اخبار   
 

 فرونشست هولناک و هشداردهنده‌ی زمین در روستای دیندارلوی استان فارس

پدیده‌ی فرونشست زمین در روستای دیندارلو از توابع بخش شش‌ده و قره‌بلاغ شهرستان فسا در شرق استان فارس، نگرانی‌های مردم این روستا و مسئولان را به‌دنبال داشت ...

فرونشست هولناک و هشداردهنده‌ی زمین در روستای دیندارلوی استان فارس

پدیده‌ی فرونشست زمین در روستای دیندارلو از توابع بخش شش‌ده و قره‌بلاغ شهرستان فسا در شرق استان فارس، نگرانی‌های مردم این روستا و مسئولان را به‌دنبال داشت.

به گزارش ایسنا، پدیده فرونشست زمین طی دو سال اخیر و در بخش‌های مختلف استان فارس و به‌دنبال تشدید اثرات خشکسالی و افت سطح آب‌های زیرزمینی و افزایش سطح برداشت آب از چاه‌های کشاورزی و برداشت‌های بی‌رویه و بدون برنامه، آغاز شده و مدام در حال افزایش است.

بروز این پدیده در بخش‌هایی از استان فارس مانند اطراف مجموعه جهانی تخت‌جمشید با واکنش‌های مختلف و گسترده‌ای به‌واسطه جایگاه یک اثر میراث جهانی، مواجه بود اما وقوع پدیده فرونشست، بسیار گسترده‌ بوده و به شدت در ابعاد اقتصادی و اجتماعی، تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش ایسنا، پس از بروز شکاف عمیق زمین در روستای دیندارلو از توابع بخش ششده و قره بلاغ شهرستان فسا، مدیران و کارشناسان گردهم‌ آمده و ضمن ابراز نگرانی شدید از وقوع و تداوم و اثرات این پدیده، بر لزوم یافتن راهکارهایی موثر در مقابله با چنین رخ‌دادهایی و ممانعت از عوارض وقوع آن، تاکید کردند.

در این نشست کارشناسان با ابراز نگرانی از پدیده به وجود آمده تاکید کردند که هر چه زودتر باید برای ساماندهی فرونشست و امکان جابجایی یا کنترل این پدیده تصمیم گیری کرد .

بلاغی؛ بخشدار ششده و قره‌بلاغ نیز گفت: با توجه به نظارت و انجام کارهای فنی ساخت و ساز توسط بنیاد مسکن، مسئولیت این امر و سلامت ساکنین با آن نهاد بوده و بخشداری مسئولیتی در این زمینه ندارد .

وی گفت : باتوجه به اعلام حریم ۲۵ متری از هرطرف فرونشست و حوزه فرونشست و شکستگی‌ها، تقریباً کل روستا شامل حریم می‌شود و باید در اعتبارات استان اعتباری برای این روستا در نظر گرفته شود .

بلاغی افزود: در ابتدا باید از ورود آب به این شکاف جلوگیری شده و ساخت و ساز در این روستا اکنون به صلاح نیست و باید محلی برای جابه‌جایی روستا مکان‌یابی شود.

example-image

رییس مرکز زمین شناسی منطقه جنوب نیز گفت: براساس بودجه تعیین شده، کار مطالعه و تحقیقات اولیه را شروع کرده‌ایم اما به‌دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات مصوب، این کار به کندی پیش می‌رود .

یوسفی افزود: این مشکل فقط محدود به روستای دیندارلو نیست و شکاف موجود ۱۰ تا ۱۵ متر در حال پیشروی است و ما نیز بررسی‌های خود را ادامه می‌دهیم تا منطقه‌ای بی‌خطر در فاصله‌ای مناسب با شکاف، شناسایی و معرفی شود.

مدیر زمین شناسی منطقه جنوب احتمال ایجاد یک فروچاله، مانند فروچاله‌ای که در منطقه‌ ایج از شهرستان استهبان ایجاد شده بود، را بسیار زیاد دانست و کنترل بیشتر برداشت آب را خواستار شد و گفت: با بهینه کردن مصرف آب می‌توان از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کرد و با توجه به برداشت‌های فصلی آب در این منطقه احتمال تکرار این‌گونه فروچاله‌ها بسیار زیاد است.

کارشناس اداره کل مدیریت بحران استان فارس هم علت اصلی این فرونشست را خشکسالی و نبود مدیریت مصرف آب اعلام و اضافه کرد: ما باید از تداوم و تکرار این پدیده جلوگیری کنیم، اکنون باید به صورت دقیق‌تری مطالعه انجام شده و سازمان زمین‌شناسی گزارش کامل را ارائه کند تا تصمیم‌گیری نهایی انجام شود.

عبدالهی کارشناس عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در این زمینه گفت: هدایت ساخت و ساز در این عرصه به عهده بنیاد مسکن بوده و اصل ساخت و ساز به عهده بخشداری است.

عبدالهی اعتقاد دارد که در جابه‌جایی روستا باید همه جوانب امر در نظر گرفته شود، زیرا احتمال بروز مشکلات اجتماعی به‌واسطه این جابه‌جایی وجود دارد.

به گزارش ایسنا، بعد از برگزاری این جلسه مقرر شد که مدیریت بحران استان، اعتباری برای روستای دیندارلو در نظر گرفته و هرچه سریع‌تر نسبت به تشکیل کارگروه مخاطرات زلزله، لغزش لایه‌های زمین، توسط اداره راه و شهرسازی استان فارس اقدام و پس از اعلام مطالعات زمین شناسی نتیجه اعلام شود.

همچنین مقررشد مدیریت بحران استان و سایر دستگاه‌ها برای تسهیل سکونت و جابجایی منازل واقع در محدوده خطر مشخص شده مانند واگذاری زمین، تسهیلات درازمدت با بهره کم و تسهیلات بلاعوض اقدام کنند.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  14:22   چهارشنبه 3 شهریور 1395  
 نظرات