اخبار   
 

 فرونشست شهرهای کشور را تهدید می‌کند

مشاور رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: خطر فرونشست در دشت‌ها، شهرهای کشور را تهدید می‌کند و ساختمان‌ها را در برابر زمین‌لرزه‌های با قدرت کم بسیار آسیب‌پذیر می‌سازد ...

فرونشست شهرهای کشور را تهدید می‌کند

مشاور رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی گفت: خطر فرونشست در دشت‌ها، شهرهای کشور را تهدید می‌کند و ساختمان‌ها را در برابر زمین‌لرزه‌های با قدرت کم بسیار آسیب‌پذیر می‌سازد.

جواد بلورچی در دومین همایش زمین شناسی مهندسی و محیط زیست شهر مشهد که در محل دانشکده علوم دانشگاه فردوسی برگزار شد، افزود: فرونشست ها در دشتها، بسیار خطرناک است و اکنون دشتی در کشور وجود ندارد که در آن فرونشست ها و فروچاله ها به وجود نیامده باشد.

وی بیان کرد: فرونشست زمین لرزه ایجاد نمی کند زیرا در سطح رخ می دهد، اما فرونشست باعث می شود زمین لرزه ای با قدرت ۴ ریشتر که به ساختمان ها آسیب وارد نمی کند، تبدیل به زمین لرزه ای مخرب و آسیب زا برای ساختمانها شود.

وی اظهار کرد: با فرونشست های متعدد در دشت ها، آستانه خطرپذیری شهرهای کشور در برابر زلزله از زلزله ای با قدرت ۶ ریشتر به ۵ و ۴.۵ ریشتر رسیده است و هم اینک بدون اینکه بدانیم، ساختمان های ما در نتیجه فرونشست ها از درون در حال خرد شدن هستند.

رئیس گروه زمین شناسی مهندسی سازمان زمین شناسی گفت: در برخی شهرها مثل کرمان و مشهد، در خود شهر فرونشست اتفاق نیفتاده است اما پیرامون شهرها را فرونشست فراگرفته است.

بلورچی اظهار کرد: دلیل اینکه فرونشست در شهرها رخ نداده است، به سبب پر شدن فاضلاب در شهرهاست اما اگر شبکه های فاضلاب راه اندازی شود، به تدریج تمام دشت خشک می شود و سرعت فرونشست افزایش پیدا کرده و به شهرها می رسد.

وی افزود: هم اینک حجم مخازن زیرزمینی آبرفتی در کشور به انتهای خود رسیده، زیرا در مدیریت آنها خطا کرده ایم، شاید استفاده مجانی عده ای از آبخوانها و اختصاص بودجه یکساله برای مدیریت آب، بدترین نوع مدیریت بود که باعث شد در مدت کوتاهی ۱۱۰ میلیارد مترمکعب آب برداشت کنیم و از سفره آبخوان های آبرفتی بکاهیم.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

مشاور رئیس سازمان زمین شناسی گفت: همه اینها باعث شد که برداشت آب از سفره های زیرزمینی کشور را تا حد نهایی خود ادامه دهیم و باعث از بین رفتن آبخوان ها شویم.

وی اظهار کرد: هر چقدر از سطح منابع آب زیرزمینی کاسته شود، کیفیت آن کاهش پیدا می کند و آب باقیمانده هم کیفیت لازم را ندارد.

بلورچی اظهار کرد: بهره برداری ناپایدار منابع آب و دگرگونی اقلیمی باعث سیلاب، خشکسالی، گرد و غبار، فرونشست زمین، نابودی آبخوان ها، نابودی تالابها و دریاچه ها، آلودگی و تغییرات کیفی آب شده است و همه این عوامل زندگی ما را تهدید می کند.

وی با اشاره به راهکارها برای مدیریت آب و فرونشست ها گفت: رویکرد فعلی در قبال منابع موجود باید شناسایی و توسعه منابع آب جدید و بازسازی اکوسیستم ها باشد، باید به آبخوان های آبرفتی فرصت بازسازی داد زیرا دیگر قابل احیا نیستند.

وی تاکید کرد: باید جایگزین مناسبی برای استفاده از آبخوان های آبرفتی برای تامین آب آشامیدنی ایمن پیدا کنیم و آب بخش کشاورزی نیز باید مدیریت مصرف را در پیش گیرد.

دبیر همایش زمین شناسی مهندسی و محیط زیست شهر مشهد نیز گفت: این همایش با محورهای ارزیابی فرونشست زمین، روشهای پیش بینی فرونشست زمین در آینده، آثار و تبعات فرونشست زمین، پارامترهای موثر در فرونشست زمین، روشهای کاهش خطرات و تبعات فرونشست، روشهای مقاوم سازی سازه ها و شریان های حیاتی در مقابل فرونشست برگزار شده است.

ناصر حافظی مقدس افزود: ۴۰ مقاله به دبیرخانه این همایش مستقر در دانشکده علوم رسیده که از این تعداد ۱۵ مقاله در این همایش یکروزه ارائه می شود.

وی بیان کرد: تلاش می شود سومین همایش زمین شناسی مهندسی و محیط زیست شهر مشهد به صورت بین المللی در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ برگزار شود.

  منبع : وزارت راه و شهرسازی
  06:49   شنبه 12 اسفند 1396  
 نظرات