اخبار   
 

 مسئولان پاسخگوی پایمال شدنِ قانون مجری ذی‌صلاح باشند

معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به دو حادثه‌ی اخیر ریزش ساختمان در خیابان وحدت اسلامی و جیحون به دلیل گودبرداری غیراصولی، گفت: طبق آمار ارائه‌شده، سالانه حدود ۴۰۰ نفر در حوادث ساختمانی در کشور جان خود را از دست می‌دهند و این، یعنی هر روز دستکم یک نفر ...

مسئولان پاسخگوی پایمال شدنِ قانون مجری ذی‌صلاح باشند

معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به دو حادثه‌ی اخیر ریزش ساختمان در خیابان وحدت اسلامی و جیحون به دلیل گودبرداری غیراصولی، گفت: طبق آمار ارائه‌شده، سالانه حدود ۴۰۰ نفر در حوادث ساختمانی در کشور جان خود را از دست می‌دهند و این، یعنی هر روز دستکم یک نفر.

به گزارش«صما» به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی تهران، حمیدرضا خوشدل در خصوص مهمترین علت بالا بودن آمار تلفات حوادث ساختمانی در کشور اظهار کرد: علت اصلی این آمار تاسف آور، ورود افراد فاقد صلاحیت به عرصه ساخت و ساز است که هیچ تخصصی دراین زمینه ندارند. در کشور ما برخلاف کشورهای دیگر به راحتی اجازه داده می شود هرکسی با هر شرایطی تنها به واسطه داشتن سرمایه وارد عرصه ساخت و ساز شود و جان و مال مردم را به خطر بیندازد.
وی با بیان اینکه به خطر انداختن جان مردم در دین ما گناه محسوب می شود، اظهار کرد: در قانون مدنی ماده ۶۱۶ نیز تاکید شده:« در صورتی که قتل غیر عمد به واسطه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا اقدام به امری که مرتکب در آن مهارت نداشته است یا به سبب عدم رعایت نظامات واقع شود مسبب به حبس از یک تا سه سال و نیز به پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه اولیای دم‌محکوم خواهد شد...»

وی ادامه داد: طبق قوانین، تنها کسانی حق ورود به عرصه ساخت و ساز را دارند که آموزش دیده و تخصص های لازم را کسب کرده باشند. اما متاسفانه ما شاهد نقض قانون هستیم، زیرا در اکثر پروژه های ساختمانی از مرحله ابتدایی خاک برداری تا اجرای فونداسیون و اجرای اسکلت و دیوارکشی و... بدون حضور مجریان ذی صلاح انجام می شود و در طول پروژه به دلیل نبود مجری ذی صلاح کسی نمی داند شرایط ریسک پذیر کدام است و همه با مسائل راحت برخورد می کنند در نتیجه هر لحظه امکان وقوع حادثه وجود دارد.

معاون خدمات مهندسی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: وقتی ما قوانین مناسب و تعریف درستی از شرایط داریم چرا باید ساخت و سازها بدون حضور مجریان ذی صلاح انجام شود؛ مسلما مسئولان باید پاسخگوی زیر پا گذاشتن قوانین باشند.


مهندس خوشدل تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع و اصرار سازمان نظام مهندسی بر حضور مجریان ذی صلاح، اخیرا رئیس سازمان ابلاغیه ای را مبنی بر لزوم حضور مجریان ذی صلاح در پروژه های ساختمانی صادر کرده است که خوشبختانه در این مدت میزان ثبت وجود مجریان ذی صلاح رو به افزایش بوده است.از سوی دیگر اخیرا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اسامی تمامی مجریان و سازندگان ذی صلاح را روی سایت خود قرار داده که تمام افراد جامعه می توانند با مراجعه به سایت این سازمان اسامی آنان را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی تمام تلاش خود را می کند عرصه ساخت و ساز را هرچه بیشتر به سمت ایمنی تر شدن پیش ببرد اما این کافی نیست زیرا این وظیفه شهرداری است که به عنوان مسئول اجرایی، حضور مجریان و سازندگان صاحب صلاحیت را در ساخت و ساز الزامی کند.

مهندس خوشدل با اشاره به دو حادثه گودبرداری غیراصولی اخیر تاکید کرد: طبق بررسی کارشناسان سازمان نظام مهندسی،هردو حادثه رخ داده به دلیل عدم اجرای سازه نگهبان، حذف پاشنه خاکی، عدم توجه به ساختمان های فرسوده مجاور و در یک کلام عدم حضور مجری ذی صلاح در این دو پروژه بوده است.

وی با بیان اینکه حضور مجریان و سازندگان ذی صلاح قطعا موجب می شود نقش فرآیندهای مهندسی در ساخت و ساز شهری بیشتر،حوادث ساختمانی کمتر و عمر مفید ساختمان ها بیشتر شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۳ هزار مهندس دارای پروانه مجری در کشور داریم و تعداد پروانه های شهری در سال حدود ۱۰ هزار پروانه است از این رو، به لحاظ تعداد مجری هیچ مشکلی نداریم. در نتیجه در صورت بی توجهی به قانون و عدم حضور مجریان و سازندگان صاحب صلاحیت در ساخت و ساز شهری و بروز حوادث ساختمانی مسئولان امر باید پاسخگوی افکار عمومی و وجدان خود باشند.

  منبع : وبگاه صما
  19:29   چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396  
 نظرات