اخبار   
 

 «وزارت نیرو بیش از سهم خود از زاینده‌رود برداشت می‌کند»

نماینده‌ی مردم اصفهان در مجلس، با گفتن این که خشک شدن تالاب گاو خونی ریزگرد به همراه دارد، افزود: وزارت نیرو تنها بر پایه‌ی منابع آبی که به زاینده‌رود انتقال داده، حق برداشت دارد ...

«وزارت نیرو بیش از سهم خود از زاینده‌رود برداشت می‌کند»

نماینده‌ی مردم اصفهان در مجلس، با گفتن این که خشک شدن تالاب گاو خونی ریزگرد به همراه دارد، افزود: وزارت نیرو تنها بر پایه‌ی منابع آبی که به زاینده‌رود انتقال داده، حق برداشت دارد.

حیدرعلی عابدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره وضعیت کم آبی استان اصفهان،گفت: وزارت نیرو دو تونل را در این حوزه انتخابیه اضافه کرده است که آب این دو تونل وارد زاینده رود می شود و در خوش باورترین حالت این دوکانال ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد حوضچه زاینده رود می کنند.

نماینده مردم اصفهان درمجلس شورای اسلامی با بیان این که وزارت نیرو ۴ برابر سهم خود را به مکان های دیگر تعهد و سهمیه انتقال آب داده است، تصریح کرد: وزارت نیرو با این نوع انتقال آب، وضعیت معیشت مردم اصفهان را تحت تاثیر قرار داده و با مشکل مواجه کرده است.

عابدی افزود: متاسفانه به علت عدم ورود آب به حوزه زاینده رود، چاه های زیرزمینی به شدت استحصال شده است و سفره های زیرزمینی ما فاقد آب است؛ بنابراین، زمانی که سفره های زیرزمینی فاقد منابع آبی می شود؛بدیهی است که زمین دچار رانش می شود و این در حالی است که این رانش می تواند آثار باستانی اصفهان را تخریب کند.

وی تصریح کرد: شهر اصفهان که یکی ازشهرهای تاریخی و مهم کشور به شمار می آید؛اما با توجه به مشکلات منابع آبی،دچار آسیب های جدی در اصفهان شده ایم و این درحالی است که باید هرچه سریع تر اقدامات کارآمدی برای رفع این مشکلات در نظر گرفته شود.

example-image

نماینده مردم اصفهان در مجلس ادامه داد: تالاب گاوخونی که سالها منبع انباشت فاضلاب بوده است و از همین رو بدیهی است که مواد سمی و فلزی درآن رسوب کرده باشد؛بنابراین اگر این تالاب خشک شود مواد سمی تبدیل به ریزگرد می شود و این درحالی است که این ریزگردها در آن مقطع استان تهران،یزد و چهارمحال بختیاری و کرمان را دچار مشکل می کند.

وی یادآور شد: شورای عالی آب در زمینه تالاب گاوخونی مصوبه ای دارد که دربند۳ ان ذکر شده است که آب رودخانه طبیعی و آب تونل اول متعلق به کشاورزان و تالاب گاوخونی است.

نماینده مردم اصفهان درمجلس با بیان این که اصفهان یک شریک بدعهد بنام وزارت نیرو دارد، گفت: وزارت نیرو در سالهای گذشته خود را با آب زاینده رود شریک کرده است و از همین رو بیش از سهم خود برداشت کرده است.

  منبع : خبرگزاری خانه‌ی ملت
  12:54   یکشنبه 6 تیر 1395  
 نظرات