اخبار   
 

 توضیحات رییس سازمان جنگل‌ها در مورد ساخت جاده «حیران»

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره‌ی ساخت جاده‌ی «حیران» و همچنین طرح بهداشتی جنگل توضیحاتی ارائه داد. به‌ گزارش ‌ایسنا، خلیل آقایی در حاشیه‌ی آیین گرامی‌داشت هفته‌‌ی «منابع طبیعی و درخت‌کاری» که امروز (۲۱ اسفند) در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با حضور محمود حجتی ـ وزیر جهاد کشاورزی ـ برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درباره‌ی کارکرد یگان حفاظت منابع طبیعی در تعطیلات نوروز، گفت‌: در تعطیلات سال نو، یگان حفاظت منابع طبیعی به‌طور ویژه‌ مأموریت دارد و برای این کار برنامه‌ریزی شده است ...

توضیحات رییس سازمان جنگل‌ها در مورد ساخت جاده «حیران»

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره‌ی ساخت جاده‌ی «حیران» و همچنین طرح بهداشتی جنگل توضیحاتی ارائه داد. به‌ گزارش ‌ایسنا، خلیل آقایی در حاشیه‌ی آیین گرامی‌داشت هفته‌‌ی «منابع طبیعی و درخت‌کاری» که امروز (۲۱ اسفند) در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با حضور محمود حجتی ـ وزیر جهاد کشاورزی ـ برگزار شد، در پاسخ به پرسشی درباره‌ی کارکرد یگان حفاظت منابع طبیعی در تعطیلات نوروز، گفت‌: در تعطیلات سال نو، یگان حفاظت منابع طبیعی به‌طور ویژه‌ مأموریت دارد و برای این کار برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه‌ داد: دیروز (۲۰ اسفند) در شمیرانات مانور یگان حفاظت منابع طبیعی با استفاده از تجهیزات و امکانات جدید برگزار شد. امیدواریم همان طور که در طول سال جاری شاهد روند کاهش تخریب و تصرف اراضی طبیعی و منابع ملی بودیم، در تعطیلات نوروز هم با همراهی مردم و با کمک یگان حفاظت این اتفاق صورت بگیرد و بتوانیم از فعالیت کسانی که نیت زمین خواری دارند، جلوگیری کنیم.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه با بیان این که یک طرح بهداشت جنگل داریم،تاکید کرد: برداشت از جنگل ممنوع است اما بر اساس قانون هر جا که کارشناسان ما به جمع بندی برسند که برای امور پرورشی و بهداشتی جنگل ، لازم است تعدادی از درختان افتاده و شکسته برداشت شوند، این اتفاق صورت می‌گیرد و تاکنون هم مواردی در این زمینه داشته‌ایم.

آقایی در مورد اظهار نظر برخی از کارشناسان مبنی بر این که نباید در سطح شهر تهران درختان سرو، صنوبر و توت کاشته شود،خاطرنشان کرد: سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری کشور در داخل شهر مسئولیتی ندارد و مسئولیت محدوده شهرها بر عهده شهرداری و وزارت راه و شهرسازی است. وظیفه سازمان جنگل‌ها در عرصه منابع ملی و داخل زون جنگی و مراتع است.

رییس سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در مورد کاشت گیاه «پائولینا» برای زراعت چوب، تصریح کرد: «پائولینا» گونه‌های مختلفی دارد. تعداد گونه‌هایی که در داخل کشور وجود دارد و به تایید موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع رسیده است، مشکلی ندارد اما در مورد کاشت این گیاه برای زراعت چوب هنوز کارشناسان معتقد هستند که «صنوبر» بهترین نوع گیاه برای زارعت چوب است.

رییس سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ساخت جاده «حیران»، تصریح کرد: هر جا عرصه ملی وجود دارد سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری کشور وظیفه دارد که نسبت به جلوگیری از تخریب آن اقدام کند.

وی در ادامه در مورد ساخت و سازهای غیر مجاز در «حیران» اظهارکرد: حیران چند تا روستا دارد. در این منطقه طرح «هادی» اجرا شده که بخشی از ساخت جاده در قالب همین طرح بوده است همچنین بخشی از ساخت جاده در قالب تخلفات بوده است که برای موارد تخلفاتی، پرونده تشکیل شده و این پرونده‌ها در دادگاه است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

رییس سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری کشورافزود: با برخی از این موارد تخلفی برخورد شده و برخی تخریب شده‌اند و برخی دیگر هم در فرایند رسیدگی قرار دارند. هر آن چه که در راستای عدول از قوانین باشد، با آن برخورد می‌شود.

وی با اشاره به این که بحث تخریب و رسیدگی به موارد مربوط به آن فرایندی دارد، گفت‌: در عرصه ملی اعم از جنگل، درختچه‌زار و بیشه‌زار تخریب و ساخت و ساز مطلقا ممنوع است و هیچ فردی و هیچ مسئولی نمی‌تواند مجوز ساخت در این عرصه‌ها را صادر کند. تاکید می‌کنم که هیچ مقامی حق دادن مجوز ساخت و ساز در عرصه جنگلی، بیشه‌زار و درختچه‌زار را ندارد و هر اتفاقی خلاف این موضوع رخ دهد، تخلف محسوب می‌شود و باید با آن برخورد شود.

آقایی تاکید کرد : البته نمی‌خواهم این را بگویم که در رسیدگی به این موارد سهل انگاری وجود نداشته است، متاسفانه در برخی از موارد در مورد ساخت و سازها در عرصه‌های ملی سهل انگاری وجود داشته است اما امیدواریم با تمهیداتی که اندیشیده شده و امکانات و ابزاری که می‌تواند در اختیار ما قرار گیرد، بتوانیم از عهده این کار بر آییم.

رییس سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان این که در سال ۹۷ تمهیدات ویژه‌ای در حوزه تجهیزات داشتیم، گفت‌: قصد داریم که مناطق و عرصه‌های طبیعی را توسط روستاییان، جوامع محلی و تشکل‌ها حفظ و حراست کنیم.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  12:06   سه شنبه 21 اسفند 1397  
 نظرات