اخبار   
 

 ۲۰۰ هکتار بلوطزار «منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی دنا» سوخت

آتش‌سوزی بلوط‌های «منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی دنا» که از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه آغاز شده بود و تا دیشب ادامه داشت، امروز مهار شد؛ با این همه، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهکیلویه و بویراحمد می‌گوید: نه امکانات کافی برای عملیاتی از این دست داریم و نه پشتیبانی‌های لازم همچون بیمه‌ی حوادث و کمک‌رسانی‌های مورد نیاز در خط آتش ...

۲۰۰ هکتار بلوطزار «منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی دنا» سوخت

آتش‌سوزی بلوط‌های «منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی دنا» که از ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه آغاز شده بود و تا دیشب ادامه داشت، امروز مهار شد؛ با این همه، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهکیلویه و بویراحمد می‌گوید: نه امکانات کافی برای عملیاتی از این دست داریم و نه پشتیبانی‌های لازم همچون بیمه‌ی حوادث و کمک‌رسانی‌های مورد نیاز در خط آتش.

محسن جعفری نژاد با اشاره به این مساله به "اسکان نیوز" گفت: « بیمه حوادث در بحث عملیات اطفای حریق بسیار مهم است؛ هم برای نیروهای دولتی و هم جوامع محلی که در این حوادث کمک شایانی به ما می کنند. متاسفانه این مورد کمتر پیش بینی های لازم صورت گرفته است.»

او درباره خسارت آتش سوزی اخیر که بلوط های دنا را خاکستر کرده است گفت:« طول مدت این آتش سوزی در حدود ۳۶ ساعت بود که عامل اصلی طولانی شدن آن نیز وزش باد بود. گروه های زیادی اعزام شدند و علاوه بر نیروهای اداره کل منابع طبیعی، مدیریت بحران و جوامع محلی بسیار کمک کردند.

جعفری نژاد افزود:« در این حادثه بیش از ۲۰۰ هکتار بلوط منطقه از بین رفته است.»

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهکیلویه بویراحمد در ادامه با تاکید بر شدت باد و شرایط آب وهوایی به عنوان یکی از عوامل گسترش آتش سوزی گفت که همین مساله کنترل آتش را با مشکلات جدی مواجه کرد.»

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
عامل آتش

جعفری نژاد درباره عامل آتش به اسکان گفت:« دلیل آتش هنوز مشخص نشده اما اغلب یا به دلیل بی احتیاطی گردشگران ورودی به این منطقه است و یا جوامع محلی ساکن در حاشیه این مناطق که کشاورزی زیر اشکوب دارند آتش خود را خاموش نکرده رها کرده و رفته اند.»

او تاکید کرد:« از سوی دیگر زغال گیری توسط برخی افراد سودجو یکی دیگر از عوامل ایجاد آتش در دنا است که در طول سال بارها باعث رخداد آتش در جنگل های ارزشمند منطقه می شود.»

فقدان امکانات کافی برای اطفا و آتش‌نشانی

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهکیلویه وبویراحمد درباره امکانات اطفای حریق جنگل در استان گفت:« امکانات نیروی انسانی، خودرویی بسیار ضعیف است و اگر کمک های مردمی نباشد واقعا نیروهای دولتی دو سازمان جنگل ها و محیط زیست نمی توانند به تنهایی از عهده این کار مهم برآیند. بر این اساس برای حفاظت بهتر، باید به این نیازمندی ها توجه شود.»

جعفری نژاد همچنین تاکید کرد:« نکته دیگر که درباره همه نقاط ایران صدق می کند این است که در هنگام رخداد آتش سوزی جنگل ها، ما ناچاریم تمام نیروهای مان را برای شرکت در عملیات اطفا، به منطقه آتش بفرستیم؛ طبیعی است مناطقی که خالی از نیروی محیط بان شده اند ممکن است دچار انواع سوء استفاده های دیگر قرار بگیرند. بر این اساس ظرفیت نیروی انسانی دستگاه اجرایی فعال در این حوزه باید به حد کافی باشد که این مشکلات پیش نیاید.»

او افزود:« نکته بعد کمبود امکانات خودرویی است که اصلا جوابگوی پشتیبانی چنین شرایط بحرانی نیست و ما ناگزیر هستیم که از نیروهای اداره کل و شهرستان های همجوار پوشش بدهیم که معضلات دیگری را ایجاد خواهد کرد. اخیرا چند دستگاه دمنده و دیگر ابزارهایی مانند بیل و بیلچه گرفته ایم؛ اما این کافی نیست و باید امکانات بیشتری در اختیار نیروها قرار بگیرد؛ مخصوصا امکانات مصرفی مانند بیل و کفش و لباس مناسب و حتی آب معدنی و غذا که باید در دوره های مختلف به طور مرتب شارژ شود.»

او گفت:« البته سازمان متولی همواره در حال تامین این مواد هستند اما کافی نیست و مخصوصا در اعتبارات استانی در بحث آتش سوزی ها هنوز با هدف غایی فاصله بسیار زیاد است.»

