اخبار   
 

 فروش خودروهای سوختی در چین ممنوع می‌شود

هیبرید و الکتریکی: دو لفظی که این روزها در دنیای خودرو غوغا می‌کنند. کشورهای مختلف در صدد حذف خودروهای دیزلی‌ و بنزینی ‌از سطح خیابان‌ها و جاده‌ها، به‌ویژه در شهرها هستند و در این راه، خودروسازان نقش بسیار بزرگی دارند ...

فروش خودروهای سوختی در چین ممنوع می‌شود

هیبرید و الکتریکی: دو لفظی که این روزها در دنیای خودرو غوغا می‌کنند. کشورهای مختلف در صدد حذف خودروهای دیزلی‌ و بنزینی ‌از سطح خیابان‌ها و جاده‌ها، به‌ویژه در شهرها هستند و در این راه، خودروسازان نقش بسیار بزرگی دارند.

در راستای سیاست‌های کشورها در خصوص حفظ محیط زیست و مقابله با گرمایش هوا خودروسازان نیز دست به کار شدند تا در تحقق این امر خطیر نقش موثر ایفا کنند.

ولوو از اولین خودروسازانی است که استوار، گام در راه ساخت الکتریکی‌ها گذاشت. این شرکت حدود دو ماه پیش اعلام کرد که تولید و استفاده از موتورهای احتراق درون‌سوز را متوقف خواهد کرد.

ولوو در نظر دارد بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میلادی پنج مدل کاملا الکتریکی و چند مدل هیبریدی به بازار عرضه کند.

با این وجود، تا آن زمان تولید مدل‌هایی که با موتورهای احتراقی کار می‌کنند ادامه خواهد داشت .

اکنون این شرکت می‌خواهد تا سال ۲۰۲۵ یک میلیون ماشین الکتریکی بفروشد.

جگوار لندروور نیز همین روند را در پیش گرفته و در خبری اعلام کرد که تمامی خودروها و محصولات این شرکت که پس از سال ۲۰۲۰ ساخته می‌شوند، الکتریکی یا هیبریدی هستند تا مشتریان انتخاب‌های بهتر و مناسب‌تری بین خودروهای این رده داشته باشند.

البته احتمال ساخت مدل‌های پلاگین-هیبرید یا هیبریدی‌های حد واسط نیز در میان این محصولات وجود دارد.

در روزهای اخیر نیز خبر مشابهی از شرکت مزدا به گوش رسید. مزدا زمان بیشتری را برای تحقق ساخت الکتریکی‌ها و هیبریدی‌ها به خود اختصاص داده و قصد دارد بعد از سال ۲۰۳۵ چیزی جز الکتریکی‌ها ارائه ندهد.

با این بسترسازی و ارائه مدل‌های مشابه الکتریکی و هیبریدی از طرف دیگر خودروسازان مانند بنز، بی‌ام‌و، شورلت و نیسان می‌توان انتظار داشت که کشورها نیز بتوانند در اجرائی کردن سیاست‌های شهر بدون خودروهای سوختی موفق ظاهر شوند.

سیاستی که بسیاری از شهرهای جهان تا سال آینده آن را اجرائی خواهند کرد. شهرها قصد دارند حرکت اتومبیل‌ها را در مناطق مرکزی کم کرده یا محدود سازند.

چند ماه پیش نروژ تائید کرد قانونی را برای حذف حرکت خودروهای بنزینی ‌و دیزلی در اسلو تا سال ۲۰۲۵ در دست تصویب و اجرا دارد.

مادرید قصد دارد تا مانع ورود خودروهای بنزین و دیزل‌سوز به محوطه‌ای به شعاع ۲ کیلومتری از مرکز شهر شود. البته این برنامه از سال ۲۰۲۰ به شکلی قانونی اجرایی خواهد شد.

پاریس و لندن هم عبور و مرور خودروهای دیزلی تا سال ۲۰۲۰ را ممنوع خواهند کرد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

چین

اما چین نیز قصد دارد چنین برنامه‌ای را عملی سازد و با این استراتژی به سمت الکتریکی‌ها حرکت خواهد کرد.

چینی‌ها نیز مانند بسیاری از کشورها که در دهه‌‌های آینده دیزلی‌ها را حذف یا محدود می‌کنند این سیاست را اجرایی خواهند کرد و صف کشورهایی مانند فنلاند، فرانسه، انگلیس، نروژ و اسپانیا می‌پیوندند.

یک مقام ارشد در بخش صنایع خودروسازی در وزارت صنعت چین در این خصوص به خبرگزاری شینهوا گفت: تحقیق برای ایجاد یک فرمول مناسب و زمانبدی درست در خصوص توقف ساخت و فروش وسایل نقلیه سنتی ادامه دارد.

بنا بر اظهارات معاون وزیر صنعت چین، توسعه و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در خصوص توسعه خودروهای الکتریکی ایجاد شده و زیرساخت‌های مناسبی برای استفاده عمده از این خودروها در چین وجود دارد.

بنا بر گفته‌های موسسه تحلیلی "جاتو" چین باظرفیت ۲۵.۵۳ میلیون خودرو بزرگترین بازار خودرو در جهان محسوب می‌شود و اتخاذ چنین سیاستی می‌تواند روند فعلی صنعت اتومبیل در جهان را تغییر دهد.

از طرفی مشتریان چینی در حال حاضر بزرگترین خریداران خودروهای الکتریکی و هیبریدی هستند و استفاده از ترکیب باتری‌ها و موتورهای درون‌‌سوز داخلی در این کشور به تدریج به یک عرف تبدیل می‌شود.

تا سال ۲۰۱۵ حدود ۳۳۶ هزار خودروی الکتریکی و هیبریدی در این کشور به فروش رسیده که به معنی سهم ۴۰ درصدی از فروش جهانی این خودروهاست. میزان خودروهای الکتریکی به فروش رسیده در چین در ۷ ماهه اول سال جاری نیز به ۲۰۴ هزار دستگاه می‌رسد.

شرکت فورد نیز پیش‌بینی کرده که میزان تقاضا برای این خودروها تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۶ میلیون دستگاه برسد.

با توجه به جمعیت و شرایط موجود در چین، به نظر می‌رسد طرح توقف خرید و فروش و ساخت خودروهای سوختی (بنزینی - گازوئیلی) از سال ۲۰۴۰ اجرائی شود.

با این وجود دولت چین بسیار ناامید است که به عنوان یک پیشرو در توسعه خودروهای الکتریکی جایگاهی داشته باشد. اما پکن قصد دارد تمام تلاش خود را برای پالایش شهرهای آلوده و استفاده از موقعیت بازار پرظرفیت خود انجام دهد.

فرستاده‌‌شده توسط م افتخاری
  منبع : وبگاه عصرایران
  07:11   پنجشنبه 23 شهریور 1396  
 نظرات