اخبار   
 

 فروچاله‌ها جان دو کودک را در میناب گرفتند‌

طی روزهای گذشته شمار جان‌باختگان در فروچاله‌های میناب از ۱۰ تن گذشت. با توجه به ژرفا و شمار بسیار زیاد فروچاله‌های میناب که اکنون در مرکز شهر نیز مشاهده می‌شوند، شنیدن اخبار تلف شدنِ جانوران، احشام و اکنون انسان‌ها گویی به امری عادی بدل شده است ...

فروچاله‌ها جان دو کودک را در میناب گرفتند‌

طی روزهای گذشته شمار جان‌باختگان در فروچاله‌های میناب از ۱۰ تن گذشت. با توجه به ژرفا و شمار بسیار زیاد فروچاله‌های میناب که اکنون در مرکز شهر نیز مشاهده می‌شوند، شنیدن اخبار تلف شدنِ جانوران، احشام و اکنون انسان‌ها گویی به امری عادی بدل شده است.

گرچه ۱۵ روستا در اطراف میناب و در پایین‌دست رودخانه تقریباً از سکنه خالی‌شده‌اند، همچنان به تعداد تلفات فرو چاله‌ها افزوده می‌شود.

فرو چاله‌های دشت میناب با تخریب خانه‌ها، اماکن عمومی و دولتی، تأسیسات برق، آب و مخابرات عملاً بیشتر مناطق مسکونی اطراف میناب را غیرقابل‌سکونت کرده است.

دلیل ایجاد این فرو چاله‌ها تخلیه آب‌های زیرزمینی به‌وسیله انتقال بین‌حوضه‌ای آب و عدم تغذیه دشت و آبخوان به‌وسیله آب باران، تزریق مصنوعی و یا تأمین حق‌آبه زیست‌محیطی از مخزن سد میناب عنوان‌شده است.

بر اثر خشک‌سالی و از بین رفتن باغات شهرستان میناب، این بار نوبت به از بین رفت زمین‌ها در این منطقه شده است که استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی به‌وسیله چاه‌های عمیقی که در شهرستان میناب حفرشده، موجب بروز نگرانی‌هایی برای مردم شده که حتی در برخی نقاط بعضی‌ها خانه‌های خود را رها کرده و به مکان دیگری مهاجرت کرده‌اند گرچه امروز این خبر صحت ندارد، اما حداکثر دو سال آینده این خبر، خبری عادی برای منطقه میناب خواهد بود.



فعال مدنی و محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در میناب، افزود: ‌حفر چاه‌های عمیق و متعدد در دشت و حوضه آبخیز شهرستان عاملی برای تشدید فرو چاله‌های میناب شده است.

محمدعلی مؤیدی با بیان این که از حدود ۱۲ سال پیش به‌طورقطع آثاری از این فاجعه قابل‌رؤیت و نمایان بوده که گویای وضع کنونی دشت باشد، عنوان کرد: کاش در آن زمان به آثار فاجعه توجه جدی صورت می‌گرفت و برای بهره‌برداری از مخزن آب‌های زیرزمینی در میناب برنامه مناسب‌تری تدوین می‌شد.

وی ادامه داد: خطر فرو چاله‌ها غیرمترقبه و غیرقابل‌پیش‌بینی است و هرلحظه ممکن است هرجایی از زمین فرورفتگی‌های عظیم رخ دهد و تأسیساتی در زمین بلعیده شود.

مؤیدی راه‌حل صحیح و درست نجات دشت میناب را اعمال مدیریت صحیح منابع آب در منطقه دانست و تصریح کرد: باید بازنگری جدی روی مدیریت آب داشته تا شاهد بازیابی جلگه میناب باشیم.

در این برهه که احیا و تعادل بخشی منابع زیرزمینی یکی از موضوعات داغ و اساسی مطرح‌شده در سطح کلان کشور است، پدیده مخاطره‌آمیز فرونشست همانند سرطانی بدخیم بر جان دشت میناب افتاده است.

د‌ر این زمینه یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با ایسنا، در این زمینه، افزود: فرو چاله‌ها ، ۳۰ روستا در بخش‌های بندزرک و مرکزی میناب را در برگرفته و همچنان در حال پیشروی است.

