اخبار   
 

 بریدن درختان و تخریب خاک در جاده‌سازیِ بیش از مجوز «پرا»ی مازندران

جاده‌های غیرضروری و بی‌استاندارد، هنوز هم جنگل‌ها و زمین‌ها و کوه‌ها را می‌خورند؛ این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها بر مقابله‌ی دستگاه‌های متولی و دیگر دستگاه‌ها با زمین‌خواری، جنگل‌خواری و کوه‌خواری تأکید کرده و به تخریب‌کنندگان جنگل و طبیعت هشدار داده‌اند. این بار ساخت جاده در روستایی انجام گرفته که دو جاده‌ی شوسه برای رفت‌وآمد داشته و با این همه، با لابی‌گری و همراهی مسئولان پیشین منابع طبیعی استان مازندران (ساری)، مجوز ساخت آن را گرفته است ...

بریدن درختان و تخریب خاک در جاده‌سازیِ بیش از مجوز «پرا»ی مازندران
■ مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران: پرونده در دادگاه شهرستان برائت گرفته و به بازرسی وزارتخانه رفته است


جاده‌های غیرضروری و بی‌استاندارد، هنوز هم جنگل‌ها و زمین‌ها و کوه‌ها را می‌خورند؛ این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها بر مقابله‌ی دستگاه‌های متولی و دیگر دستگاه‌ها با زمین‌خواری، جنگل‌خواری و کوه‌خواری تأکید کرده و به تخریب‌کنندگان جنگل و طبیعت هشدار داده‌اند. این بار ساخت جاده در روستایی انجام گرفته که دو جاده‌ی شوسه برای رفت‌وآمد داشته و با این همه، با لابی‌گری و همراهی مسئولان پیشین منابع طبیعی استان مازندران (ساری)، مجوز ساخت آن را گرفته است.

برای ساخت یک جاده با عنوان برگزاری یادواره شهدا، در مسیری که پیش از آن، دو جاده شوسه داشته است توسط نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم کشاورزی ومنابع طبیعی ساری، دخل و تصرف غیرمجاز در عرصه های ملی و قطع درختان جنگلی صورت گرفته است؛ این درحالی است که روستای ییلاقی فوق، اساسا شهید وجانبازی ندارد تا برای آنها یادواره ای گرفته شود.

اجرای این طرح که خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری درباره جنگل هاست، درختان و نهال های زیادی را قطع کرده و عرصه های ملی را نیز تخریب کرده است. مجوز این طرح را مدیرکل پیشین منابع طبیعی مازندران(ساری) صادر کرده است؛ اما متقاضی بیش از مساحت این مجوز جاده سازی کرده و ابعاد آنرا را چندبرابر بزرگ تر از مجوز صادر شده اجرایی کرده است.

پس از عدم توجه به تذکرهای جنگلبانان منطقه و درگیری مجری با نیروی انتظامی، پرونده فوق که در دادگاه ویژه روحانیت ساری، حکم برائت گرفته است حالا به "سازمان جنگل ها مراتع وآبخیزداری" کشور رفته و در بازرسی وزارت جهادکشاورزی در دست بررسی است.

تخریب جنگل و خاک

یک منبع آگاه در "سازمان جنگل هامراتع وآبخیزداری" کشور در اینباره به اسکان نیوز گفت:« در دوره مدیریت پیشین اداره کل منابع طبیعی ساری، حجت الاسلام یزدانی نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، احداث جاده برای "روستای پرا" واقع در بخش "دودانگه ساری" را درخواست کردند. کمیته فنی اداره کل منابع طبیعی با احداث این جاده به طول حدود دو کیلومتر و عرض چهارمتر موافقت کرد؛ در حالی که این روستا دو جاده شوسه داشته است. پس از آن، ایشان به همراه چند تن دیگر که همگی از اعضای هیات امنای "پرا" هستند نسبت به احداث جاده با عرض ۳ متر بیشتر از مجوز، یعنی ۷ متر اقدام می کنند که موجب تخریب پوشش گیاهی و خاک و قطع درختان در اراضی ملی شده است.»

او گفت:« به عبارت دیگر این ۳ متر عرض اضافی، در طول ۲هزارمتر منجر به دخل و تصرف غیرمجاز عرصه منابع ملی و جنگلی به مساحت ۶ هزار مترمربع می شود و درختان و نهال های زیادی را قطع و نابود کرده و عرصه را تخریب کرده اند.»

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
چهار نکته‌ی مهم در پروژه

این منبع آگاه در ادامه افزود:« علاوه بر این ها، به چهار نکته دیگر این پروژه فوق، باید توجه شود. نخست اینکه روستای "پرا" هیچ شهید یا جانبازی نداشته که بتوان بهانه برگزاری یادواره شهدا را درآن قابل توجیه دانست؛ در حالی که در روستای محمدآباد واقع در مجاورت پرا، چندی پیش تعدادی از شهدای گمنام را دفن کرده بودند و می توانستند روستای محمدآباد را برای یادواره شهدا در نظر بگیرند.»

