اخبار   
 

 نگرانی‌های شماری از فعالان حوزه‌ی ساخت‌وساز درباره‌ی همکاری با خارجی‌ها

یک مقام بخش خصوصی در حوزه‌ی ساخت‌وساز درباره‌ی شیوه‌ی همکاریِ فعالان این حوزه با سرمایه‌گذاران خارجی با اشاره به برخی تجربه‌های ناموفق (همچون ساخت برخی مسکن‌های مهر توسط ترکیه‌ای‌ها) گفت: برای ما ارتقای کمّی و کیفیِ ساخت‌وساز در اولویت است ...

نگرانی‌های شماری از فعالان حوزه‌ی ساخت‌وساز درباره‌ی همکاری با خارجی‌ها

یک مقام بخش خصوصی در حوزه‌ی ساخت‌وساز درباره‌ی شیوه‌ی همکاریِ فعالان این حوزه با سرمایه‌گذاران خارجی با اشاره به برخی تجربه‌های ناموفق (همچون ساخت برخی مسکن‌های مهر توسط ترکیه‌ای‌ها) گفت: برای ما ارتقای کمّی و کیفیِ ساخت‌وساز در اولویت است.

نبود اعتبارات کافی عمرانی که منجر به تعطیلی و توقف بسیاری از پروژه‌ها شد، یکی از دلایلی است که مدیران را به فکر جذب سرمایه‌گذاری خارجی و استفاده از ظرفیت‌های آنان انداخته است. دولت در سال‌های قبل نیز با مشارکت دادن سرمایه‌گذاران خارجی در ساخت و ساز موافق بوده است؛ احداث ساختمان‌های مربوط به پروژه‌های مسکن مهر در شهرهای «پرند» و «هشتگرد» توسط شرکت‌های خارجی نمونه‌هایی از فعالیت‌های این چنینی است. در حال حاضر نیز احداث ساختمان‌های «پردیس» با همین رویکرد انجام می‌شود. اما به گفته عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان مبحث ورود خارجی‌ها به عرصه ساخت وساز دچار اشکالاتی است.

example-image

اسفندیار سلطانی در این باره به اقتصادنیوز گفت: برخی از شرکت‌های خارجی فعال درعرصه ساخت‌وساز که بعد از برجام برای مشارکت به ایران می‌آیند به دنبال کار می‌گردند، یعنی تصور اولیه‌شان این است که ایران یک کشور نفتی با مقادیر زیادی از پول آزاد شده است و آنها می‌توانند از وضعیت حاضر کسب درآمد کرده و به نان و نوایی برسند. این خاطره ناخوشایند را ما در قضیه مسکن مهر ساخته شده توسط شرکت ترکیه‌ای «کوزو» دیدیم. ترکیه با ورود به ساخت و ساز و با استفاده از کارگران غیرحرفه‌ای جنوب شرق آسیا نه تنها نتوانست سرمایه و تکنولوژی جدید به ساخت‌وساز این کشور وارد کند، بلکه با حیف و میل سرمایه‌های داخلی باعث تاخیر پیشرفت‌های ساخت‌وساز ما هم شد.

وی ادامه داد: در قضیه مسکن مهر بزرگ‌ترین ضربه از سوی کشور همسایه بر ما وارد شد. پیمانکاران ترکیه با دانش و تجربه ناقص خود به جز صرف هزینه‌های بالا و نابه‌جا چیزی عاید ایران نکردند و به نظر می‌رسد دست‌های سیاسی در پشت این قضایا در کار بوده است.

رییس انجمن صنفی انبوه‌سازان زنجان در این باره افزود: ما به هیچ عنوان نیازمند پیمانکاران خارجی نیستیم، زیرا در این ورطه بسیار توانمندیم و در عرصه‌های بین‌المللی اسم و رسمی داریم، بنابراین در این مساله هرگز به بازی‌های سیاسی وارد نخواهیم شد.

وی همچنین عنوان کرد: دیدگاه کانون انبوه‌سازان سراسری با دیدگاه برخی از کشور‌های علاقه‌مند به حضور در صحنه ساخت و ساز ایران بسیار متفاوت است. نخستین هدف این کشور‌ها کسب درآمد و ایجاد شغل برای کارگران غیرحرفه‌ای آنها است، در حالی که برای ما ارتقای کمی و کیفی ساخت‌وساز در اولویت قرار دارد.

این فعال ساختمانی با انتقاد شدید از رویه ورود پیمانکاران خارجی به داخل کشور در سال‌های گذشته به اقتصادنیوز گفت: جای تاسف بسیار است که ایران به جای صدور خدمات مهندسی و جذب سرمایه‌های ساخت‌وسازی، وارد کننده پیمانکاران و کارگران غیرحرفه‌ای با روز مزد دلاری باشد.

این فعال ساختمانی در این مورد تصریح کرد: اگر کشوری مانند ایتالیا بتواند از لحاظ ورود سرمایه‌های کلان، مصالح و سیستم‌های نوین ساختمانی، تکنولوژی‌ها و ماشین‌آلات به صنعت ایران یاری برساند و باعث ارتقای کیفی و کمی پروژه‌های داخلی شود قدمشان روی چشم کانون انبوه سازان سراسری قرار دارد، اما انجمن صنفی انبوه سازان به شدت با کشور‌هایی که تنها قصد تخریب ساخت‌وساز و از بین بردن اعتماد ملی را دارند و صنعت ساختمان ایران را فقط منبعی برای کسب درآمد می‌بینند، مخالف بوده و از هم اکنون نه بزرگی به ورود پیمانکاران (نه سرمایه‌گذاران) خارجی می‌گوید.

سلطانی در پایان گفت: واگذاری پروژه‌های داخلی که توان اجرا و انجام آن در درون کشور وجود دارد، اشتباه است و انبوه‌سازان با دادن طرح‌ها و پروژه‌های داخلی به پیمانکاران خارجی مخالف هستند.

  منبع : وبگاه اقتصادنیوز
  15:18   چهارشنبه 21 بهمن 1394  
 نظرات