اخبار   
 

 چرا نظام مهندسی ساختمان تهران از شفاف‌سازی ارجاع کار هراس دارد؟

درحالی‌که جامعه‌ی مهندسی استان تهران و افکار عمومی این امید را داشت که در دوره‌ی هفتم هیأت مدیره‌ی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران سفره‌ی رانت و تخلف از این سازمان برچیده شود، ظاهرا دست‌های پشت‌پرده همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهند و عملاً مانع اجرای قانون در این سازمان می‌شوند ...

چرا نظام مهندسی ساختمان تهران از شفاف‌سازی ارجاع کار هراس دارد؟

درحالی‌که جامعه‌ی مهندسی استان تهران و افکار عمومی این امید را داشت که در دوره‌ی هفتم هیأت مدیره‌ی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اتفاقات جدیدی در این سازمان بیفتد و سفره‌ی رانت و تخلف از این سازمان برچیده شود، ظاهرا دست‌های پشت‌پرده همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهند و عملاً مانع اجرای قانون در این سازمان می‌شوند.

براساس شنیده‌های خبرنگار معماری نیوز سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ابتدای سال جاری با هدف مقابله با رانت نسبت به شفاف‌سازی ارجاعات کار نظارت اقدام کرد، ولی در روزهای بعد با حذف ستون‌های اطلاعاتی ارجاع، در یک نامه بدون مهر و امضا عملا شفاف‌سازی را از اقدامات این سازمان حذف کرده است.

اصل مطلب از این قرار است که طبق تصمیم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مقرر شده بود از تاریخ ۱۴ تیر ۹۵به بعد کلیه پرونده‌های ۲۰۰۰متر به بالای ورودی به معاونت خدمات مهندسی، به اطلاع کلیه مهندسان رسیده شود تا برخی نتوانند از رانت اطلاعاتی استفاده کرده و فقط آن‌ها از ورود این پرونده‌ها خبر نداشته باشد که تور خود را برای شکار این کارها با هر روشی پهن کنند و به عبارتی شرایط برای همه مهندسان یکسان شود.

اما نامه بدون مهر و امضایی که در بین جامعه مهندسی منتشر شده است خبر از تصمیم دیگری می‌دهد، ظاهرا قرار نیست بازارداغ رانت و تخلف در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تعطیل شود.

جالب این است که ظرف چند روز گذشته حمزه شکیب یکی از اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران که عضو کمیته تحقیق و تفحص بود به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات درست و بدون فیلتر از عضویت در این کمیته استعفا داده است.

شاید جداولی که در دو روز ۱۴ و ۱۵ تیرماه منتشر شد موید مطالب این گزارش باشد. جدول تهیه شده در ۱۴ تیر متشکل از ۴ستون با عنوان‌های مالک/متقاضی، شماره پرونده، متراژ و طبقات بوده و جدول منتشر شده در روز ۱۵ تیر متشکل از ۲ ستون باعناوین منطقه و متراژ بوده؛در پایان ذکر این دو سئوال ضروری است که چرا تعداد ستون‌ها و اطلاعات مندرج در جدول مذکور کاهش پیدا کرده است؟ و آیا به واقع هیأت رییسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران توانایی مقابله با رانت را ندارد یا اینکه با کمال تاسف این هیأت رییسه هم در آستانه ورود به بازی رانت در سازمان مذکور است؟



  منبع : وبگاه معماری‌نیوز
  13:30   شنبه 19 تیر 1395  
 نظرات