اخبار   
 

 آیا باغ سیب کرج از بیل‌وکلنگ‌به‌دست‌ها رها شده است؟

رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج در خصوص آخرین وضعیت باغ سیب مهرشهر گفت: روند احیای این باغ انجام گرفته و خطری آن را تهدید نمی‌کند. حسین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این که در ۳۰ سال گذشته نزدیک به ۵۰درصد از فضای سبز شهری کرج از میان رفته است، گفت: طرح‌هایی چون کمربند سبز در بهبود وضعیت فضای سبز کرج مؤثر است، اما دیگر امکان بازگشت به شرایط گذشته وجود ندارد ...

آیا باغ سیب کرج از بیل‌وکلنگ‌به‌دست‌ها رها شده است؟

رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج در خصوص آخرین وضعیت باغ سیب مهرشهر گفت: روند احیای این باغ انجام گرفته و خطری آن را تهدید نمی‌کند. حسین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این که در ۳۰ سال گذشته نزدیک به ۵۰درصد از فضای سبز شهری کرج از میان رفته است، گفت: طرح‌هایی چون کمربند سبز در بهبود وضعیت فضای سبز کرج مؤثر است، اما دیگر امکان بازگشت به شرایط گذشته وجود ندارد.

وی با اشاره به افزایش تعداد روزهای پاک و سالم در سال جاری به نسبت سال گذشته گفت: مهمترین دلیل در این موضوع ناپایداری هوا و افزایش بارندگی‌ها در پاییز امسال بوده است.

محمدی در ادامه با بیان اینکه یکی از منابع مهم آلودگی هوای کرج به خودروها و به خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی مربوط است، افزود: شورای شهر در متمم بودجه سال گذشته یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به نصب کاتالیست بر روی تاکسی‌ها اختصاص داد؛ با این بودجه امکان تجهیز ۵۰۰۰ تاکسی به کاتالیست فراهم شده بود اما با کوتاهی شهرداری این فرصت از دست رفت.

وی افزود: برای سال ۹۷ این رقم به یک میلیارد تومان رسید اما با توجه به افزایش قیمت‌ کاتالیست شاید بتوان هزار تاکسی را مجهز کرد و باید دید آیا شهرداری این کار را انجام خواهد داد یا خیر.

پیش از این ‌عبدالناصر میرچی، مدیرکل میراث فرهنگی البرز در مهر ماه سال گذشته گفته، بنیاد مستضعفان مالک باغ سیب باقی می‌ماند و اضافه کرده، چندی پیش میراث فرهنگی البرز اقدام به ثبت ملی باغ سیب‌ کرج‌ کرده است.

وی ادامه داده، این اقدام با واکنش بنیاد مستضفان‌ که مالک این باغ است، مواجه شد و نتیجه‌ آن تنظیم شکایتی مبنی بر لغو ثبت ملی این باغ بود. مسئولان بنیاد مستضعفان باید بدانند ثبت ملی باغ سیب هیچ لطمه‌ای به مالکیت آنان درخصوص این باغ وارد نمی‌کند بلکه بر ارزش‌های آن می‌افزاید.

این مسئول توضیح داده، میراث فرهنگی نسبت به مالکیت این باغ هیچ چشمداشتی ندارد و حتی نگهداری از این باغ را ‌با حفظ حقوق بر عهده پیمانکار بنیاد مستضعفان قرار داده است. آنچه برای میراث فرهنگی اهمیت دارد حفظ هویت این باغ است و ارگان‌هایی چون محیط زیست، منابع طبیعی، شهرداری، شورای شهر، قوه قضاییه، دادستان به عنوان مدعی العموم و به خصوص شهروندان موافق ثبت ملی این باغ هستند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز گفته، در واقع جلوگیری از تغییر کاربری باغ و خودداری از گسترش ساخت و ساز در آن از مطالبات قدیمی مردم است‌ که ما هم به مطالبات به حق مردم در مورد ثبت ملی این باغ پاسخ دادیم.

همچنین رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج در مهر ماه سال گذشته با بیان اینکه در دهه ۷۰ بخشی از باغ سیب مهرشهر منتزع و برای ساخت دانشگاه به دانشگاه علامه طباطبایی واگذار شد، گفته، دانشگاه علامه به تعهدات خود عمل نکرده و بعید است که در ادامه نیز عمل کند، بنابراین این قسمت باید پس گرفته شود.

‌به گزارش ‌ایسنا، باغ سیب مهرشهر، باغی است که هر از گاهی یک حاشیه از گوشه و کنار حصارهای آن بیرون می‌آید، از حاشیه‌های قدیمی و تلاش برای از بین بردن ریه‌های این شهر تا حاشیه‌های جدید و تلاش برای لغو ثبت ملی این هویت ماندگار. باغ سیب، باغ سیب ماند اما هنوز هم مسائلی دارد و باید به آن پرداخته شود.

