اخبار   
 

 «انتقال آب راهکار تاب‌آوری اصفهان نیست»

رییس کمیته‌ی محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو گفت: اصفهان برای تاب‌آوری، به جای سرمایه‌گذاری در طرح‌های انتقال آب، روی ظرفیت‌های گردشگری و استحصال انرژی خورشیدی برنامه‌ریزی کند. محمد درویش با بیان این که اصفهان یکی از قطب‌های راهبردی کشور است، افزود: همه‌ی ایرانیان فارغ از این‌که چه تعلق‌خاطری به چه بخشی از کشور داشته باشند، برای تاب‌آوری اصفهان باید تلاش کنند ...

«انتقال آب راهکار تاب‌آوری اصفهان نیست»

رییس کمیته‌ی محیط زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو گفت: اصفهان برای تاب‌آوری، به جای سرمایه‌گذاری در طرح‌های انتقال آب، روی ظرفیت‌های گردشگری و استحصال انرژی خورشیدی برنامه‌ریزی کند. محمد درویش با بیان این که اصفهان یکی از قطب‌های راهبردی کشور است، افزود: همه‌ی ایرانیان فارغ از این‌که چه تعلق‌خاطری به چه بخشی از کشور داشته باشند، برای تاب‌آوری اصفهان باید تلاش کنند. وی ادامه داد: اصفهان با استفاده از ظرفیت سرمایه‌های انسانی، منابع طبیعی و زادبوم‌های کهن و تاریخی- فرهنگی و البته واقعیت‌های اکولوژیکی منابع آب و خاک این خطه، یک چیدمان توسعه طراحی کند.

رییس کمیته محیط‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو ابراز کرد: استقرار صنایعی که تناسبی با توان اکولوژیکی سرزمین ندارد و توسعه اراضی کشاورزی و کشت‌هایی که مناسب با واقعیت‌های بوم شناختی اصفهان نیست، در درجه اول به خود این استان و شهر ضربه می‌زند. درویش تصریح کرد: اصفهان اگر می‌خواهد به تاب‌آوری برسد بجای سرمایه گذاری بر طرح‌های انتقال آب، برای استحصال انرژی خورشیدی سرمایه گذاری کند و در این زمینه پرچمدار انرژی‌های پاک باشد که مشکل مصرف مازوت را نیز حل می‌کند. از سوی دیگر نه تنها می‌توان با انرژی خورشیدی برق مورد نیاز استان‌ها را تأمین کرد که امکان صادرات به خارج و درآمدزایی از این نوع انرژی وجود دارد. وی افزود: اصفهان می‌تواند با ایجاد زیرساخت‌های جذاب‌تر به توسعه گردشگری طبیعی، فرهنگی و توریسم پزشکی بپردازد همانطور که اکنون زیرساخت‌هایی مانند شهرک سلامت در اصفهان ایجاد شده که در نوع خود بی نظیر است‌. وجود این ظرفیت‌ها در اصفهان نشان می‌دهد که بدون این‌که بخواهیم منتظر ورود آب از حوضه‌های داخلی یا آب‌های مرزی باشیم مشکل اصفهان را می‌توان حل‌وفصل کرد، البته اگر مسئولان این استان به این سمت‌وسو حرکت کنند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

ضرورت ایجاد اتاق فکر نخبگان در اصفهان برای حل معضل آب

رییس کمیته محیط‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو خاطرنشان کرد: مسئولان اصفهان تا وقتی که شفاف نباشند و بگویند اعداد و ارقام امنیتی است و نباید کسی بفهمد، کاری درست نمی‌شود؛ از این رو مسئولان این استان در گام نخست باید اتاق فکری ایجاد کنند و به نخبگان اجازه دهند نظرات و صحبت‌هایشان را بدون خط خوردگی ارائه کنند و همچنین ضمانت اجرایی را برای اتاق فکر فراهم کنند. که اگر نخبگان به هر دلیل به هر نتیجه‌ای رسیدند ملزم به پیاده سازی آن باشند.

درویش همچنین در پاسخ به چرایی ازدیاد آبخیزداری‌های بالادست سد زاینده رود و ورودی مهندسی شده کمتر از پنج متر مکعب آب بر ثانیه در این سد که اکنون به خشکی پایین دست حوضه منجر شده است، اظهار داشت: هر نوع طرح سازه‌ای که منجربه توقف آب در سطح زمین شود، خطا است. آبخیزداری یعنی اینکه ضریب هرزآب را کم کرده و با استقرار پوشش‌های گیاهی مناسب، آب مجال پیدا کند در سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ کند، خاک کمتر جا به جا شود و تبخیر کاهش یابد ولی در بالادست سد زاینده رود آمدند سدها و حوض‌های کوچک ایجاد کردند که آب را در سطح زمین نگهداری می‌کنند و از درون این‌ها با موتورپمپ آب برداشت می‌شود که این آبخیزداری نیست و یک نوع عملیات سازه‌ای افراطی است که زاینده رود گرفتار شده است.

حق‌آبه‌ی گاوخونی مقدم بر کشاورزی و صنعت است

وی همچنین بر ضرورت رهاسازی ۱۷۶ میلیون مترمکعب حقابه گاوخونی تاکید کرد و گفت: اگر این میزان آب را در زاینده رود جاری کنند و اجازه دهند به پایین دست رودخانه و گاوخونی برسد، حوضه زاینده رود از سراب تا پایاب احیا می‌شود. رئیس کمیته محیط‌زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو اضافه کرد: اراده‌ای که در اصفهان وجود دارد باید تاکید کند که بعد از حقابه شرب و مقدم بر کشاورزی و صنعت باید حقابه گاوخونی تأمین شود و اگر حقابه تالاب گاوخونی داده شود حقابه زاینده رود تأمین شده است.


  منبع : اسکان‌نیوز
  11:52   یکشنبه 18 مهر 1400  
 نظرات    
 
مدیر وبگاه 21:52 چهارشنبه 5 آبان 1400
0
 مدیر وبگاه

    
t85959_INSTA-iiiwe.jpg