اخبار   
 

 خنک‌ساز جذبی خورشیدی در کشور ساخته می‌شود

پژوهشگران دانشگاه اصفهان نمونه‌ی نیمه‌صنعتی خنک‌ساز جذبی خورشیدی را ساختند. بهنام مستأجران، مجری پروژه‌ی «طراحی و ساخت واحد خورشیدی ۴۰ کیلووات در دمای بالا به منظور خنک‌سازی» در این باره گفت: هدف از انجام این پروژه، خنک‌سازی با بهره‌گیری از انرژی گرمایی خورشیدی است؛ چرا که ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است و در فصل تابستان انرژی زیادی برای خنک‌سازی نیاز است ...

خنک‌ساز جذبی خورشیدی در کشور ساخته می‌شود

پژوهشگران دانشگاه اصفهان نمونه‌ی نیمه‌صنعتی خنک‌ساز جذبی خورشیدی را ساختند. بهنام مستأجران، مجری پروژه‌ی «طراحی و ساخت واحد خورشیدی ۴۰ کیلووات در دمای بالا به منظور خنک‌سازی» در این باره گفت: هدف از انجام این پروژه، خنک‌سازی با بهره‌گیری از انرژی گرمایی خورشیدی است؛ چرا که ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است و در فصل تابستان انرژی زیادی برای خنک‌سازی نیاز است.

وی افزود: بنابراین در این پروژه در نظر داریم انرژی حرارتی خورشید را در چیلرها جذب و ذخیره سازی کنیم و در نهایت برای خنک سازی استفاده کنیم.

مستاجران با بیان اینکه در چیلرها از سوخت های فسیلی استفاده می شود اما در این پروژه انرژی خورشیدی که سوختی پاک است جایگزین آن می‌شود، ادامه داد: حداقل ۶۰ درصد مصرف برق در فصل تابستان صرف خنک سازی استفاده می‌شود همچنین مصرف صنایع نیز برای خنک سازی میزان زیادی است اما برای تولید هر کیلووات برق حداقل ۴ کیلووات سوخت فسیلی مصرف می شود بنابراین با تجاری سازی طرح ذکر شده میزان قابل توجهی در مصرف انرژی صرفه جویی رخ می دهد.


عضو هیات علمی دانشکده علوم و فناوری نوین دانشگاه اصفهان همچنین بیان کرد: با حمایت ستاد توسعه فناوری انرژی های تجدیدپذیر معاونت علمی فاز نخست پروژه با عنوان جمع آوری و ذخیره سازی انرژی خورشیدی در چیلرهای جذبی مراحل پایانی را سپری می‌کند و فاز دوم نیز که کاربرد انرژی جمع آوری شده برای خنک سازی است در حال انجام است.

به گفته وی، ۸۰ درصد در ساخت کالکتورهای مربوطه پیشروی داشتیم و یکی از مزیت های آن این است که محدودیتی در ابعاد وجود ندارد.

وی عنوان کرد: فعالیت های پراکنده ای به صورت چاپ مقاله در دنیا توسط محققان در این حوزه انجام شده اما در عمل می توان گفت که این نخستین خنکساز جذبی خورشیدی است که به این صورت تولید می شود که با توجه به اهمیت موضوع در طراحی ها بحث تجاریسارزی در نظر گرفته شده و نمونه نیمه صنعتی نیز ساخته شده است.

  منبع : خبرگزاری مهر
  14:09   شنبه 8 آبان 1395  
 نظرات