یکی از موضوعات مهم پس از حفظ این مجموعه به عنوان باغ و ثبت ملی آن، اهمیت احیای حدود ۸۰ هکتار از این باغ است که هنوز هم و با وجود این همه بحث در مورد باغ سیب و تاکید بر اهمیت آن مورد بی‌توجهی دانشگاه علامه طباطبایی واقع شده است.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج در این مورد به ایسنا گفته، در دهه ۷۰ حدود ۸۰ هکتار از باغ سیب مهر شهر برای ساخت دانشگاه منتزع و به دانشگاه علامه واگذار شد.

حسین محمدی افزود: با گذشت این همه سال ساخت دانشگاه در این قسمت از باغ سیب تحقق نیافته و بعید است که در ادامه نیز تحقق یابد. در حال حاضر اراضی مذکور برای کشت سبزی و صیفی اجاره داده می‌شود؛ این با روح کارکرد باغ سیب که به عنوان فضای سبز مطرح می‌شود منافات دارد.

وی خاطرنشان کرده، شهرداری کرج و استانداری البرز باید به توجه به عدم پایبندی دانشگاه علامه به تعهدات خود در خصوص ۸۰ هکتار از اراضی باغ سیب مهرشهر پیگیر پس گرفتن این قسمت باشند تا همچون دیگر اراضی باغ سیب احیا و نهال‌کاری شود.

همچمین در انتهای سال ۹۵ بود که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز با قدردانی از حساسیت مردم و رسانه‌ها نسبت به قطع درختان باغ سیب مهرشهر گفته بود، بخش‌هایی از باغ که درختان آن عمری بیش از ۵۰ سال دارد قطع شده است و تا پایان سال ۹۶ کل باغ سیب مهرشهر احیا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، «خسرو ارتقایی» در حاشیه بازدید اصحاب رسانه استان البرز از باغ سیب مهرشهر کرج اظهار کرده، باغ سیب مهرشهر یک مجموعه ۳۵۰ هکتاری است که ۲۷۰ هکتار آن متعلق به بنیاد مستضعفان و ۸۰ هکتار نیز به دانشگاه علامه مربوط است.

ارتقایی با اشاره به برنامه‌های پیشین شهرداری کرج و بنیاد مستضعفین برای تبدیل کاربری بخشی از این باغ خاطرنشان کرد: اما با پیگیری‌هایی که در استان به عمل آمد و پس از سفر رئیس جمهور به استان البرز، رئیس دولت به مردم قول داد که باغ سیب مهرشهر باغ سیب خواهد ماند.

وی اضافه کرد: پس از این تصمیم و با وجود ارزش بالایی که در این ۲۷۰ هکتار باغ نهفته است، رئیس بنیاد مستضعفان نیز قبول کرد که کاربری باغ باقی بماند و تغییری در آن ایجاد نشود.

ارتقایی با بیان این‌که درختان بخش‌هایی از این باغ بالای ۵۰ سال عمر دارد و فرسوده است، گفته، برای ادامه حیات باغ سیب مهرشهر به احیا مجدد آن نیازمندیم از همین‌رو قرار است با تلاش بنیاد مستضعفان و تسهیلات سه میلیاردی سازمان جهاد کشاورزی که بخشی از آن نیز پرداخت شده است، این باغ فاز به فاز احیا شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البرز خاطرنشان کرده، در همین راستا ۵۰ هکتار از اراضی که قبلاً هیچ درختی در آن وجود نداشت کاشته شده است و تا سال آینده به ثمر خواهد نشست.

ارتقایی اضافه کرده، ۳۱ هکتار از درختان فرسوده این باغ نیز قطع شده است و پس از یکسال آیش زیر کشت خواهد رفت تا در نهایت و در پایان سال ۹۶ ، ۲۷۲ هکتار از باغ سیب احیا و شاهد باغی جوان باشیم.

وی در ادامه با اشاره به فواید وجود باغ سیب مهرشهر افزوده این منطقه در جنوب غرب کلانشهر کرج و پایتخت واقع شده و به دلیل اینکه جریان باد غالب از این باغ عبور می‌کند تأثیر زیادی در کیفیت هوای کلانشهر کرج و تهران خواهد داشت، بنابراین با همه این تفاسیر ما اجازه نخواهیم داد که حتی یک وجب از این باغ تبدیل کاربری شود و مردم در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

ارتقایی توضیح داده، البته لازم است حق و حقوق بنیاد مستضعفین که متعلق به محرومین جامعه است نیز با همکاری مسئولین از طریق تامین زمین محقق شود.

وی با قدردانی از حساسیت مردم نسبت به باغ سیب تصریح کرد: درختان قطع شده درختانی فرسوده بوده است.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  09:18   یکشنبه 16 دی 1397  
 نظرات