اخبار   
 

 آیا ساحل‌خواریِ ۴۰۰هکتاری در گمیشان کلید می‌خورد؟

درحالی‌که بر پایه‌ی ماده‌ی یکم «قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور»، «هرگونه بهره‌برداری و اقدامی که به تخریب و آلودگی جبران‌ناپذیر تالاب‌ها بینجامد، ممنوع است»، محمدسعید صافی، مشاور و مدیرکل دفتر ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور، نامه‌ای را به تاریخ ۹۷/۰۲/۱۶ و به شماره‌ی ۹۷/۵۲۰۱ خطاب به امیر عبدوس، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان امضا کرده و خواسته با درخواست بخشی از اراضی تالاب بین‌المللی گمیشان برای ایجاد مجتمع پرورش ماهیان خاویاری مساعدت کند ...

آیا ساحل‌خواریِ ۴۰۰هکتاری در گمیشان کلید می‌خورد؟
■ واگذاری «تالاب بین‌المللی گمیشان» خلاف مقررات کشوری و جهانی است


درحالی‌که بر پایه‌ی ماده‌ی یکم «قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور»، «هرگونه بهره‌برداری و اقدامی که به تخریب و آلودگی جبران‌ناپذیر تالاب‌ها بینجامد، ممنوع است»، محمدسعید صافی، مشاور و مدیرکل دفتر ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور، نامه‌ای را به تاریخ ۹۷/۰۲/۱۶ و به شماره‌ی ۹۷/۵۲۰۱ خطاب به امیر عبدوس، مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان امضا کرده و خواسته با درخواست بخشی از اراضی تالاب بین‌المللی گمیشان برای ایجاد مجتمع پرورش ماهیان خاویاری مساعدت کند.

از سوی دیگر در روزهای اخیر، تالاب بین المللی گمیشان با حفر یک کانال به گونه ای از دریا جدا شده که به زودی خشک خواهد شد. آگاهان می گویند این عملیات با دستور شفاهی مسوولان محیط زیست گلستان و با هدف واگذاری ۴۰۰ هکتار از اراضی تالاب –به درخواست شیلات گلستان- بعد از خشک شدن، رخ داده است. اما معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان این موضوع را تکذیب کرده و به اسکان می گوید که ابتدا باید حدوحریم تالاب گمیشان مخص شود تا بتوان تصمیم های بعدی را گرفت.

در همین حال برخی معتقدند این طرح، اگر چه به نام پرورش ماهیان خاویاری، گسترش گردشگری در بنادر و ایجاد فرصت های جدید سرمایه گذاری در منطقه انجام می گیرد، اما در اصل با هدف ساحل خواری در تنها سواحل آزاد خزر صورت گرفته و هدفی جز تصرف سواحل بکر و شخصی سازی آن ندارد؛ همان فاجعه ای که در سراسر سواحل مازندران وگیلان رخ داده و ساحل را به گونه ای خصوصی سازی کرده است که گاهی باید شهروندان عادی بدون ویلا و بی پول، ساعت ها و کیلومترها به موازات خزر حرکت کنند تا فقط برای چند دقیقه بتوانند دریا را تماشا کنند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
مجتمع میگوی گمیشان

درخواست برای "پرورش ماهیان خاویاری" از سوی شیلات گلستان در حالی رخ می دهد که این سازمان پیش از این، ۴ هزارهکتار زمین برای راه اندازی "مجتمع پرورش میگوی گمیشان" در اختیار گرفته و برای ایجاد زیرساخت های لازم در آن، از بودجه دولتی، میلیاردها تومان صرف کرده است.

کارشناسان می گویند "طرح پرورش ماهیان خاویاری" هم مکان و هم ظرفیت لازم را برای اجرای این طرح دارد و به خوبی می تواند در بخش هایی از این مجتمع اجرا شود. از طرفی تولید ماهیان خاویاری، دارای ارزش افزوده ای چند برابر میگو است که باعث احیای گونه بومی و در معرض خطر انقراض خاویار هم می شود که در میان مردم نیز مصرف بیشتری داشته و با ذائقه ایرانی منطبق تر است؛ در حالی که میگو، هم غیربومی است و همخوانی لازم را با ذائقه ایرانی ندارد.

یک عملیات آسیب‌رسان

یک منبع آگاه در معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور که نخواست نامش فاش شود در اینباره به "اسکان نیوز" گفت:« اخیرا کانال های ارتباطی با دریا و تالاب گمیشان را مسدود کرده اند که این کار بخش جنوبی تالاب گمیشان را به طور کامل خشک کرده تا عدم ارتباط بخش جنوبی با دریای کاسپین(خزر) به وسعت ۶ هزارهکتار خشک شود. هیچکس نمی داند چرا و با کدام هدف، می خواهند تالاب گمیشان را خشک کنند؟ آیا عده ای می خواهند با خشک شدن اراضی این تالاب بین المللی در لیست قرمز "کنوانسیون رامسر" قرار گرفته تا واگذاری آن تسریع و قانونی بشود؟!»

