اخبار   
 

 زخم‌های محیط ‌زیستی

حالِ این روزهای محیط زیستِ کشور خوب نیست. محیط زیست بیمار است و رنجور، زخم بر تن دارد و بغض در گلو؛ زخمی از جنس خشکی و بی‌آبی، بغضی ازبی‌توجهی وفراموشی ... داستان از اوایل بهمن آغاز شد؛ روزی که «کاووس سیدامامی»، استاد شناخته‌شده‌ی دانشگاه امام صادق و عضو هیأت مدیره‌ی انجمن حیات وحش میراث پارسیان، در سکوت خبری به اتهام جاسوسی برای بیگانگان دستگیر شد و خبر مرگ او هم مثل بمب ترکید ...

زخم‌های محیط ‌زیستی
■ گزارش روزنامه‌ی «همدلی» از برخورد با فعالان محیط زیست


حالِ این روزهای محیط زیستِ کشور خوب نیست. محیط زیست بیمار است و رنجور، زخم بر تن دارد و بغض در گلو؛ زخمی از جنس خشکی و بی‌آبی، بغضی ازبی‌توجهی وفراموشی، از تن گُر گرفته تالاب‌هایش در جنوب، تنه‌های سیاه شده از تخریب، جنگل‌هایش در شمال، ریشه‌های بیرون زده بلوط‌های زاگرس درغرب و سرزمین خشک و بی‌آب و علف در شرق که می‌توان تاریخ را در شیار شیار خاک تشنه‌اش به نظاره نشست تا خشکی بزرگترین دریاچه‌اش که ارومیه می‌نامیدنش. همه زخم‌های ناسوری بر تن رنجور محیط‌زیست جغرافیایی به نام ایران است. اگر هجوم گاه‌وبی‌گاه ریزگردها در اغلب استان‌های کشور و آلودگی هوا پایتخت‌نشینان را نیز در نظر بگیریم، اوضاع به مراتب تیره و تارتر جلوه می‌کند.

از تمام شلاق‌هایی که هر روزه بر پیکر رنجور محیط زیست کشور فرود می‌آید، بگذریم، آن چیزی که این روزها فضای محیط‌زیستی کشور را در بهت عجیب فرو برده است دستگیری فعالان این حوزه یکی پس از دیگری است.

داستان از اوایل بهمن آغاز شد؛ روزی که «کاووس سیدامامی»، استاد شناخته‌شده‌ی دانشگاه امام صادق و عضو هیأت مدیره‌ی انجمن حیات وحش میراث پارسیان، در سکوت خبری به اتهام جاسوسی برای بیگانگان دستگیر شد و خبر مرگ او هم مثل بمب ترکید و سپس خبر دستگیریِ کاوه مدنی، معاون سازمان محیط زیست این صدا را قوی‌تر کرد، تا جایی که محمود صادقی، نماینده‌ی مجلس، به نقل از رییس سازمان محیط زیست از بازداشت کاوه مدنی، معاون این سازمان خبر داد.

صادقی در حساب توئیتری خود نوشت که در جریان پیگیری موضوع درگذشت آقای سیدامامی متوجه شده است که معاون مشارکت اجتماعی فرهنگی سازمان محیط زیست نیز روز گذشته بازداشت شده است. اگرچه خبر دستگیری کاوه مدنی با تایید و تکذیب‌های فراوانی روبه‌رو شد و در نهایت به صورت روشن مشخص نشد که آیا این فعال حوزه زیست محیطی دستگیر شده است یا نه، اگر چه بعد از چند روز روزه سکوت کاوه مدنی که برخی‌ها دلیل آن را در بازداشت و دسترسی نداشتن به فضای رسانه دانستند شکسته شد و وی با توییت در اکانت توییتری خود سکوتش را شکست و به نوعی حضور خود را اعلام کرد.

سوالی که این روزها بعد از دستگیری‌های فعالان محیط‌زیست به ذهن متبادر می‌شود این است که در پشت پرده این دستگیری‌‌ها چه می‌گذرد؟ و چه اتفاقی افتاده است که فعالان این حوزه به زندان افتادند؟ البته شکی نیست که قوه قضاییه به این پرسش‌ها پاسخ خواهد گفت و ابهامات را روشن خواهد کرد؛ امری که وظیفه ذاتی این قوه است.

بازتاب خبر درگذشت سیدامامی

از اولین ساعاتی که خبر درگذشت سید امامی منتشر شد، واکنش‌های متعددی به مرگ او نیز شروع شد و هر چقدر زمان می‌گذشت ابعاد تازه‌تر و گسترده‌تری به خود می‌گرفت. خبر درگذشت فعال محیط زیست و جامعه‌شناس روز ۲۱بهمن توسط رامین سید‌امامی فرزند وی منتشر شد. به گفته فرزند سیدامامی مسئولان زندان دلیل مرگ این استاد دانشگاه را «خودکشی» اعلام کرده‌اند. رامین سیدامامی، خواننده راک که شهرت هنری او «کینگ رام» است، در حساب اینستاگرام خود نوشت: «خبر مرگ پدرم، کاووس سیدامامی، برایم باور کردنی نیست. کاووس در چهارم بهمن دستگیر شد و ناگهان از دادسرا مادرم، مریم ممبینی را جمعه۱۹ بهمن۱۳۹۶ احضار می‌کنند و خبر مرگ همسرش را به او می‌دهند. می‌گویند خودکشی کرده.... هنوز باور نمی‌کنم، نمی‌کنیم.»

