اخبار   
 

 فاجعه‌ی زیست‌محیطی در تالاب شادگان بسیار دردناک است

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه‌ی تالاب شادگان گفت: در حال حاضر آب تالاب شادگان را تنها پساب شور نیشکر تشکیل می‌دهد و فاجعه‌ی بسیار دردناکی در تالاب رقم خورده است ...

فاجعه‌ی زیست‌محیطی در تالاب شادگان بسیار دردناک است
■ آب تالاب تنها پساب نیشکر است


رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه‌ی تالاب شادگان گفت: در حال حاضر آب تالاب شادگان را تنها پساب شور نیشکر تشکیل می‌دهد و فاجعه‌ی بسیار دردناکی در تالاب رقم خورده است.

حجت الاسلام مجید ناصری نژاد در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با بیان اینکه حق آبه تالاب شادگان از رودخانه جراحی به هیچ وجه تامین نمی‌شود، اظهار کرد:‌ از سه سال قبل تاکنون رودخانه جراحی با بحران خشکسالی مواجه شده است که این موضوع و همچنین برداشت‌های بی رویه در بالادست موجب شده که حق آبه تالاب شادگان تامین نشود.

وی افزود: البته مشکل بی‌آبی در شادگان فراتر از عدم تامین حق آبه تالاب است. متاسفانه برای کشت پاییزه و کشت زمستانه در شادگان هنوز رهاسازی آب انجام نشده و نخیلات و بخش کشاورزی این شهرستان در معرض نابودی قرار دارند.

نماینده مردم شادگان در مجلس تصریح کرد: ‌در حال حاضر آب موجود در تالاب را پساب صنایع نیشکر تشکیل می‌دهد که نابود کننده تالاب و اکوسیستم آن است.

وی ادامه داد: تالاب شادگان که زمانی زیستگاه پرندگان و ماهیان بومی بود، اکنون به شوره‌زاری با میزان EC (شوری آب) بیش از ۶۰ هزار میکروگرم بر موس تبدیل شده که این رقم حتی از شوری آب دریا نیز بالاتر است.

ناصری نژاد با اشاره به نابودی پوشش گیاهی کف تالاب شادگان ‌عنوان کرد: ‌ایجاد پوشش نمکی در کف تالاب موجب نابودی ماهیان بومی این تالاب شده است. پوشش گیاهی کف تالاب که در گذشته سازگار با ‌آب شیرین بود، اکنون پوشش گیاهی مقاوم با آب شور جایگزین شده که این وضعیت از یک سو نابودی ماهیان بومی را به دنبال داشته و از سوی دیگر موجب شده که پرندگان مهاجر که در گذشته به تالاب شادگان می آمدند، دیگر وارد تالاب نشوند.

وی ادامه داد: این موضوع موجب می شود که آب تالاب راکد و بی حرکت بماند و اکسیژن مورد نیاز تالاب تامین نشود که در نهایت تالاب را به مرداب تبدیل خواهد کرد. البته تالاب شادگان در حال حاضر هم به مرداب تبدیل شده است.



نماینده شادگان گفت: به دنبال افزایش شوری آب تالاب شادگان، گونه مهاجم تیلاپیای وحشی که اصلا بومی منطقه نبود، به اکوسیستم تالاب شادگان راه پیدا کرده است؛ این گونه که هیچ ارزشی غذایی ندارد و تنها موجب از بین رفتن ماهیان بومی ارزشمند تالاب شده است و بنابراین فاجعه در تالاب شادگان بسیار دردناک است.

رییس مجمع نمایندگان خوزستان با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه تالاب شادگان بیان کرد: از این سازمان که وضعیت بحران تالاب را به مردم و رسانه ها منعکس نمی کنند و به صورتی وانمود می کنند و ادعا دارند که حق آبه تالاب شادگان تامین شده است، به شدت گله مند هستیم.

وی افزود: کی و کجا حق آبه تالاب شادگان تامین شد؟ هر زمانی که نسبت به وضعیت تالاب شادگان به خانم دکتر ابتکار اعتراض کردیم، در پاسخ تنها اظهار استیصال کرده و گفته‌اند که از دست ما کاری برای تالاب بر نمی آید.

ناصری نژاد ادامه داد: واقعا هم سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان امانت‌دار و حافظ محیط زیست در تالاب شادگان هیچ کاری انجام نداده است. جای سوال دارد که سازمان حفاظت محیط زیست چگونه صیادان بیچاره مجوزدار یا فاقد مجوز تالاب شادگان را تعقیب و بازداشت و جریمه می کند اما با افرادی که حق آبه تالاب شادگان را از آن دریغ کرده و صیانت تالاب را با خطر مواجه کرده اند هیچ برخوردی حتی در حد حرف زدن نیز نمی کند؟ سازمان حفاظت محیط زیست حداقل می تواند کشت و صنعت های نیشکر را مجبور کند که به حجم معینی آب شیرین به تالاب شادگان تزریق کند اما متاسفانه این کار را هم انجام نمی دهد.

وی با اشاره به برگزاری همایش روز جهانی تالاب ها در چهاردهم بهمن ماه سال جاری در خوزستان اظهار کرد:‌ در جریان این همایش مهمانان خارجی بازدیدی از تالاب شادگان انجام خواهند داد اما در حالی که تالاب شادگان نابود شده است، واقعا قصد دارند چه چیزی را به این افراد نشان دهند؟ متاسفانه اکوسیستم طبیعی تالاب شادگان را ناخودآگاه اما در واقع به صورت عمدی از چرخه طبیعی خود خارج کرده ایم. بی مسئولیتی ها و عدم توجه به این تالاب موجب شده تا امروز شاهد از بین رفتن تالاب شادگان باشیم. چرا تالاب را خشکانده ایم که اکنون به خاستگاه ریزگردها تبدیل شود؟

نماینده شادگان با اشاره به ریختن پساب‌های فولاد خوزستان به تالاب شادگان تصریح کرد: در حال حاضر هیچ آب شیرینی به تالاب تزریق نمی شود. مقرر شده بود تا با احداث یک کانال از دارخوین، مقداری از آب کارون به سمت این تالاب هدایت شود اما پروژه احداث این کانال از سال ۹۰ متوقف شد و عملا مسکوت ماند.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  18:03   چهارشنبه 22 دی 1395  
 نظرات