اخبار   
 

 دکتر حناچی : در آزمون‌های توسعه‌ی پایدار، نمره‌ی مردودی می‌گیریم

معاون معماری و شهرسازیِ وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بحث توسعه‌ی پایدار هم‌اکنون یکی از اصلی‌ترین چالش‌های شناخته‌شده در جهان است، تأکید کرد: تنها راهکار دست‌یابی به محیط زیستِ پایدار، همکاریِ همه‌نهادهای متولی و ایجاد مدیریت یکپارچه است ...

دکتر حناچی : در آزمون‌های توسعه‌ی پایدار، نمره‌ی مردودی می‌گیریم
■ محیط زیستِ پایدار در گروی مدیریت یکپارچه است


معاون معماری و شهرسازیِ وزیر راه و شهرسازی با بیان این که بحث توسعه‌ی پایدار هم‌اکنون یکی از اصلی‌ترین چالش‌های شناخته‌شده در جهان است، تأکید کرد: تنها راهکار دست‌یابی به محیط زیستِ پایدار، همکاریِ همه‌نهادهای متولی و ایجاد مدیریت یکپارچه است.

به گزارش«صما» به دنبال رونمایی از کمپین‌های «کارگاه ایمن، ساختمان ایمن» و «ساختمان پایدار، محیط زیست پایدار»، پیروز حناچی - معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با حضور درغرفه صما درنمایشگاه مطبوعات به ارائه اظهار نظر درباره این کمپین ها پرداخت و با امضای لوح‌های این کمپین‌ها حمایت خود را از این جریان رسانه ‌ای اعلام کرد.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بحث توسعه پایدار درحال حاضر یکی از اصلی‌ترین چالش‌های شناخته شده در دنیا است تاکید کرد: تنها راهکارتحقق محیط زیست پایدار همکاری همه نهادهای متولی وایجاد مدیریت یکپارچه است

حناچی با تاکید براین امر که موضوع توسعه پایدار امری است که دغدغه‌مندی درباره آن ابعاد جهانی دارد تاکید کرد: موضوع پایداری توسعه و توسعه پایدار باید به عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای تصمیمات اساسنامه مورد توجه قرارگیرد و هر تصمیم بزرگی که در شهرهای‌مان اخذ می شود باید با نگاه به این امرباشد.

example-image

وی با ابراز تاسف از نحوه اداره شهرها‌ و بی توجهی مدیران به موضوع توسعه پایدار به ذکر مثالی پرداخت وگفت: اخیرا در یکی از کنفرانس‌های مربوط به زمین شرکت کرده بودم و درآنجا شاهد آن بودم که یکی از شهرداران کشورکوچک بوتان درباره راه اندازی خط دوچرخه و تاثیرآن در کاهش تولید آلاینده‌ها اقدام به ارائه گزارش کرد که این امر بیانگر آن است که حساسیت و توجه آنها برای حرکت در توسعه پایدار تا چه میزان واجد اهمیت است.

وی گفت: این درحالی است که درکشور ما عکس این رویه حاکم است به عنوان مثال ۴ هزار خودروی هیدرولیکی داخل شهر تهران وجود دارد که حداقل خروجی آن کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی است، یا مثلا فضاهای سبز گسترده ای نیز برای مقابله با آلودگی ایجاد کرده ایم اما هرگز درباره این اقدامات اطلاع رسانی نشده و این امر بیانگرآن است که حرکت در جهت توسعه پایدار دغدغه ما نیست.

حناچی راهکار و نسخه نهایی توجه به توسعه پایدار را در گرو مدیریت یکپارچه ارزیابی کرد و گفت: به نظرمی رسد برای تحقق این هدف لازم است ، نظام مدیریت شهری در سطح کلان از دولت تا سطح‌ میانی یا مدیران، شهرداری‌ها و... سطح تصمیماتشان با نگاه به امر توسعه پایدار همراه باشد.

وی با اشاره به این که مسوولان ذی ربط هرتصمیمی که می‌گیرند باید سوالاتی را برای خود طرح کنند با ذکرمثالی ادامه داد: به عنوان مثال متولیان باید ازخود بپرسند که آیا درتصمیمی که گرفته اند موضوع را همه‌جانبه دیده‌اند؟ آیا با محک‌های توسعه‌های پایدار هم‌خوان است؟ آیا اگربخواهند تصمیم خود را از فیلتر توسعه پایدار بگذرانند،تصمیم آنها قابل عبور است؟

معاون وزیر راه اعلام کرد: درحال حاضر با گذشت چهارصد سال ازاحداث پل‌های روی زاینده‌رود، به این نتیجه می‌رسیم که تمام اصول پایدار وملاحظات زیست محیطی دراجرایی آن رعایت شده است.

وی ادامه داد: درچنین شرایطی باید ازخود پرسید که آیا آیندگان نیز درباره اقدامات ما اینگونه قضاوت می کنند و آیا ما از آزمون‌های زیست‌محیطی یا پایدار موفق خارج می‌شویم؟به نظرمی‌رسد پاسخ این سوال منفی باشد.

  منبع : وبگاه صما
  14:30   سه شنبه 25 آبان 1395  
 نظرات