اخبار   
 

 ۱۵ اسفند، روز درختکاری در ایران و نگاهی به این فرهنگ در روسیه

فردا (۱۵ اسفند) در ایران «روز درختکاری» است و این فرهنگ در روسیه نیز با سهم ۲۵درصدی از کل عرصه‌های جنگلی جهان، جایگاهی ویژه دارد و بیش از همه، جوانان روس نقش اصلی را در این کنش ریست‌محیطی بر عهده دارند ...

۱۵ اسفند، روز درختکاری در ایران و نگاهی به این فرهنگ در روسیه

فردا (۱۵ اسفند) در ایران «روز درختکاری» است و این فرهنگ در روسیه نیز با سهم ۲۵درصدی از کل عرصه‌های جنگلی جهان، جایگاهی ویژه دارد و بیش از همه، جوانان روس نقش اصلی را در این کنش ریست‌محیطی بر عهده دارند.

به گزارش ایرنا، براساس آمارهای انتشار یافته، روسیه ۸.۵ میلیون کیلومتر مربع یا ۸۵۱ میلیون هکتار جنگل دارد که حدود ۲۵ درصد از ۳۸ میلیون کیلومتر مربع عرصه جنگلی جهان را تشکیل می دهد. از دوره حکومت تزاری در روسیه و همچنین شوروی، ترویج فرهنگ درختکاری بین مردم به ویژه نسل جوان در دستور کار بوده است.

درختکاری در شوروی و روسیه نو همیشه مورد توجه خاص قرار داشته و دولت ها تلاش کرده و می کنند با گسترش فرهنگ درختکاری، برنامه حفظ و توسعه جنگل ها و فضای سبز شهری را با همکاری مردمی و هزینه کمتر اجرا کنند.

در همین چارچوب، از سال ۱۹۹۱ نیز پس از فروپاشی شوروی و تشکیل روسیه نو، درختکاری از سوی دولت این کشور به صورت برنامه ریزی شده اجرا می شود و آژانس فدرال منابع جنگلی نیز متولی این امر مهم است. با برنامه ریزی این سازمان دولتی از سال ۲۰۱۱ هر ساله روز «روز درختکاری سراسری روسیه» ۱۴ مه برگزار می شود و در چارچوب این مناسبت برنامه های متنوعی پیش بینی شده است.


پیش از این در تقویم ملی روسیه ۲۲ آوریل روز بین المللی درختکاری ثبت شده بود ولی شش سال پیش تغییر یافت.
۱۴مه هر سال گروههای مردمی بیشتر متشکل از جوانان، دانشجویان و دانش آموزان در عرصه های تعیین شده حاشیه ای جنگل ها، فضاهای سبز و بوستان های شهرهای بزرگ حضور می یابند و ضمن کاشت درخت، طبیعت را از زباله ها و شاخه های شکسته پاکسازی می کنند. نتیجه این توجه متمرکز و اجرای برنامه های گوناگون مدیریت شده در شهرهای مختلف به ویژه ابر شهر مسکو بخوبی مشاهده می شود و تمام فضای خاکی پایتخت روسیه از درخت و بوته پوشیده شده است.

معمولا درختکاری عمومی در روسیه در قالب برنامه «سوبوتنیک» اجرا می شود که از سوبوتا یا شنبه به روسی گرفته شده است. برای نمونه سال ۲۰۱۶ در این برنامه گروههای مردمی با ۲۰۰ هزار عضو در محدوده ای به وسعت بیش از هفت هزار هکتار حدود ۲۵ میلیون اصله نهال کاشتند.

البته این درختکاری و آمار مربوط به آن فقط در برگیرنده عملکرد فعالیت های رسمی است و شمار نهال هایی که مردم به ویژه به مناسبت جشن هایی همچون روز ۹ مه (سالروز پیروزی شوروی در جنگ دوم جهانی) و در مواردی تشکیل زندگی کاشته می شود، بسیار بیشتر است.

بخشی از این برنامه ها می تواند جایگزینی برای بهره برداری از عرصه های جنگلی در قالب قطع درختان و تولید چوب در روسیه باشد که ازدیرباز یکی از اقلام صادراتی این کشور و همچنین پرکاربرد در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی است.

از سوی دیگر، درختکاری در فرهنگ ادبی روسیه اقدامی شایسته محسوب می شود و شاعران بزرگ از جمله میخائیل لرمونتف و سرگئی یسنین آن را تحسین کرده و در اشعار خود مردم را به لزوم توجه بیشتر به طبیعت تشویق کرده اند. به همین دلیل جشن های روز درختکاری در روسیه بسیار گسترده است و بسیاری با حضور در فضاهای عمومی شهری و جنگلی با کاشتن درخت یا حتی بوته های گل و نهال های میوه در محوطه باغ و محل سکونت خود آن را جشن می گیرند.

  منبع : خبرگزاری ایرنا
  14:34   شنبه 14 اسفند 1395  
 نظرات