اخبار   
 

 «پتانسیل‌یابیِ معادنِ شن و ماسه» یا تخریب محیط زیست؟

پژوهش «پتانسیل‌یابی معادن جدید شن و ماسه در رودخانه‌ها و آب‌راهه‌های استان خراسان جنوبی» از سوی پژوهشگران دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین انجام گرفت و به‌عنوان یکی از طرح‌های برگزیده‌ی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور معرفی شد. به گزارش ایسنا، بحث برداشت شن و ماسه‌ی رودخانه‌ای، نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان نیز به‌صورت یک موضوع پیچیده مطرح می‌شود؛ چرا که هنوز اصول و ضوابط دقیق علمی در این زمینه تدوین نشده است ...

«پتانسیل‌یابیِ معادنِ شن و ماسه» یا تخریب محیط زیست؟

پژوهش «پتانسیل‌یابی معادن جدید شن و ماسه در رودخانه‌ها و آب‌راهه‌های استان خراسان جنوبی» از سوی پژوهشگران دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین انجام گرفت و به‌عنوان یکی از طرح‌های برگزیده‌ی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور معرفی شد. به گزارش ایسنا، بحث برداشت شن و ماسه‌ی رودخانه‌ای، نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان نیز به‌صورت یک موضوع پیچیده مطرح می‌شود؛ چرا که هنوز اصول و ضوابط دقیق علمی در این زمینه تدوین نشده است.

موضوع برداشت غیر اصولی مصالح از رودخانه‌ها و جایگزینی شن و ماسه مورد استفاده در طرح‌های عمرانی از منابع بالقوه موجود در رودخانه‌ها بدون اثرات مخرب زیست محیطی و منابع قرضه خارج از بستر چندان مورد بررسی قرار نگرفته است، بر همین اساس در بسیاری از شهرهای استان خراسان جنوبی به دلیل افزایش جمعیت و روند رو به افزایش ساخت و ساز پروژه‌های عمرانی، نیاز روزافزون به مصالح رودخانه‌ای (شن و ماسه) احساس می‌شود.

از سوی دیگر، با توجه به خشکسالی سالیان اخیر و عدم تولید معادل نیاز مصالح رودخانه‌ای توسط جریان روان آب در بستر قابل استحصال رودخانه، عملاً ظرفیت برداشت شن و ماسه از درون مسیل ها و آبراهه‌های واقع در حریم شهرها که استحصال مصالح رودخانه‌ای از آنها صرفه اقتصادی دارد، خاتمه پذیرفته است؛ لذا شرکت آب منطقه‌ای، استانداری و سازمان صنعت معدن و تجارت استان خراسان جنوبی برای تأمین مصالح شن و ماسه مورد نیاز، نیازمند ارائه راهکارهایی با صرفه اقتصادی هستند.

انتخاب به عنوان یکی از سه طرح تحقیقاتی برتر در پنجمین جشنواره مهندسی و مدیریت آب ایران از میان کلیه طرح‌های پژوهشی ارسال شده با موضوع آب، تهیه نقشه معادن بالقوه شن و ماسه (اعم از رودخانه‌ای، مخروط افکن‌های و کوهی) برای حریم ۳۰ کیلومتری شهرهای بیرجند، قائن و فردوس با یک روش نوین و معرفی نواحی مناسب رودخانه‌ای جهت برداشت مصالح بدون پیامدهای زیست محیطی از دستاوردهای ویژه این پژوهش است.

این طرح با تأیید مدیر کل مهندسی رودخانه‌ها و شرکت‌های مادر تخصصی مدیریت آب ایران (وزارت نیرو) و در راستای اهداف طرح بهبود مدیریت رودخانه‌ای و سواحل کشور ابلاغی وزیر نیرو و بررسی جریان و رسوب رودخانه‌های مورد بررسی در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرهای بیرجند، قائن و فردوس که از نظر اقتصادی، تأمین شن و ماسه مورد نیاز پروژه‌های عمرانی از آن‌ها توجیه دارد، به انجام رسیده است.

طبق اعلام روابط عمومی وزارت علوم، ارائه دستورالعمل کاربردی برای انجام بررسی مشابه در تمامی رودخانه‌هایی که دارای مجوز برداشت شن و ماسه هستند و در نزدیکی شهری واقع شده‌اند، توصیه شرکت مدیریت منابع آب ایران به شرکت آب منطقه‌ای طرف قرارداد و همین طور سایر استان‌ها جهت انجام اقداماتی مشابه برای مکان‌یابی نقاط شن و ماسه و تعیین حجم مجاز برداشت با توجه به طرح بهبود مدیریت رودخانه‌ای و سواحل کشور و انجام بررسی‌های مشابه در سایر رودخانه‌ها از برنامه‌های آتی جهت توسعه این طرح پژوهشی است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  20:10   شنبه 11 اسفند 1397  
 نظرات