اخبار   
 

 خبری بد برای کسانی که نزدیک بزرگراه زندگی می‌کنند

آلاینده‌های هوا، به‌ویژه آن‌هایی که با ترافیک خودرو پیوند خورده‌اند، برای تندربارندتی و سلامت روانِ آدمی زیانبارند. گروهی از پژوهشگران مرکز تندرستی همگانی کانادا، چگونگی تأثیر این آلاینده‌ها بر مغز را بررسی کرده‌اند ...

آلاینده‌های هوا، به‌ویژه آن‌هایی که با ترافیک خودرو پیوند خورده‌اند، برای تندربارندتی و سلامت روانِ آدمی زیانبارند. گروهی از پژوهشگران مرکز تندرستی همگانی کانادا، چگونگی تأثیر این آلاینده‌ها بر مغز را بررسی کرده‌اند.

اگر در نزدیکی یک یک خیابان یا بزرگراه اصلی و شلوغ زندگی می کنید، بهتر است توجه ویژه ای به این مطلب داشته باشید. مطالعه ای جدید پیوند بین آغاز زوال عقل و نزدیکی محل اقامت به ترافیک بزرگراه را نشان داده است.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ام‌ان‌ان"، آلاینده های هوا، به ویژه آنهایی که با ترافیک خودرو پیوند خورده اند، برای سلامت انسان مضر هستند. اما تیمی از پژوهشگران مرکز سلامت عمومی کانادا چگونگی تاثیر این آلاینده ها بر مغز را مورد بررسی قرار داده اند. در این مطالعه، پژوهشگران شرایط هفت میلیون بزرگسال که در بازه سنی ۲۰ تا ۸۵ سال قرار داشتند را دنبال کردند. این افراد بین سال های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ در شهر اونتاریو ساکن بوده اند.

با استفاده از کد پستی، پژوهشگران قادر به شناسایی افرادی بودند که نزدیک به جاده های اصلی زندگی می کردند. تیم پژوهشی سپس این داده ها را با سوابق پزشکی هر فرد مقایسه کرد و به طور ویژه در پی سه بیماری عصبی - بیماری پارکینسون، بیماری ام‌اس و زوال عقل بود.

پژوهشگران ارتباطی بین زندگی کردن در نزدیکی یک بزرگراه و احتمال ابتلای یک فرد به بیماری پارکینسون یا ام‌اس نیافتند، احتمالا به دلیل این که احتمال ابتلا به این بیماری ها بسیار کم است. اما پژوهشگران رابطه ای بین زندگی در نزدیکی بزرگراه و احتمال ابتلا به زوال عقل مشاهده کردند.


ری کوپس یکی از مولفان این مطالعه و اعضای تیم پژوهشی وی دریافتند که زندگی در فاصله ۵۰ متری از یک بزرگراه احتمال ابتلا به زوال عقل در یک فرد را به میزان چهار درصد افزایش می دهد. این احتمال با افزایش فاصله محل اقامت از بزرگراه کاهش می یافت. احتمال ابتلا به زوال عقل در میان افرادی که تا فاصله ۱۰۰ متری از یک بزرگراه ساکن بودند، چهار درصد بیشتر بود. این احتمال برای افرادی که در بازه ۱۰۱ تا ۲۰۰ متر از یک بزرگراه زندگی می کردند به دو درصد کاهش می یافت. در فواصل بیشتر از ۲۰۰ متر نیز افزایش خطر ابتلا به زوال عقل قابل اغماض بود.

ارتباط بین خطر ابتلا به زوال عقل و نزدیکی محل سکونت به یک بزرگراه حتی پس از آن که پژوهشگران عواملی مانند تحصیلات، شاخص توده بدنی، سیگار کشیدن یا وضعیت اجتماعی‌اقتصادی را نیز مد نظر قرار دادند، همچنان قوی بود.

در گام بعدی، پژوهشگران امیدوارند آلاینده ویژه ای که مسئول این پیوند است، یا این که آیا صدا نیز در این زمینه نقش ایفا می کند را مشخص سازند.

فرستاده‌‌شده توسط م افتخاری
  منبع : وبگاه عصرایران
  14:27   چهارشنبه 29 دی 1395  
 نظرات