احتراق، استخراج نقشه اشتعال‌پذیری و پایداری، بررسی ترکیب گازهای خروجی، توزیع دمای گازهای خروجی، دمای گازهای درون محفظه احتراق، دمای جداره محفظه و افت فشار محفظه احتراق استفاده کرد.

محقق این طرح با بیان اینکه آزمونگر ساخته شده قادر به آزمایش محفظه احتراق تا حداکثر دبی هوای ۸۰۰ مترمکعب بر ساعت است، اظهار کرد: دستگاه تست ساخته شده قابلیت پیش‌گرم کردن هوای ورودی به محفظه تا حداکثر دمای هزار کلوین را دارد.

وی با تاکید بر اینکه این آزمونگر قادر به انجام آزمایش با انواع سوخت‌های مایع، گاز طبیعی وLPG است، ادامه داد: در این دستگاه امکان نصب یک قطاع تک انژکتوره محفظه احتراق حلقوی و یا یک محفظه احتراق لوله‌ای کامل در مقطع آزمون وجود دارد و به این ترتیب محفظه در شرایط اتمسفریک و دبی هوا و دبی سوخت مختلف آزمایش می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آن یکسری کدهای تحلیلی نگاشته شده که با استفاده از آنها امکان پیش‌بینی شرایط کاری محفظه احتراق و مقایسه نتایج به دست آمده با نتایج تجربی فراهم ‌شده است.

به گفته وی، یکی از نرم‌افزارها امکان محاسبه توزیع دبی هوای ورودی و دیگری امکان پیش‌بینی دمای خروجی از محفظه احتراق در شرایط کاری مختلف را فراهم می‌کند.

کنکاشور با بیان این که توسعه این نرم‌افزارها امکان استفاده از آنها برای تحلیل عملکرد محفظه احتراق‌های پیشرفته و صنعتی را فراهم می‌کند، اظهار کرد: تاکنون این دستگاه آزمونگر برای تست دو محفظه احتراق "صنعتی" و "تحقیقاتی" آزمایش شده است.

به گفته وی، تاکنون به دلیل نبود فناوری‌های مورد نیاز محفظه‌های احتراق مورد آزمایش قرار نمی‌گرفت که با این طرح زمینه تست این بخش از موتورهای توربین گازی در کشور فراهم شد.

به گزارش ایسنا، طرح "طراحی و ساخت دستگاه آزمونگر محفظه احتراق توربین گازی" از سوی مسعود عیدی‌ عطارزاده و بنیامین کنکاشور و با همکاری محمد مهدی بالزاده، امیرحسین عظیمی، مجید آقایاری و سیدمحمدرضا سادات اخوی و با راهنمایی دکتر صادق تابع جماعت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شده است.

این طرح همچنین در گروه مکانیک نوزدهمین جشنواره جوان خوارزمی موفق به کسب رتبه اول پژوهش‌های کاربردی شد.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  16:32   دوشنبه 4 دی 1396  
 نظرات