اخبار   
 

 تبریز، تحت تأثیر ریزگردهای نمکیِ دریاچه‌ی ارومیه

معاون پایش و نظارتِ اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی گفت: تبریز و شهرهای پیرامونش تحت تأثیر ریزگردهای نمکیِ دریاچه ارومیه هستند. به گزارش ایسنا، حسن عباس‌نژاد در صحن علنی شورای شهر تبریز، افزود: رسوبات، کفِ دریاچه‌ی ارومیه را از حالت کاسه‌ای به شکل بشقابی تبدیل کرده و با کوچک‌ترین باد، ریزگردهای دریاچه به حرکت درآمده و باعث آلودگی در شهرهای اطراف می‌شود؛ و این درحالی‌ست که مطالعاتی هم درباره‌ی شعاع حرکتی ریزگردها انجام نگرفته است ...

تبریز، تحت تأثیر ریزگردهای نمکیِ دریاچه‌ی ارومیه

معاون پایش و نظارتِ اداره‌ی کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان‌شرقی گفت: تبریز و شهرهای پیرامونش تحت تأثیر ریزگردهای نمکیِ دریاچه ارومیه هستند. به گزارش ایسنا، حسن عباس‌نژاد در صحن علنی شورای شهر تبریز، افزود: رسوبات، کفِ دریاچه‌ی ارومیه را از حالت کاسه‌ای به شکل بشقابی تبدیل کرده و با کوچک‌ترین باد، ریزگردهای دریاچه به حرکت درآمده و باعث آلودگی در شهرهای اطراف می‌شود؛ و این درحالی‌ست که مطالعاتی هم درباره‌ی شعاع حرکتی ریزگردها انجام نگرفته است.

وی در خصوص عوامل آلوده کننده هوای تبریز، بیان کرد: انتقال آلودگی کشورهای صنعتی به تبریز با بادهای مدیترانه‌ای، تغییرات اقلیمی رخ داده به صورت طبیعی و تغییرات اقلیمی ناشی از تخریب محیط زیست و فعالیت صنایع مهمترین عوامل آلودگی هوای تبریز هستند.

وی با تشریح تعدادروزهای پاک، سالم و ناسالم در سال‌های ۹۵ و ۹۶، خاطرنشان کرد: روند آلودگی در سال ۹۶ از زمستان به پاییز منتقل شد که تغییرات اقلیمی در این روند موثر بود، همچنین امسال ۶۷ روز پاک، ۱۱۰ روز سالم، پنج روز ناسالم برای گروه‌های حساس، سه روز ناسالم و یک روز بسیار ناسالم در تبریز ثبت شده است.

عباس‌نژاد در خصوص اقدامات اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان برای کاهش آلودگی هوای تبریز، اظهار کرد: پایش کیفی سوخت‌های توزیعی، پایش شبانه‌روزی صنایع، توزیع سوخت‌های یورو ۴، استقرار صنایع در شعاع سه کیلومتری، استقرار واحدهای مصرف کننده سوخت مازوت در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها، پیگیری اجرای مصوبات دولت، الزام صنایع به استفاده از پایش آنلاین، الزام نیروگاه‌های استان به استفاده از سوخت پاک و اتصال تمامی ایستگاه‌ها به سامانه ملی پایش کیفی هوا اقدامات محیط زیست برای کاهش آلودگی هوای تبریز است.

وی با بیان اینکه متأسفانه هزینه‌ی آلودگی هوا به مردم تحمیل می‌شود، گفت: امروز محیط زیست هزینه ناشی از آلودگی هوا را به بخش‌های ایجاد کننده آلودگی تحمیل می‌کند، بر اساس مطالعات انجام شده، ۷۳ درصد آلودگی هوای تبریز به تردد وسایط نقلیه، ۲۲ درصد به صنایع و مابقی به بخش‌های دیگر بر می‌گردد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تصریح کرد: صنایع آلاینده باید به شهرداری عوارض پرداخت کنند. وی با بیان اینکه پتروشیمی و پالایشگاه ذاتاً آلاینده هستند، مطرح کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان به پتروشیمی و پالایشگاه تبریز به عنوان نقاط آلاینده نظارت داشته و به تازگی به فرآنیدهای منجر به آلودگی این دو مجموعه ورود کرده است. مدیران پالایشگاه و پتروشیمی تبریز در حضور دادستان تبریز تعهد دادند که ظرف دو سه سال آینده فرآنیدهای ایجاد کننده آلودگی را اصلاح کنند که تاکنون اقدامات موثر در این خصوص انجام شده و پروژه‌هایی هم در حال اجراست.