او افزود:« نکته دوم اینکه روستای پرا دارای دو جاده شوسه دسترسی است و نیازی به احداث جاده جدید نبوده است. این نکته شائبه ای را ایجاد کرده مبنی بر اینکه آیا احداث کنندگان، برای تصرف احتمالی بخشی از اراضی ملی در آتی، این جاده را احداث کردند؟ و آیا یادواره شهدا فقط بهانه ای برای تصرف این اراضی ملی و انفال بوده است؟»

این منبع آگاه با اشاره به نکته سوم پروژه فوق گفت:« در روستای پرا فقط یک تکیه و سه ویلا وجود دارد که متعلق به افراد خوش نشین است؛ یعنی کسی در این روستا سکونت دائمی ندارد و طبق قانون تجمیع آبادی های زیر ۲۰ خانوار « ارائه خدمات رفاهی از جمله جاده، آب، برق و تلفن برای روستاهای زیر بیست خانوار ممنوع است»؛ اما متأسفانه، در سنوات گذشته با حفر کانال و لوله گذاری در جنگل، از روستای "استخرپشت" به این روستای ییلاقی آب رسانی کرده اند.»
او درباره مساله چهارم نیز گفت:« ۱۵۰ متر از طول جاده جدیدالاحداث در وسط عرصه واگذاری برای طرح مرغداری واقع شده و زمین واگذاری را به دو قسمت تقسیم کرده اند.»

این منبع آگاه در انتها نتیجه گیری کرد:« در مجموع با احداث این جاده سطح گسترده ای از عرصه جنگلی را با قطع درختان و تخریب پوشش گیاهی و خاکبرداری نابود کرده اند و اعتراض وتذکرهای جنگلبانان نیز به جایی نرسیده؛ به نحوی که پس از شکایت اداره منابع طبیعی شهرستان ساری علیه مجری مبنی بر احداث غیرمجاز جاده به عرض ۳ متر در طول دو کیلومتر و به عبارتی تخریب جنگل به مساحت ۶۰۰۰ مترمربع، پرونده به دادگاه ویژه روحانیت ارجاع داده شده و دادگاه نیز با این استدلال که نامبرده نیت خیر داشته، حکم به برائت ایشان صادر کرده است.»

درگیری با نیروی انتظامی و جنگلبان‌ها

بیست وپنجم فروردین ۹۷ مصادف با مبعث حضرت رسول (ص) بود که مجری پروژه عملیات خاکبرداری را اجرا کرد. پس از آن، پرسنل اداره کل منابع طبیعی مازندران، به همراه نیروی انتظامی منطقه، سعی در توقف عملیات مذکور داشتند. اما این انجام وظیفه نیوری انتظامی و متولی منابع طبیعی و جنگلبانان، با درگیری از سوی مجری جاده مواجه شد.
در گزارش های اداره کل منابع طبیعی آمده است که حتی در این مرحله نیز مجری پروژه قصد شن ریزی و ادامه عملیات جاده فوق را داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران: پرونده به وزارتخانه رفته است

سیدمحسن موسوی تاکامی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران(ساری) ضمن تایید تخلف های صورت گرفته در پرونده جاده پرا، به اسکان می گوید:« درخواست جاده کشی ابتدا به کمیته فنی و آنها موافقت کرده اند؛ اما کمیسیون عمران ما با این جاده مخالفت کرده است. با اینهمه مدیرکل پیشین با نظر موافق همراه شده و مجوز داده است که البته مجری از همان مجوز نیز تخطی کرده است.»

او افزود:« زمینی که از ما گرفته اند تقریبا ۲۰۰ متر سهم ما بوده و بقیه آن ابتدا وانتهایش سهم مردم و مستثنیات بوده است. ضمن اینکه اداره کل، مجوز برای جاده ۴ متری صادر کرده بود و ایشان جاده ۷ متری کشیده اند.»

موسوی تاکامی گفت:« جاده را زدند و در نهایت اکنون کار به بازرسی وزارتخانه رفته است. آنها پیگیر هستند و در دادگاه شهرستان هم منع تعقیب گرفته اند. ما نیز پیگیر این پرونده و تخلف های صورت گرفته در آن هستیم.»

مدیرکل منابع طبیعی مازندران(ساری) تاکید کرد:« ما با این جاده کشی مخالف هستیم؛ چرا که در آن منطقه جاده وجود داشته واین جاده دوم در آن مسیر است و اصلا نیازی به جاده دیگر نداشته است. مردم مطمئن باشند که ما در برابر تخلف ها و تصرف های حوزه انفال و منابع ملی کوتاه نمی آییم و طبق قوانین و دستورات صریح رهبری عمل می کنیم. اکنون نیز پرونده را به سازمان جنگل ها و بازرسی وزارتخانه سپرده ایم تا رسیدگی کنند.»

برای بزرگ‌نمایی، روی تصویر کلیک کنید.
برای بزرگ‌نمایی، روی تصویر کلیک کنید.

  منبع : وبگاه اسکان‌نیوز
  10:30   دوشنبه 12 شهریور 1397  
 نظرات