اخبار   
 

 بی‌توجهی شهرداری و نظام مهندسی به اجرای مقررات ملی

ساختمان‌ها یکی از بخش‌هایی هستند که اتلاف انرژی در آن‌ها به‌شدت بالاست. بر همین اساس، به عقیده‌ی نمایندگان مجلس، توجه به این موضوع مهم نخست باید از سوی طراحان، مهندسان و سازندگان در جریان ساخت و اجرای ساختمان‌ها مورد توجه قرار گیرد. اعضای کمیسیون عمران مجلس همچنین می‌گویند: درباره‌ی ساختمان‌های موجود مسکونی و اداری نیز باید ملاحظات فنی برای کاهش مصرف انرژی اجرایی شود ...

بی‌توجهی شهرداری و نظام مهندسی به اجرای مقررات ملی
■ لزوم توجه مجریان و مهندسان به لازم‌الاجرا بودن مبحث ۱۹


ساختمان‌ها یکی از بخش‌هایی هستند که اتلاف انرژی در آن‌ها به‌شدت بالاست. بر همین اساس، به عقیده‌ی نمایندگان مجلس، توجه به این موضوع مهم نخست باید از سوی طراحان، مهندسان و سازندگان در جریان ساخت و اجرای ساختمان‌ها مورد توجه قرار گیرد. اعضای کمیسیون عمران مجلس همچنین می‌گویند: درباره‌ی ساختمان‌های موجود مسکونی و اداری نیز باید ملاحظات فنی برای کاهش مصرف انرژی اجرایی شود.

در ایران بیست برابر بیش‌تر از اندازه‌ی موردنیاز انرژی مصرف می‌شود

در همین راستا عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه مصرف انرژی در ایران به اندازه کشور چین است گفت: این در حالی است که کشور ما معادل با یک بیستم جمعیت چین، جمعیت دارد.

سید هادی بهادری در گفت و گو با «صما» با بیان اینکه در ایران بیست برابر انرژی بیشتری از حد مورد نیاز مصرف می شود، ادامه داد: این نشان می دهد که ما می توانیم مصرف انرژی خود را به یک بیستم کاهش دهیم و در مصرف انرژی خود صرفه جویی کنیم.

وی ساختمان ها را یکی از بخش های مهم در زمینه کاهش مصرف انرژی دانست و افزود: ساختمان های ما حدود ۷۰درصد از انرژی تولید شده را تلف می کنند و این در حالی است که می توان به راحتی جلوی این تلفات انرژی را گرفت و این موضوع به ویژه در ساختمان های دولتی بیشتر به چشم می آید.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

غفلت از مقررات ملی در صدور پایان کار ساختمان‌ها

بهادری با تاکید بر اینکه با گذشت حدود ۲۰ سال از تدوین مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، هنوز این مبحث آنطور که باید شکل عملیاتی به خود نگرفته است بیان کرد: متاسفانه کنترل و نظارت زیادی روی اجرای مباحث مقررات ملی وجود ندارد و در هنگام صدور پایان کار ساختمان ها، شهرداری ها و سازمان های نظام مهندسی به این مهم توجه نمی کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: این در حالی است که می توان به راحتی با رعایت بعضی از ملاحظات فنی، مصرف انرژی را در ساختمان ها به شدت کاهش داد. یعنی در بحث سیستم تولید انرژی، دودکش ها، دیوارهای خارجی و عایق بندی بین سقف پشت بام ها این موضوع بسیار مهم است و در بسیاری از جاها می توان با رعایت برخی ملاحظات، مصرف انرژی را در ساختمان ها کاهش داد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه دستورالعمل هایی که به تازگی در حوزه انرژی ابلاغ شده، اجرایی شود، گفت: به قدری مصرف انرژی در کشور ما بالا و بی رویه است که هر قدمی و هر حرکتی می تواند به کاهش درصدی از مصرف انرژی کمک کند.

