اخبار   
 

 پیش‌بینی ناسا درباره‌ی سیل ناشی از آب شدنِ یخکوه‌ها و یخچال‌ها

ناسا به فن‌آوریِ نوینی دست یافته که با بهره‌گیری از آن می‌تواند آب شدنِ یخچال‌های طبیعی در اثر گرم شدنِ کره‌ی زمین را پیش‌بینی کند و از این راه، به احتمال دخ دادنِ سیل پی ببرد. به گزارش «انگجت»، وقوع سیل به علت آب شدنِ یخ‌های قطبی و برخی یخچال‌های بزرگ طبیعی در دهه‌های اخیر به یک نگرانی مهم مبدل شده، ولی دانشمندان تا کنون قادر به شناسایی آن دسته از این یخچال‌ها که بیش‌تر در معرض آب شدن هستند، نبودند ...

پیش‌بینی ناسا درباره‌ی سیل ناشی از آب شدنِ یخکوه‌ها و یخچال‌ها

ناسا به فن‌آوریِ نوینی دست یافته که با بهره‌گیری از آن می‌تواند آب شدنِ یخچال‌های طبیعی در اثر گرم شدنِ کره‌ی زمین را پیش‌بینی کند و از این راه، به احتمال دخ دادنِ سیل پی ببرد. به گزارش «انگجت»، وقوع سیل به علت آب شدنِ یخ‌های قطبی و برخی یخچال‌های بزرگ طبیعی در دهه‌های اخیر به یک نگرانی مهم مبدل شده، ولی دانشمندان تا کنون قادر به شناسایی آن دسته از این یخچال‌ها که بیش‌تر در معرض آب شدن هستند، نبودند.

ناسا از این پس می تواند این نوع یخچال های طبیعی را قبل از آب شدن شناسایی کند و بر همین مبنا پیش بینی کند کدام یک از شهرهای ساحلی در معرض سیل ناشی از چنین پدیده ای قرار می گیرند.

در قالب این روش از سیستم های بسیار پیچیده محاسباتی برای کنترل میزان ضخامت یخ ها و تغییرات حاصل شده در آنها استفاده می شود و نقشه های تهیه شده از تغییرات وضعیت یخ ها با هم مقایسه می شوند و در نهایت مشخص می شود که آب ناشی از ذوب شدن یخچال ها به کدام سو جریان می یابد و چه شهر یا شهرهایی را در معرض خطر قرار می دهد.

امروزه بسیاری از شهرهای مهم و بزرگ جهان به علت روند گرمایش کره زمین و بالاآمدن سطح آب دریاها و اقیانوس ها در معرض خطر هستند که از جمله آنها می توان به نیویورک و اسلو پایتخت نروژ اشاره کرد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : خبرگزاری مهر
  08:19   چهارشنبه 1 آذر 1396  
 نظرات