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز در واکنش به این خبر، نسبت به اتهام وارد شده به کاووس سیدامامی در مورد قرار دادن «اطلاعات طبقه‌بندی شده» در اختیار دشمنان ابراز تعبجب کرد و نوشت:‌ «هرکس که کمترین آشنایی با مرحوم‌ دکترکاووس سیدامامی استاد فقید جامعه‌شناسی دانشگاه امام صادق(ع) داشته باشد، بیش از شوکه شدن ازخبر فوت ایشان در زندان اوین به‌ واسطه سکته قلبی، از این شوکه می‌شود که او به‌کدام اطلاعات طبقه‌بندی شده دسترسی می‌داشته که آنها را خواسته باشد در اختیار دشمن قرار بدهد؟» مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی نیز در واکنش مرگ کاووس سیدامامی گفت:‌ «آقای روحانی کمیته‌ای تشکیل دهد تا واقعیت فوت دکتر سیدامامی برای مردم روشن شود.»

جامعه‌شناسان و فعالان محیطزیست خودکشی نمی‌کنند

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی نیز در حساب توئیتری خود نسبت به خبر مرگ مشکوک این استاد دانشگاه در زندان اوین نوشت‌:«نه جامعه‌شناسان دین خودکشی می‌کنند نه حامیان حیات وحش.» در ادامه چهار انجمن علمی و دانشگاهی در واکنش به این موضوع در اطلاعیه‌ای به رئیس جمهور خواستار پی‌گیری این مسئله شدند. در این اطلاعیه آمده: «همان گونه که آگاه هستید، خبر درگذشت جناب آقای دکتر کاووس سیدامامی موجب بهت و حیرت جامعه علمی و نیز فعالان محیط زیست کشور شده است. او علاوه بر آنکه استادی نام آشنا، دانشمندی ممتاز و جانباز جنگ تحمیلی بود، به گواهی همکاران و دانشجویانش انسانی شریف و اخلاق‌گرا به شمار می‌رفت و همواره مشارکت موثری در فعالیت‌های علمی و پژوهشی انجمن‌های علمی کشور و اقدامات خیرخواهانه داشت. با توجه به این واقعیات، اخبار و شایعات منتشرشده درباره دلایل دستگیری و مرگ ایشان در باور نمی‌گنجد و ابهامات و سوالات زیادی را پدید آورده است. حداقل انتظار ما این است که بر اساس این مسئولیت، برای بررسی جدی و پیگیری موثر و پاسخگوکردن نهادهای درگیر در این ضایعه دردناک اقدام عاجل و موثر به عمل آورید.»

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.‌
کاووس سیدامامی که بود؟

کاووس سیدامامی متولد سال ۱۳۳۲، فارغ‌التحصیل دانشگاه اوهایو در رشته امور بین‌الملل و جامعه‌شناسی، مدرس دانشگاه امام صادق و فعال مدنی، فعالیت‌های محیط‌ زیستی خود را از طریق فعالیت در موسسه حیات وحش میراث پارسیان به‌عنوان مدیر عامل به انجام می‌رساند. فعالیت این موسسه بر حفظ حیات وحش و زیستگاه‌های طبیعی ایران از طریق اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی و آگاهی‌رسانی و آموزش است. موسسه حیات وحش میراث پارسیان ارتباط مداومی با سازمان محیط زیست دارد و برای انجام پروژه‌ها با اجتماعات محلی و سازمان‌های بین‌المللی نیز همکاری می‌کند.

با همه اینها پیش از این به صورت پراکنده در سال‌های گذشته خبرنگاران حوزه محیط زیست به دلیل شکایاتی به دادسرا احضار شده بودند و حتی در اعتراض‌های پیرامون دریاچه ارومیه و کارون اخباری مربوط بر دستگیری و بازداشت برخی فعالان منتشر شده بود اما نخستین بار است که این اتفاق در این ابعاد آن هم با عنوان جاسوسی مطرح می‌شود. از آنجایی که مردم و فعالان این حوزه نسبت به این موضوع حساس شده‌اند لازم و ضروری به نظر می‌رسد که دستگاه‌های متولی و مربوطه در جهت شفاف‌سازی این موضوع و برای روشن افکار عمومی اطلاع‌رسانی کنند. حالا با بروز زنجیره رخدادهای ناخوشایند در برخورد با فعالان زیست محیطی و با توجه به وضعیت نه چندان مطلوب حال حاضر محیط زیست در کشور، عده‌ای از کنشگران و فعالان این حوزه اظهار نگرانی کرده‌اند و بیم آن می‌رود که این رویه به روال طبیعی در این حوزه تبدیل شود و محیط زیست کشور به جای حرکت رو به جلو روز به روز بیش‌ازپیش به قهقرا برود و این نحوه برخورد با فعالیت دیگر فعالان زیست‌محیطی را هم تحت تاثیر قرار دهد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.‌

  منبع : روزنامه‌ی همدلی
  02:09   سه شنبه 24 بهمن 1396  
 نظرات