او گفت:« بر اساس "قانون حفاظت، احیا ومدیریت تالاب های کشور"که در سال ۹۶ و با تلاش مسوولان محیط زیست دولت یازدهم به بار نشست، ما اصلأ حق واگذاری هیچ نقطه ای از تالاب های ثبت شده در "کنوانسیون رامسر" را نداریم و از /انجایی که گمیشان نیز از این دست تالاب هاست نمی توانیم هیچ نقطه ای از آن را حتی اگر خشک شده باشد واگذار کنیم.»

این کارشناس تاکید کرد:« دراین باره فقط شورایعالی محیط زیست باید نظر بدهد و بعد کنوانسیون رامسر. مسوولان محیط زیست دریایی سازمان و نیز استان گلستان نیز اینرا می دانند؛ اما نمی دانم چرا جلوی حفر کانال را نمی گیرند.»

او هشدار داد:« واگذاری اراضی تالاب، حتی اگر خشک شده باشند تهدید گونه های بومی است و خلاف تمام قوانین داخلی و جهانی است. چرا که ممکن است با چند بارندگی تالاب مجددا احیا شود و آنگاه نمی توان به نقطه نخست بازگشت.»

محیط زیست تکذیب کرد

در همین حال معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در گفت وگو با اسکان نیوز واگذاری اراضی تالاب گمیشان به شیلات را تکذیب کرد و تاکید کرد که ما باید به عنوان محیط زیست، به جای مخالفت با طرح های توسع ای، آنها را استانداردسازی کرده و راهکار ارائه دهیم.

عبدالوحید ریاضی فر معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در ادامه افزود:« یک درخواستی بوده است که شیلات استان داشته و آنرا پیگیری می کند. مکاتباتی هم از سوی شیلات با سازمان داشته اند. به خاطر فرایند اداری موضوع بوده که از آقای دکتر کلانتری درخواست کرده اند و ایشان به استان ارجاع کرده اند.»

او با تاکید بر اینکه هنوز وزارت نیرو، حد و حریم تالاب گمیشان را مشخص نکرده است گفت:« تا امروز هیچ مجوزی به شیلات داده نشده و صدور هر گونه مجوز، منوط به این است که حتما "آب منطقه ای" استان گلستان، حد وحریم تالاب را مشخص کند؛ زیرا ما داخل تالاب را نمی توانیم مجوز بدهیم.»

ریاضی فر تاکید کرد که متاسفانه برخی تالاب ها بدون اینکه حد وحریم آنها مشخص شود و مطالعاتی صورت بگیرد و اطلاعات دقیق آن تدوین شود در لیست کنوانسیون رامسر ثبت شده اند که تالاب گمیشان از این جمله است.»

معاون فنی محیط زیست گلستان افزود:« ما این مساله را به آب منطقه ای گلستان اعلام کرده ایم که حتما باید مشخص بشود و تا آن مقطع، ما هیچ مجوزی نخواهیم داد. باید ابتدا این حد وحریم بستر تالاب مشخص بشود تا شیلات نیز فعالیت های خودش را طبق آن، صورت بدهد.»

او در پاسخ به این پرسش اسکان نیوز که "آیا بعد از مشخص شدن حد وحریم تالاب گمیشان، چنین مجوزی را خواهید داد؟ و آیا اساسا اگر مجوزی برای ۴۰۰ هکتار صادر شود چیزی از تالاب گمیشان باقی می ماند؟" گفت:« فعالیتی که شیلات به دنبال آن است قرار نیست در داخل آب تالاب انجام بگیرد؛ بلکه این ها در محیط خشکی استخر احداث می کنند و آن را در داخل استخر پرورش می دهند، هر فعالیتی که شکل می گیرد باید طبق ضوابط اسقرار صنایع باشد و الزامات قانونی را رعایت کند، حتی بعد از افتتاح و در زمان بهره برداری صنایع هم فعالیت های آنها مدام پایش می شود.»

او با بیان اینکه « هیچ فعالیتی از چشم ما دور نیست و صنایع باید دائما خوداظهاری نیز داشته باشند؛ ضمن اینکه هر فعالیتی تبعات و آلودگی های خودش را خواهد داشت؛ و نمی توان به بهانه این مشکلات و خروجی های نامطلوب فعالیت های صنعتی جلوی آنها را بگیریم هیچ فعالیتی شکل نخواهد گرفت» تاکید کرد که « ما الزامات تعریف می کنیم و آنها باید راهکارها و استانداردها را رعایت کنند و خودشان را با الزامات ما وفق دهند.»

با این همه ریاضی فر هیچ اشاره ای از کانالی که در هفته اخیر در حال حفر است و باعث جدایی "تالاب بین المللی گمیشان" از دریای کاسپین (خزر) شده و آنرا خشک می کند نکرد؛ کانالی که محیط زیست گلستان باید جلوی حفر آنرا بگیرد و تا امروز نگرفته است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : وبگاه اسکان‌نیوز
  20:19   پنجشنبه 25 مرداد 1397  
 نظرات