عباس زائری عنوان کرد: وضعیت بد بی‌آبی در شهرستان و دشت‌های میناب و استفاده از ذخایر آب زیرزمینی، با حفر بیش‌ازحد چاه در دشت و بستر رودخانه میناب برای تأمین آب بندرعباس منجر به خالی شدن سفره‌های زیرزمینی در میناب شده که منجر به مخاطراتی نظیر به وجود آمدن فرو چاله‌ها در این شهرستان شده است.

این استاد دانشگاه به وضعیت بد فروچاله‌ها در میناب اشاره داشت و بیان کرد: اگر روز خبری منتشرشده که شهر میناب یا روستایی در این شهرستان در فرو چاله‌ها فرورفته است، جای هیچ‌گونه تعجبی ‌ندارد.‌

این فعال محیط‌زیست در خصوص علت به وجود آمدن این وضعیت بیان داشت: همان‌طور که درجاهای دیگر کشور استفاده بی‌رویه آب و منابع زیرزمینی باعث به وجود آمدن این وضعیت شده است، شهرستان میناب هم از این قاعده مستثنی نیست.

یک کارشناس کشاورزی با ابراز نگرانی از وضعیت موجود و تشکیل فرو چاله و شکاف‌های بزرگ در نزدیکی محل زندگی‌شان، اظهار کرد: فرو چاله‌ها به کمتر از یک کیلومتری منزلشان در مرکز شهر میناب رسیده و همچنان به سمت شهرک فرهنگیان میناب(المهدی) در حال پیشروی است.

عین الله چملی نژاد در ادامه با ذکر این مطلب که همه به این باور رسیده‌اند که بحران آب یک معضل جهانی است، عنوان کرد: چرا مسئولان و متولیان این امر تمام تلاش خود را صرف برداشت از منابع زیرزمینی می‌کنند و راه‌حل مناسب‌تری برای تأمین آب در پیش نمی‌گیرند.

فعال زیست‌محیطی و کارشناس ترویج کشاورزی احداث غیر کارشناسی سد بر رودخانه میناب را از عوامل از بین رفتن باغات و بروز فرو چاله‌ها دانست و افزود: آن‌گونه که در رسانه‌های مختلف مطرح‌شده یکی از علت پیشروی فرو چاله‌ها در میناب برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی است، ولی جای بسی تعجب است که چرا روند برداشت از سفره‌های زیرزمینی در دشت میناب و قصه تلخ انتقال آب از میناب همچنان به قوت خود باقی است.

این فعال مدنی، شهروند مینابی و دوستدار محیط‌زیست اینکه در موضوع آب‌های زیرزمینی همیشه احیا کردن بسیار دشوارتر از پیشگیری تخریب مخزن است، افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، حجم قابل‌توجهی از آب سد میناب تبخیر می‌شود که اگر برآوردی از حجم این تبخیر صورت گیرد، به نظر می‌رسد اگر این میزان پیش از تبخیر به دشت منتقل شود و در اختیار کشاورزان و باغداران قرار گیرد و یا صرف تغذیه مصنوعی آبخوان شود، می‌تواند مقداری وضع موجود را بهبود بخشد.

چملی نژاد از عملکرد ضعیف مسئولان استان و نادیده گرفتن این بحران جدی که منجر به ویرانی شهرستان میناب می‌شود انتقاد کرد و گفت: مسئولان ذی‌ربط در این چند سال چرا هیچ اقدامی را انجام نداده‌اند، مگر در این سال‌ها شهرستان میناب هیچ نماینده‌ای در مجلس نداشته و یا هیچ مدیری در این شهرستان مدیریت نکرده ‌که امروزه شاهد به وجود آمدن این پیامد و بحران بزرگ فرو چاله‌ها هستیم.

‌به گزارش ایسنا، پیشروی فرو چاله‌ها در مرکز شهر میناب گویای خطری بزرگ است که باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد، زیرا ایجاد شکاف و حفره در مرکز شهر میناب و نزدیکی خانه‌های مردم موجی از نگرانی رابین اهالی منطقه ایجاد کرده است.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  14:41   چهارشنبه 28 مهر 1395  
 نظرات