عباس‌نژاد ادامه داد: برای ۳۰۰ واحد -که پتانسیل آلودگی هوا دارند- پرونده تشکیل شده و ۱۹۲ واحد نیز اخطار دریافت کردند. نیروگاه از سوخت پاک استفاده می‌کند و شیر سوخت مازوت این واحد پلمب شده است.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در رابطه با کنترل آلودگی پساب صنعتی صنایع غرب تبریز، گفت: انتقال پسماند صنایع به چاه، رودخانه و زمین‌های کشاورزی دارای استانداردهای خاص بوده و محیط زیست واحدهای صنعتی استان را ملزم کرده تا تصفیه خانه ایجاد کنند، البته ۷۰۰۰ واحد صنعتی در استان وجود دارد و پایش مستمر تمامی واحدها غیرممکن است.

وی با تأکید بر اینکه تمامی بیمارستان‌ها موظف به بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی هستند، گفت: سال گذشته تعدادی از بیمارستان‌ها زباله‌های بیمارستانی را بی‌خطر سازی نمی‌کردند که اکنون با پیگیری‌های محیط زیست این موضوع در تمامی بیمارستان‌ها دنبال می‌شود، همچنین مواد شیمیایی و خون آلوده نیز برای امحاء به استان‌های دیگر منتقل می‌شود.

عباس‌نژاد خاطرنشان کرد: ضرورت دارد مطب پزشکان، درمانگاه‌ها، مراکز رادیولوژی و آزمایشگاه‌ها نیز زباله‌هایشان را بعد از بی‌خطرسازی دفع کنند که تحقق این امر نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌هاست.

چند مطلب دیگر با موضوع محوریِ «شهر تبریز» :
(با کلیک بر روی هر عنوان، صفحه‌ی مربوط به آن مطلب برای شما گشوده خواهد شد.)

خیابانی که بازارچه‌ی تاریخی سرخاب تبریز را دو پاره می‌کند
قطار شهری تبریز، لرزه به جانِ بافت و بناهای تاریخی شهر انداخته و هویتِ آن را می‌بلعد
تکمیل نقشه‌ی حریم گسل‌های شهرهای تبریز و کرمان
باغ صاحب‌آباد تبریز
خطرناک‌ترین گسل زلزله‌ی ایران در تبریز
درخواست احیای مجموعه‌ی «صاحب‌آباد» تبریز به عنوان الگوی ساخت «نقش‌جهان»
مصوبه‌ی شورای عالی شهرسازی و معماری برای ارگ علی‌شاه
بازار تبریز، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده‌ی جهان
تأکید دیگربار بر رعایت مصوبه‌های شورای عالی شهرسازی برای هرگونه ساخت‌وساز در جوار بازار تبریز
مقایسه بازارهای قدیم و جدید با رویکرد ارتقا کیفیت فضای شهری
تحلیل خانه‌ی سلماسی تبریز از دیدگاه رپوپورت
معماری ایرانی: شیوه‌ی آذری
ریشه‌ی سبک آذری در معماری ایرانی
«رحمی به حال پیکر صدچاک‌شان نکرد ...» ؛ گزارشی تصویری از مسجد کبود تبریز
زهی دولت، زهی رفعت ... (نوشتاری کوتاه درباره‌ی کاخ شهرداری تبریز)
بررسی شبکه‌های ارتباطی بافت قدیم تبریز
کارکرد بازشوهای دوپوسته در ساختمان‌های سنتی (موردپژوهی: خانه‌ی قدکی و خانه‌ی گنجه‌ای‌زاده در تبریز)
تخریب خانه‌ی گنجه‌ای‌زاده‌ی تبریز در سکوت خبری
جایزه‌ی جهانی خشت زرین به شهردار تبریز رسید
طرح «موزه‌ای به گستره‌ی شهر» برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری تبریز ۲۰۱۸
تصاویر زیبای اسکای‌لاین تبریز
الگوی بهینه‌ی فضای سبز شهری و توسعه‌ی پایدار (موردشناسی: منطقه‌ی ۸ شهرداری تبریز)
منحصربه‌فردترین باغ گل خانگی ایران در تبریز
کاربرد سنجش از دور در آشکارسازی تغییرات کاربری‌های اراضی (موردپژوهی: فضای سبز شهر تبریز)
پاسداشت یکصد و دوازدهمین سالروز به ثمر نشستن خیزش مشروطیت
تبریز؛ شهر فرش، مهد مشروطه
شروع عملیات حفاری تمام‌مکانیزه‌ی تونل‌های خط دوی قطار شهری تبریز
راهکارهای طراحی در بافت‌های تاریخی در روند شهرسازی جدید (تجربه‌ای از طراحی در بافت تاریخی تبریز)
درخشش معماران جوان ایرانی در مسابقه‌ی جهانی استعدادیابی
عشق به شاهنامه و فردوسی در آذربایجان
صدای پای تهمتن در کوچه‌های بادکوبه ...
امکان‌سنجی توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی (موردپژوهی: سکونتگاه‌های غیررسمی کلان‌شهر تبریز)
مکان‌یابی پالایشگاه نفت تبریز با روش‌های سلسله‌مراتبی و فازی
ارزیابی عدالت فضایی در پراکنش خدمات شهری (مطالعه‌‌ی موردی: کلان‌شهر تبریز)

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  14:16   یکشنبه 6 آبان 1397  
 نظرات