اخبار   
 

 عضویت دانشمندی از شهرکرد در آکادمی مهندسی کانادا

پروفسور مسعود فرزانه دهکردی، دانشمند ایرانی به عضویت آکادمی مهندسی کانادا (Canadian Academy of Engineering) درآمد. پروفسور فرزانه نویسنده‌ی ۳ کتاب مستقل است که از سوی ناشران بین‌‏المللی چاپ شده و در نگارش ۱۴ فصل از کتاب‌های علمی دیگر، مشارکت داشته است. همچنین، شمار ارجاعات (Citations) پژوهشگران سراسر جهان به مقاله‌های وی، ۵۷۲۱ مورد بوده است ...

عضویت دانشمندی از شهرکرد در آکادمی مهندسی کانادا

پروفسور مسعود فرزانه دهکردی، دانشمند ایرانی به عضویت آکادمی مهندسی کانادا (Canadian Academy of Engineering) درآمد. پروفسور فرزانه نویسنده‌ی ۳ کتاب مستقل است که از سوی ناشران بین‌‏المللی چاپ شده و در نگارش ۱۴ فصل از کتاب‌های علمی دیگر، مشارکت داشته است. همچنین، شمار ارجاعات (Citations) پژوهشگران سراسر جهان به مقاله‌های وی، ۵۷۲۱ مورد بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پس از انتشار خبری در ۲۶ ژوئن ۲۰۱۷ مبنی بر قرار گرفتن نام پروفسور مسعود فرزانه در جمع اعضای جدید آکادمی مهندسی کانادا، این استاد و پژوهشگر ایرانی به طور رسمی در مراسمی در اوتاوا به عضویت این آکادمی درآمد.

دکتر سیاووش ساعی افزود: این عنوان معتبر به پاس قدردانی از زحمات و تلاش‌‏های مستمر و چاره‏‌گشایی پروفسور فرزانه در طول ۳۵ سال فعالیت علمی که اثری شگرف بر مهندسی شبکه برق قدرت کانادا به جای گذارده ‏است، به وی تعلق گرفت.

به گفته دکتر راث، رییس آکادمی مهندسی کانادا، اگر چه هر یک از این اعضا زمینه تخصصی متفاوتی دارند، اما ویژگی مشترک آن‏‌ها توانایی‌‏شان برای فراتر بودن از عملکرد معمول و روزمره در مقوله مهندسی است و آنان دارای نقش ستودنی در گرایش علمی برای جامعه‏‏ هستند.‏

عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد ادامه داد: دکتر نیکول بوشارد، رییس دانشگاه شیکوتیمی کبک هم که دانشگاه محل فعالیت پروفسور فرزانه است، بر فعالیت‌‏ها، اثرگذاری و مشارکت بین‌‏المللی وی به عنوان عامل اصلی تبدیل شدن این دانشگاه به یک پیشروِ جهانی در دانش یخ‌زدگی اتمسفریک Atmospheric icing شبکه‏‌های برق قدرت در دنیا، تأکید کرد.

ساعی همچنین یادآور شد: دلیل برگزیده شدن پروفسور فرزانه در آکادمی، اهمیت و اثرگذاری پژوهش‌‏های پیشگامانه‏‌ی او در زمینه‏‌ی دانش یخ‏‌زدگی اتمسفریک شبکه‏‌های برق قدرت ولتاژ بالا به واسطه‏‌ی همکاری‌‏های بین‏‌المللی، انتشار حدود یک هزار مقاله‏‌ی علمی و سخنرانی، تدوین، هدایت و اجرای تعدادی از استانداردهای بین‌‏المللی، مشارکت در نگارش و تهیه‌‏ی تعداد قابل توجهی از کتاب‌‏های مرجع و تربیت و آموزش حدود ۲۵۰ نفر نیروی باکیفیت در زمینه مهندسی است.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

پرفسور فرزانه زاده‌‏ی سال ۱۳۲۷ خورشیدی در شهرکرد، عضو دائمی موسسه‏‌ی مهندسان برق و الکترونیک (IEEE)، عضو انستیتو مهندسی و تکنولوژی (IET) و عضو انستیتو مهندسی کانادا (EIC) است.

پروفسور فرزانه مدرک مهندسی برق قدرت را از دانشگاه پلی‏‌تکنیک تهران دریافت کرد و در سال‌‏های ۱۹۷۸ و ۱۹۸۰ به ترتیب موفق به اخذ مدارک کارشناسی ارشد و دکترای برق از دانشگاه پال‏ساباتیه‏‌ی فرانسه شد. او در سال ۱۹۸۶ دوره‏‌ی فوق‏‌دکتری در گرایش Electrical Discharges at High-Voltage را در دانشگاه یادشده به پایان رساند.