بیمه‌ی حوادث

جعفری نژاد می گوید که یکی دیگر از مشکلات اساسی درباره عملیات اطفای حریق که همیشه ادارات کل استان های فوق را درگیر می کند مساله "بیمه حوادث" امدادگران است.

او افزود:« بیمه حوادث در بحث عملیات اطفای حریق بسیار مهم است؛ هم برای نیروهای دولتی و هم جوامع محلی که در این حوادث کمک می کنند. متاسفانه این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که باید بتوانیم افرادی را که به طور علاقمند یا به شکل پشتیبان در کنار ما قرار می گیرند پوشش بدهیم؛ چرا که مدیریت حوادث در مناطق حفاظت شده بدون کمک جوامع محلی امکان پذیر نیست. الان مجبوریم از همان امکانات حداقلی خودمان به این امر اختصاص بدهیم که باز یک خلاء را ایجاد خواهد کرد.»

لباس و کلاه ایمنی نداریم

او در پاسخ به این سوال اسکان نیوز که "آیا لباس مخصوص ضدآتش و یا کلاه های ایمنی و ماسک های لازم برای مبتلا نشدن امدادگران به حالت خفگی ناشی از دود زیاد در اختیار نیروهای درگیر در عملیات اطفای حریق قرار می گیرد؟" گفت:« اخیرا یک سری کفش ها و مقنعه هایی به میزان محدودی پیش بینی شده و در حال تزریق به استان هاست. اما این امکانات هم محدود است و هم چون مصرفی است باید به طور مستمر شارژ بشود. چرا که ما حداقل در حدود ۶ ماه از سال را درگیر آتش هستیم.»

بی‌توجهی به نقش سازمان محیط زیست در عملیات فرونشاندن آتش جنگل

در هنگام تامین بودجه برای مقابله با آتش جنگل ها، دولت و مسوولان عموما دولت بودجه را به سازمان جنگل ها می دهند؛ این درحالی است که در عملیات اطفای حریق جنگل، هر دو سازمان محیط زیست و جنگل ها ومراتع به امدادرسانی می پردازند.

محسن جعفری نژاد در اینباره به اسکان نیوز می گوید:« در استان کهکیلویه وبویراحمد نیز اخیرا اعتباراتی که در این حوزه توزیع شده بیشتر به سازمان جنگل ها ومراتع تزریق شده است؛ شاید به این دلیل که آنها احساس می کنند پوشش جنگلی و مناطقی که تحت مدیریت سازمان جنگل هاومراتع است بیشتر است و آنها بیشتر درگیر این عملیات هستند.»

او اما با تاکید بر "حساسیت" مناطقی که محیط زیست متولی آن است می گوید:« اغلب حساسیت های اکولوژیکی مناطق حفاظت شده خیلی بیشتر است. به دلیل اینکه اولا تنوع زیستی که در این مناطق آسیب می بیند ویژه است؛ ضمن اینکه آتش سوزی تنها جنگل را تخریب نمی کند؛ بلکه اکولوژی جنگل است که در آن حیات وحش هم هستند و آنها نیز دچار تهدید و آسیب های جدی می شوند.»

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهکیلویه وبویراحمد می افزاید:« اعتقاد ما این است که مناطق تحت حفاظت محیط زیست حتی اگر از نظر کمیت کمتر باشد، از نظر کیفیت و تاثیرگذاری بسیار بیشتر است و مطمئنا باید برای استان ها نگاه متمرکز بر سازمان جنگل ها نباشد و هر دو سازمان متولی را ببینند. این مساله در استان کهکیلویه وبویراحمد هم رخ داده و ما اخیرا آنرا در "شورای مدیریت بحران استان" نیز طرح کردیم. درخواست کردیم که در چنین شرایطی پیش بینی شود تا ادارات کل حفاظت محیط زیست نیز بیشتر از این از امکانات برخوردار شوند؛ زیرا تا امروز نگاه به گونه ای بوده که سازمان جنگل ها بیشتر منتفع شده است و این اصلا به نفع مناطق حفاظت شده نیست.»

او تاکید کرد:« البته حمایت از محیط بانان و جنگل بانانی که در این شرایط سخت زحمت می کشند نباید فقط در شرایط آتش سوزی باشد؛ چرا که این نیروها شبانه روز در تلاش هستند و یک کار را هم انجام نمی دهند. اگر کار آنها را به نفر نیرو در ساعت حساب کنیم ساعت ها کار میدانی در شرایط سخت محاسبه می شود که شامل تمام نیروها از مدیران و معاونان و کارشناسان تا محیط بانان و جنگل بانان می شود. متاسفانه نیازمند این هستیم که بتوانیم در اعتبارات هزینه ای این مساله را ببینیم و لحاظ کنیم تا منابع خدادادی و طبیعی مان را به بهترین شکلی حفظ کنیم.»

  منبع : وبگاه اسکان‌نیوز
  16:14   پنجشنبه 25 مرداد 1397  
 نظرات