اخبار   
 

 پژوهشی در زمینه‌ی امکان بهره‌گیری از گیاهان در تولید برق

یافته‌های یک پژوهش از پژوهشگران اصفهانی نشان می‌دهد که با بهره‌گیری از گیاهان می‌توان برق تولید کرد. در این فرآیند از فتوسنتز گیاهان استفاده و از آن برای تبدیل به انرژی الکتریسیته (برق) کمک گرفته می‌شود ...

پژوهشی در زمینه‌ی امکان بهره‌گیری از گیاهان در تولید برق

یافته‌های یک پژوهش از پژوهشگران اصفهانی نشان می‌دهد که با بهره‌گیری از گیاهان می‌توان برق تولید کرد. در این فرآیند از فتوسنتز گیاهان استفاده و از آن برای تبدیل به انرژی الکتریسیته (برق) کمک گرفته می‌شود. در پژوهشی که در خصوص "تولید انرژی الکتریسیته از گیاهان دارویی" توسط تیم پژوهشگران متشکل از ساناز شیرانی و احمد ایمنی (کارشناسی ارشد مهندسی کشاورزی گرایش بیوتکنولوژی و ژنتیک مولکولی گیاهان باغبانی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان) و علی برومند (مهندس مکانیک) انجام شد، آمده است: «با توجه با اینکه محدودیت منابع انرژی فسیلی در کنار پتانسیل بالای آلایندگی، جایگزینی آنها با منابع پاک و تجدید پذیر را ضروری کرد است، امروزه استفاده از انرژی های پاک و حافظ محیط زیست از اولویت‌های جامعه جهانی محسوب می‌شود.»

ساناز شیرانی یکی از پژوهشگران این تحقیق در گفت‌‍وگو با ایسنا، اظهار کرد: استفاده از انرژی‌های پاک با بهره‌گیری از منابع طبیعی و در دسترس قابل انجام است. یکی از ایده های مطرح در خصوص تولید انرژی؛ استفاده از گیاهان در تولید برق است. وی افزود: در این پروژه از فرآیند فتوسنتز در گیاهان استفاده و از آن برای تبدیل به انرژی الکتریسیته (برق) کمک گرفته می شود. این محقق ادامه داد: اساس کار برای تبدیل انرژی خورشید به برق، برمبنای همکاری و تعامل بین گیاهان و باکتری‌ها و با استفاده از پیل‌های سوختی میکروبی- گیاهی است. شیرانی افزود: این پیل‌ها قادرند انرژی حاصل از فعل و انفعالات در ناحیه نزدیک به ریشه گیاه (ریزوسفر) که در نتیجه فعالیت میکروارگانیسم‌های موجود، تولید می‌شود را جذب و پس از انتقال به پیل‌ها به انرژی الکتریکی تبدیل کنند. وی با بیان اینکه تولید برق با این روش بدون تولید هرگونه گازهای حاصل از احتراق است، تصریح کرد: علاوه بر این از لحاظ تولید گاز کربن دی اکسید خنثی است و باعث کاهش نشر گاز متان نیز می‌شود.

این محقق تولید انرژی پاک و تجدید پذیر را از دیگر اهداف این تحقیق اعلام کرد و گفت: با توجه با اینکه برخی گونه های بومی ایران جنبه دارویی و تزئینی دارند و امروزه در محیط‌ها و فضاهای سبز شهری از آنها استفاده می شود، می توان از پتانسیل آنها علاوه بر استفاده در فضاهای سبز شهری برای تولید انرژی الکتریسیته و روشنایی معابر و خیابان ها با حداقل هزینه نیز بهره برد. وی در خصوص ویژگی های این محصول و وجه تمایز ان با دیگر محصولات مشابه، خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقات نشان می دهد که گیاهان یکی از مهمترین و بهترین گزینه‌های موجود در سطح زمین برای به دام انداختن انرژی خورشیدی، از طریق فرآیند فتوسنتز، هستند. در شرایط طبیعی، باکتری هایی که در مجاورت ریشه گیاهان زندگی می کنند بقایای مواد آلی گیاهی را تجزیه کرده و در نتیجه، الکترون ها در ضمن فرآیند فتوسنتز آزاد می شوند.

این محقق اضافه کرد: اگر بتوان الکترودی را در چنین محیطی قرار داد، می‌توان این الکترون ها را جذب کرده و در نتیجه نیروی الکتریکی تولید کرد. شیرانی با اشاره به ضرورت جامعه به داشتن انرژی های تجدید پذیر با قیمت تمام شده ارزان، گفت: در این پژوهش استفاده از گیاهان دارویی تزئینی در سطح فضاهای سبز شهری را در دستور کار قرار داده شده است که از لحاظ نوآورانه بودن آن می توان به استفاده از گیاهان بومی منطقه و تولید انرژی الکتریسیته از آنها اشاره کرد. شیرانی توضیح داد: در این طرح برای تکمیل عملکرد از بیوراکتورها با طراحی خاص به منظور به کارگیری الکترون های آزاد شده استفاده شده است. وی این روش را مقرون به صرفه دانست و گفت: با توجه به اینکه این طرح به عنوان یکی از نیازهای بشر در سال‌های آینده و همچنین نیاز مبرم روزافزون به منابع انرژی با الزام به حفظ محیط زیست است، بازار هدف بسیار گسترده ای از جمله مصارف خانگی، اداری و حتی صنعتی را در برخواهد گرفت.


با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  11:07   یکشنبه 24 آذر 1398  
 نظرات