اخبار   
 

 در نخاله‌های «پلاسکو» و هوای پیرامون آن، آزبست وجود ندارد

رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بررسی نخاله‌های ساختمان «پلاسکو» و هوای اطراف محل دپوی آن نشان می‌دهد که آزبست در آن وجود ندارد، اما سایر آلاینده‌های شیمیایی باید بررسی شوند ...

در نخاله‌های «پلاسکو» و هوای پیرامون آن، آزبست وجود ندارد
■ لزوم بررسی دیگر آلاینده‌های شیمیایی


رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بررسی نخاله‌های ساختمان «پلاسکو» و هوای اطراف محل دپوی آن نشان می‌دهد که آزبست در آن وجود ندارد، اما سایر آلاینده‌های شیمیایی باید بررسی شوند.

خسرو صادق نیت روز سه شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت ایرنا در پاسخ به این پرسش که آیا نخاله‌های ساختمان پلاسکو می‌تواند خطر زیست محیطی برای سلامت مردم داشته باشد، توضیح داد: این موضوع باید برای هر نوع آلاینده به صورت جداگانه بررسی شود.

وی گفت: اولین نگرانی درباره وجود آزبست در نخاله‌های ساختمان پلاسکو بود که اگر وجود داشت می‌توانست خطرات بسیار جدی و نگران کننده‌ای برای مردم اطراف محل تجمع نخاله‌ها در محل دپوی نخاله‌ها در جنوب تهران داشته باشد و تا سال ها مردم را گرفتار بیماری می‌کرد اما نمونه‌برداری هم از بین نخاله‌ها و هم هوای اطراف آن انجام شد و بررسی و آزمایش‌ها نشان داد که آزبست در آن ها وجود ندارد.

صادق نیت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا غیر از آزبست، آلودگی شیمیایی دیگری در نخاله‌های ساختمان پلاسکو وجود دارد یا نه، خاطرنشان کرد: این هم موضوعی جداگانه است که باید بررسی شود.

وی اضافه کرد: مواد شیمیایی اگر در حال سوختن باشند، می‌توانند مشکل آفرین باشند و این موضوع در زمان سوختن ساختمان،می‌توانست مطرح باشد اما امروز که مشکل آتش سوزی نداریم، مشکلی از نظر آ‌لایندگی مواد شیمیایی موجود در نخاله‌ها نداریم.


رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که آیا این احتمال وجود ندارد که با جریان باد، مواد شیمیایی در هوا پراکنده شود و موجب مشکل برای مردم شود، اظهار کرد: بستگی به این دارد که آیا مواد جامد موجود در نخاله‌ها در محیط اطراف پخش بشود یا نشود، این یک بحث جداست و اگر در این مورد نیز نگرانی وجود داشته باشد باید بررسی کنیم.

صادق نیت در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا در نخاله‌های ساختمان پلاسکو مواد یا آلاینده های بیولو‍‍ژیک (باقیمانده‌های اجساد و سلول‌های زنده) وجود دارد هم چنین توضیح داد: آلاینده های بیولو‍ژیک اگر وجود داشته باشند چون در دمای خیلی بالا سوخته‌اند، دیگر آلایندگی آنها از بین رفته است و از این نظر جای نگرانی نیست.

ساختمان ۱۷ طبقه پلاسکو در خیابان جمهوری تهران ۳۰ دی ماه امسال بر اثر آتش سوزی به طور کامل فروریخت و بر اساس اعلام دستگاه‌های مسئول در این حادثه ۱۶ آتش نشان و چهار شهروند دیگر جان خود را از دست دادند.

در زمان حاضر نخاله‌های ساختمان پلاسکو در خیابان بهشت مشرف به خیابان مختاری در محدوده محله هرندی در جنوب تهران دپو شده است.

  منبع : خبرگزاری ایرنا
  19:48   سه شنبه 19 بهمن 1395  
 نظرات