اخبار   
 

 طرح بن ـ بروجن، بحران حوضه‌ی زاینده‌رود را تشدید می‌کند

کارشناس آب حوضه‌ی زاینده‌رود با تأکید بر این که اجرای طرح بن ـ بروجن دلیل فنی ندارد، گفت: با برداشت 42میلیون مترمکعب آب از حوضه‌ی زاینده‌رود در قالب طرح بن ـ بروجن، بحرانِ این حوضه شدتِ بیش‌تری می‌یابد ...

طرح بن ـ بروجن، بحران حوضه‌ی زاینده‌رود را تشدید می‌کند

کارشناس آب حوضه‌ی زاینده‌رود با تأکید بر این که اجرای طرح بن ـ بروجن دلیل فنی ندارد، گفت: با برداشت ۴۲میلیون مترمکعب آب از حوضه‌ی زاینده‌رود در قالب طرح بن ـ بروجن، بحرانِ این حوضه شدتِ بیش‌تری می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حدود دو هفته پیش کلنگ زنی عملیات آبرسانی بن - شهرکرد - بروجن از طریق ویدیو کنفرانس توسط معاون اول رئیس جمهور کلید آغاز شد که به گفته کارشناسان بارگذاری جدیدی بر حوضه زاینده رود خواهد بود.

لطف الله ضیایی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا در خصوص طرح بن- بروجن در خصوص چرایی اجرای این طرح، اظهار داشت: طرح بن - بروجن برای مصارف شرب و صنعت تعریف شده است.



وی با بیان اینکه بحث شرب با توجه به اولویت آن، باید اجرا شود، تاکید کرد: قرار بود طرح بن - بروجن از طریق سبزه کوه در حوضه کارون تامین آب شود و آب می توانست بدون نیاز به پمپاژ به این طرح انتقال یابد اما این طرح کنار گذاشته و قرار شد آب از حوضه زاینده رود دوباره برداشت شود.

به گفته این کارشناس حوضه آبریز زاینده رود، با وجودی که شرب اولویت دارد و باید در جایی اتفاق افتد که منابع دیگر تامین آب، فراهم نباشد اما به طور معقول در طرح بن - بروجن باید انتقال آب از طریق سبزه کوه انجام می شد.

وی دلیل کنار گذاشتن انتقال آب از سبزه کوه به طرح بن- بروجن را برخی مخالفت های محلی در استان چهارمحال اعلام کرد و گفت: تغییر انتقال آب دلیل فنی قابل ملاحظه ای نداشت. ضیایی با تاکید بر اینکه طرح بن - بروجن تنها برای شرب نیست و برای توسعه صنعت نیز در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: این تصمیم گیری مغایر با مصوبه ۹ ماده ای شورای عالی آب در حوضه زاینده رود است که بارگذاری های جدید را ممنوع کرده است.

وی افزود: اجرای طرح بن – بروجن، بحران حوضه زاینده رود را تشدید می کند و از این حوضه حدود ۴۲ میلیون متر مکعب برداشت آب خواهد شد. حال این سوال مطرح می شود که آیا اجرای طرح بهشت آباد و سد و تونل سوم کوهرنگ جبران برداشت آب طرح بن- بروجن را می کند یا خیر؟ که این کارشناس آب در این باره، گفت: مصارف این دو طرح از قبل پیش بینی شده بود.

وی افزود: در مصوبه چهارم شورای هماهنگی مدیریت منابع آب حوضه آبریز زاینده رود، در برابر منابع تونل دوم و سوم کوهرنگ، طرح بهشت آباد و چشمه لنگان تخصیص آب به چهارمحال و بختیاری، کاشان و مصارف شرب اصفهان داده شده و منبع مازادی برای بارگذاری جدید وجود ندارد. ضیایی با تاکید بر اینکه اجرای طرح بن - بروجن و انتقال آب از حوضه زاینده رود دلیلی فنی ندارد، گفت: طرح بن - بروجن طرح مناسبی برای انتقال آب نیست و موجب تشدید بحران حوضه زاینده رود می شود.

وی اظهار کرد: در طرح بهشت آباد بر اثر فشارهای اجتماعی با تصمیم وزارت نیرو طرح از تونل به لوله تبدیل شد اما در طرح انتقال آب صفارود به کرمان با وجودی که قسمتی از آن به صورت خط لوله اجرایی شده بود به دلیل اقتصادی بودن، طرح تبدیل به تونل شد. به گفته این کارشناس آب حوضه آبریز زاینده رود، متاسفانه دولت در اجرای برخی از طرح های انتقال آب و شیوه اجرای آن، تحت تاثیر برخی جوسازی ها قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: در اینکه بن و بروجن نیاز به آب آشامیدنی دارد تردیدی وجود ندارد اما نکته قابل توجه این است که بروجن و روستاهای اطرف آن در حوضه کارون قرار دارد و دلیلی نیست که وقتی در حوضه ای، منابع آب برای تامین نیاز است در طرحی دیگر آب که از حوضه کارون به زاینده رود منتقل و دوباره در قالب طرح بن - بروجن به حوضه کارون منتقل شود.

  منبع : خبرگزاری ایمنا
  10:50   سه شنبه 4 اسفند 1394  
 نظرات    
 
بهداد مهری 08:09 چهارشنبه 5 اسفند 1394
0
 بهداد مهری
ایشان واقعاً کارشناس است یا غوغاسالار؟!
در تونل دوم و سوم و چشمه لنگان چه آبی به چهارمحال تخصیص داده شده؟ در طرح بهشت اباد شما بین 180 تا 250 میلیون متر مکعب اب از حوضه کارون فقط به اصفهان انتقال میدهید (بجز سهم کرمان 170و یزد180)، انوقت خود استان حق استفاده از 40 میلیون متر مکعب را ندارد؟( سرما و محرومیت یا مهاجرت اجباری اش مال ما اب مال شما) خصوصیات زمین شناسی طرح صفارود چه ربطی به خصوصیات زمین شناسی چهارمحال برای انتقال اب  از طریق تونل را دارد؟ مگر طرح سد گتوند یا لار که فاجعه است توسط برترین های این رشته بررسی نشد چرا الان کارشناسان جوابگو نیستند(ادعای درست بودن طرح را دارند ولی واقعیت چیز دیگریست) برای انتقال اب، ملاک حوضه ابریز نیست ملاک هزینه و امکان اجرای درست است که طرح سبزکوه بدلایل زیست محیطی و گسل اصلی زاگرس به مشکل خورده است.