نام پروفسور فرزانه در دو منبع شامل «پانصد پیشگام تأثیرگذار»، هشتمین چاپ بین‌‏المللی، انیستیتیوی بیوگرافی آمریکایی، ایالات متحده آمریکا و «واژه‏‌نامه‌‏ی جهانی بیوگرافی»، چاپ بیست و هفتم، مرکز جهانی بیوگرافی، کمبریج وجود دارد.
همچنین وی از سوی مجله‌ی «مک‏لین» کانادا در لیست ۱۰۰ پیشگام نوآور دارای توان ایجاد تغییر در جهان قرار گرفته است.

دیگر سوابق او شامل عضویت در کمیته‌‏ی اجرایی شورای بین‏‌المللی اَبَرسامانه‌های الکتریکی (CIGRÉ) در کانادا، عضویت در انجمن مهندسی ایالت کبک کانادا، عضویت در انجمن بین‌‏المللی علوم و تکنولوژی با هدف توسعه (IASTED)، عضویت حرفه‏ای ممتاز در شورای مهندسی انگلستان، عضویت در انجمن آمریکایی پیشبرد علوم (AAAS) و عضویت در آکادمی علوم نیویورک (NYAS) در آمریکا می‌باشد.

عضو حرفه‌‏ای ممتاز انجمن بین‏‌المللی مهندسان سازه‏‌های قطبی و دریایی (ISOPE)، عضو انستیتوی کانادایی پراکنش نوترونی (CNS)، عضو انجمن فرانسوی ‏زبان‎‏های مؤثر کانادا در پیشرفت علوم (ACFAS)، ادیتور اصلی High Voltage journal از سال ۲۰۱۶ از دیگر عناوین و سوابق پرفسور فرزانه است. از میان حدود ۳۵ دانشجوی فوق دکتری و ۴۵ دانشجوی دکتری تحت راهنمایی پروفسور فرزانه، به ترتیب ۱۰ و ۱۱ نفر ایرانی هستند.

او برنده‏‌ی جوایز گوناگونی شده است که از آن جمله می‌‏توان به جایزه‌‏ی NSERC Leo-Derikx به پاس همکاری دیرپا و طولانی میان صنعت و دانشگاه و پایه‌‏گذاری بزرگ‌ترین مرکز بررسی یخ‌زدگی اتمسفریک در سراسر جهان، جایزه‌‏ی Circle of Excellence دانشگاه کبک به پاس به فرجام رساندن پژوهش‌‏های مهم و تأثیرگذار اشاره کرد.

همچنین می‌توان به کسب جایزه‌‏ی Charles-Biddle شهروندی کبک برای مشارکت استثنایی او در پیشرفت نظام اجتماعی کبک به عنوان شخصی از جامعه‏‌ی فرهنگی و جایزه‏‌ی کنفرانس عایق الکتریکی و پدیده‏‌های دی‏الکتریک (CEIDP) مربوط به سازمان جهانی IEEE DEIS موسوم به Whitehead Memorial Lecture Award، اشاره کرد. برگزیده شدن کشف موسوم به «توسعه‌‏ی پوشش‏‌های نانوساختار آسیب‌‏رسان به یخ» به عنوان یکی از ۱۰ کشف مهم سال ۲۰۰۸ میلادی به قلم وی در مجله‏‌ی علمی کبک از افتخارات علمی اوست.

پروفسور فرزانه نویسنده‌ی ۳ کتاب مستقل است که توسط ناشران بین‏المللی Springer، John Wiley و McGraw-Hill چاپ شده و در نگارش ۱۴ فصل از کتب علمی دیگر، مشارکت داشته است. دو کتاب او به زبان چینی ترجمه شده است. ترجمه‌‏ی کتاب سوم هم در مرحله‌‏‏ی چاپ است. قرار است که یکی از کتاب‌‏های وی به زودی به زبان فارسی ترجمه شود. تعداد ارجاعات (Citations) پژوهشگران سراسر جهان به مقالات وی، ۵۷۲۱ مورد است. همچنین شاخص h یا همان «h-index» مربوط به او در پایگاه مذکور برابر با ۴۰ است.

فرستاده‌شده توسط رامتین جواهریان
  منبع : خبرگزاری ایرنا
  04:44   سه شنبه 14 شهریور 1396  
 نظرات