بهادری با بیان اینکه صحبت های زیادی درباره مصرف بی رویه سوخت و بنزین در کشور وجود دارد، اما درباره جلوگیری از اتلاف گاز کمتر تلاش می شود، گفت: باید بدانیم که اهمیت گاز هم کمتر از بنزین نیست و در ساختمان ها گاز در حد بسیار وسیعی تلف می شود.

نبود یک الزام در بخش کاهش مصرف انرژی

وی با اشاره به اینکه در کمیسیون تلفیق، بحثی در رابطه با این مطرح شد که دستگاه های دولتی اعم از وزارتخانه ها و ادارات از محل اعتبارات عمرانی خود برای کاهش مصرف انرژی هزینه کنند و ساختمان های خود را در برابر مصرف انرژی مقاوم سازی کنند، گفت: متاسفانه آرای اعضای کمیسیون تلفیق مجلس درباره این طرح به حد نصاب یعنی به دوسوم نرسید و به همین دلیل از دستور کار خارج شد.

بهادری در پاسخ به اینکه بودجه لازم برای کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها از کدام محل باید تامین شود تصریح کرد: در حال حاضر هم دستگاه های دولتی می توانند این کار را انجام دهند و منعی برای این کار وجود ندارد.

وی با انتقاد از نبود یک الزام در این بخش گفت: مسئله این است که تا وقتی یک الزام در این زمینه وجود نداشته باشد، معمولا در کشور ما توجهی به این امر نمی کنند، وگرنه در حال حاضر هم آیین نامه ها و الزاماتی در این راستا وجود دارد، اما چنین نیست که اجباری و الزامی باشد.

لزوم توجه مجریان و مهندسان به لازم‌الاجرا بودن مبحث ۱۹

همچنین دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بخشی از نظام فنی و اجرایی ساختمان، مربوط به تنظیم مقررات ملی ساختمان و نیز الزامی شدن اجرای مقررات ملی ساختمان است، گفت: مبحث ۱۹ مربوط به بحث کنترل مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها است.

سید ابوالفضل موسوی در گفت و گو با «صما» مبحث ۱۹ را جزو ملزومات ساخت و ساز دانست و بیان کرد: همه پیمانکاران و مجریان و مهندسان باید در طراحی و اجرای ساختمان های خود، این مقررات را اجرایی کنند و توجه به این مقررات لازم الاجرا باشد.

وی لازم الاجرا بودن این قانون را امری کاملا منطقی و قانونی برشمرد و اظهار داشت: به طور قطع اگر این اقدام انجام شود، اقدامی کاملا منطقی و قانونی است و بنابراین باید از اجرای قوانینی که در همین رابطه وضع شده، حمایت شود.

موسوی با بیان اینکه کمیسیون عمران مجلس به عنوان یک کمیسیون تخصصی این موضوع مهم را پیگیری می کند، درخصوص راهکار تامین بودجه لازم برای اجرایی شدن بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها عنوان کرد: سازندگان و طراحان باید در نظام طراحی و نظام اجرای ساختمان، این موضوع را رعایت کنند.

قرار نیست دولت برای بهینه‌سازی انرژی بودجه اختصاص دهد

این نماینده مجلس در عین حال با بیان اینکه بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها موضوعی نیست که قرار باشد دولت برای آن بودجه اختصاص دهد و هزینه لازم برای این منظور از محل بودجه دولتی تامین شود، گفت: ساختمان های دولتی هم می توانند از محل صرفه جویی انرژی، اقدام به اجرایی کردن مبحث ۱۹ مقررات ملی کنند.

وی تاکید کرد: این وظیفه دولت و تکلیف همه دستگاه ها و نهادهای اجرایی است که از محل هزینه های جاری خود اقدامات لازم را انجام دهند و ردیف جداگانه ای برای این منظور گذاشته نشده است.

  منبع : وبگاه صما
  07:59   سه شنبه 15 اسفند 1396  
 نظرات