اخبار   
 

 پروفسور کردوانی : بحران آب تنها با صرفه‌جویی برطرف نمی‌شود

پدر علم کویرشناسی ایران با بیان این که «بحران کم‌آبی در کشور از مرز خطر هم گذشته است»، افزود: این بحران تنها با صرفه‌جویی برطرف نمی‌شود. پروفسور پرویز کردوانی امروز (یک‌شنبه) در جلسه‌ی شورای حفاظت منابع آب استان البرز همچنین گفت: بزرگ‌ترین اشتباه این بوده که آب را برای کشاورزی محدود کرده‌اند. این درحالی‌ست که برای شهرها همچنان استفاده از آب آزاد بوده و در شهرها احساس کم‌آبی وجود ندارد ...

پروفسور کردوانی : بحران آب تنها با صرفه‌جویی برطرف نمی‌شود

پدر علم کویرشناسی ایران با بیان این که «بحران کم‌آبی در کشور از مرز خطر هم گذشته است»، افزود: این بحران تنها با صرفه‌جویی برطرف نمی‌شود. پروفسور پرویز کردوانی امروز (یک‌شنبه) در جلسه‌ی شورای حفاظت منابع آب استان البرز همچنین گفت: بزرگ‌ترین اشتباه این بوده که آب را برای کشاورزی محدود کرده‌اند. این درحالی‌ست که برای شهرها همچنان استفاده از آب آزاد بوده و در شهرها احساس کم‌آبی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: برنامه ریزی های نادرست در نهایت سبب شد تا شاهد موج عظیمی از مهاجرت کشاورزان به شهرها باشیم و اگر قرار است ممنوعیتی در مصرف آب صورت گیرد این ممنوعیت باید در تمامی بخش های کشاورزی، صنعت و شرب باشد و همه به صورت مساوی در استفاده نکردن از آب مشارکت داشته باشند.

کردوانی با بیان اینکه با شعار دادن این بحران کم آبی حل نمی شود اظهار داشت: این تفکر که اگر بارندگی ها بیشتر شود بار دیگر دشت ها احیا خواهند شد تفکر نادرستی است چراکه دشت ها فشرده شده اند و بارندگی ها دیگر تاثیری نخواهد داشت.

وی ادامه داد: بحث انتقال آب از یک استان کشور به استان دیگر نیز سبب شده تا شاهد نابودی هر چه بیشتر برخی استان های کشور باشیم با انتقال دیگر مشکل حل نمی شود چرا که آبی وجود ند ارد. پدر علم کویر شناسی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به مخرب بودن سدها در کشور اشاره کرد و گفت: سدها عامل نابودی محیط زیست هستند.



کردوانی با بیان اینکه سد کرج و لتیان به خاطر تهران هشت سال است که باز نشده اند اظهار داشت: در مسیر این سدها منازل، دانشگاهها، مدارس و شهرهای بسیاری ساخته شده و در صورتی که سطح آب سدها بالا بیاید در آینده نزدیک این سدها ورامین و کرج را می بلعند.

وی ادامه داد: برای دیرتر پر شدن سد ها سه اقدام آبخیزداری در بالا دست سدها، سدهای رسوب گیر و شستشو هیدرولیک باید صورت گیرد و با توجه به اینکه سدهای کرج و لتیان زود پر می شوند باید با لایروبی سدها مانع طغیان آنها شد.

کردوانی افزود: تهران تا ۵۰ سال آینده دیگر آب زیر زمینی ندارد و آب های سطحی نیز در وضعیت خوبی نخواهند بود. پدر علم کویر شناسی با بیان اینکه یک خطر بزرگ به نام تهران استان البرز را تهدید می کند گفت: کاری کنید که آب را به ارتفاعات و یا روستاهای استان ببرید .

وی با اشاره به اینکه باید آب بارانی را جمع آوری کنیم اظهار داشت: نیاز نیست در شرایطی که نیازمند نان هستیم آب زیاد برای کشت پنبه و پسته استفاده شود.

  منبع : خبرگزاری ایرنا
  14:40   یکشنبه 9 آبان 1395  
 نظرات