اخبار   
 

 طراحی سیستمی که حالِ شبکه‌ی تولید برق را بهتر می‌کند

یک دانشجوی رشته‌ی تبدیل انرژی دانشگاه تفرش از پایان یافتن مطالعات و طراحی سیستمی خبر داد که با اندوختنِ سرما می‌تواند به تامین بخشی از برق مورد نیاز کشور کمک کرده و باری را از دوش اکوسیستم تولید برق بردارد. بهنام فیض‌الله‌بیگی در گفت‌‌وگو با ایسنا، با بیان این که نیروگاه‌های گازی سهم عمده‌ای را در تولید برق مورد نیاز کشور بر عهده دارند، افزود: بازده نیروگاه‌های گازی در فرآیند تولید برق بسیار اهمیت دارد و کارکرد نیروگاه‌‌های گازی مستقیماً از دمای هوای محیط تأثیر می‌پذیرد ...

طراحی سیستمی که حالِ شبکه‌ی تولید برق را بهتر می‌کند

یک دانشجوی رشته‌ی تبدیل انرژی دانشگاه تفرش از پایان یافتن مطالعات و طراحی سیستمی خبر داد که با اندوختنِ سرما می‌تواند به تامین بخشی از برق مورد نیاز کشور کمک کرده و باری را از دوش اکوسیستم تولید برق بردارد. بهنام فیض‌الله‌بیگی در گفت‌‌وگو با ایسنا، با بیان این که نیروگاه‌های گازی سهم عمده‌ای را در تولید برق مورد نیاز کشور بر عهده دارند، افزود: بازده نیروگاه‌های گازی در فرآیند تولید برق بسیار اهمیت دارد و کارکرد نیروگاه‌‌های گازی مستقیماً از دمای هوای محیط تأثیر می‌پذیرد. وی اظهار کرد: نیروگاه های گازی در فصول سرد راندمان مطلوبی دارند ولی در فصول گرم سال با کاهش راندمان مواجه می شوند، زیرا در فصول گرم با توجه به افزایش دما و کاهش چگالی هوا، کمپرسور توربین گاز باید برای فشرده سازی هوا و تزریق آن به توربین، برق بیشتری مصرف کند و به عبارتی بخش زیادی از برق تولیدی توسط توربین صرف گردش خود کمپرسور می شود، لذا می توان با خنک کاری هوای ورودی به کمپرسور، چگالی هوا را افزایش داد تا کمپرسور با مصرف مقدار برق کمتری بتواند هوا را متراکم کند.

وی با بیان اینکه با کاهش مصرف کمپرسور می توان بخش بیشتری از برق تولیدی توربین را به شبکه برق تزریق کرد، افزود: شبکه برق در طول سال دو پیک مصرف را تجربه می کند؛ یک پیک مصرف مربوط به تامین روشنایی است که در تمام فصول وجود دارد و در طول شب اتفاق می افتد و پیک دوم مصرف که پیک بار برودتی نام دارد، مربوط به تامین انرژی لازم برای سیستم های تهویه مطبوع است که فقط در فصول گرم سال و در طول روز اتفاق می افتد. در طول دوره گرما که معمولا از اواسط اردیبهشت شروع شده و تا پایان شهریور ادامه می‌یابد، با افزایش گرمای هوا در بازه زمانی بین ‌ساعت۱۱ تا ۱۷ علاوه بر مشکل پیک بار برودتی، توربین گاز دچار افت عملکرد می شود و این امر فشاری مضاعف به شبکه برق وارد می کند، به‌ نحوی که بعضی اوقات منجر به قطع برق و بروز خاموشی می‌شود.

وی ادامه داد: تقارن پیک بار برودتی و افت عملکرد توربین گاز، به دلیل آنکه فقط در مقطعی از سال به وجود می‌آید حائز اهمیت است و یک معضل بزرگ برای مدیریت تولید برق است. در این پژوهش به منظور کاهش و جابجایی پیک شبکه که در اواسط روز اتفاق می افتد استفاده از روش ذخیره ساز سرما پیشنهاد شده است. سیستم های ذخیره ساز سرما با فراهم کردن امکان تولید و ذخیره سازی انرژی سرمایشی در بازه زمانی غیرپیک، می توانند مصرف برق چیلرها را که از معمول ترین و پر مصرف ترین دستگاه های تهویه مطبوع است به طول شب منتقل کنند، زیرا در ساعات شب هم مصرف برق در کل کشور به حداقل می رسد و هم تعرفه برق ارزان تر از دیگر ساعات است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

این دانشجو خاطر نشان کرد: در ادامه می توان از این انرژی سرمایشی ذخیره شده برای تأمین بار سرمایشی ساختمان‌ها یا هوای ورودی کمپرسورهای توربین گازی در ساعات پیک مصرف برق استفاده کرد، لذا سیستم ذخیره ساز سرما یک روش بسیار موثر در اصلاح پیک بار برودتی است.

وی تصریح کرد: در گذشته به صورت جداگانه مطالعاتی در مورد سیستم ذخیره ساز در بخش مسکونی و نیروگاهی انجام شده است ولی پرسش اساسی که مطرح بود این است که در شرایط دمایی و محیطی مشابه و پیک سایی یکسان، استفاده از سیستم ذخیره ساز از نظر اقتصادی در کدام یک از بخش های مصرف کننده و تولید کننده مقرون به صرفه است؟ به همین منظور در این پژوهش سیستم ذخیره ساز هم در بخش مسکونی و هم در بخش نیروگاهی در شرایط دمایی و محیطی مشابه مورد بررسی قرار گرفته است و در هر بخش تاثیر سیستم ذخیره ساز بر کاهش یا انتقال پیک شبکه برق بررسی شده است. در نهایت نتایج نشان داد استفاده از سیستم ذخیره ساز سرما در نیروگاه به مراتب مقرون به صرفه تر از بخش مسکونی است.

این دانشجوی رشته تبدیل انرژی دانشگاه تفرش با تاکید بر اینکه مطالعه و مقایسه سیستم ذخیره ساز در بخش نیروگاهی و مسکونی به کمک نسل جدیدی از مبدل های خنک کن برای اولین بار در سطح کشور انجام شده است، بیان کرد: این پروژه در قالب یک تیم تحقیقاتی زیر نظر دکتر رامین مهدی پور عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه تفرش و بنده انجام شده است و پس از گذشت حدود دو سال و ۶ ماه مطالعات پیرامون آن خاتمه یافته است.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  08:28   یکشنبه 20 بهمن 1398  
 نظرات