اخبار   
 

 وقتی تیرآهن‌ها رژیم لاغری می‌گیرند!

رییس اتحادیه‌ی آهن‌سازان کشور از کم شدنِ وزن تیرآهن‌های تولیدی پایین‌تر از حد استاندارد خبر داد و ابراز نگرانی کرد. حبیب‌الله بشارتی در گفت‌وگو با خبرنگار «اقتصادآنلاین» درباره‌ی این رخداد در بازار آهن، این‌گونه می‌گوید: تولید و عرضه‌ی هر فرآورده‌ای، فرآیندی توأم و همزمان است و این شرایط بر هم تاثیر می‌گذارد. در شرایطی که عرضه فراوان است و متقاضی نیست، این امر روند تولید را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد ...

وقتی تیرآهن‌ها رژیم لاغری می‌گیرند!
■ تیرآهن چینی، رقیب تولیدکننده‌ی داخلی


سال ۹۶ از سوی رهبر انقلاب، به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام گذاری شد، کاهش تولیدات کارخانه ها و بیکار شدن جوانان عاملی اصلی اتخاذ چنین تصمیمی بوده است. کاهش تولید در داخل کشور در بخش های مختلف تبعات گوناگونی داشته است. در بعضی بخش ها واردات جایگزین شده و در برخی دیگر تولید کننده ها مجبور به تعطیلی، تغییر کاربری واحد خود و یا جبران به روش های غیر معمول شده اند. همه این روش ها دارای تبعاتی است، اما در این میان واحدهای تولیدی هستند که با کاهش حجم تولید خود امنیت افرادجامعه را به خطر می اندازند.

کارخانه های تولید تیرآهن از جمله بخش هایی هستند که تولید آنها بر اساس استانداردهای حرفه ای دارای اهمیت است، اما به تازگی و در اقدامی عجیب این کارخانه ها به منظور مقابله با رکودی که با آن دست به گریبانند، مشغول به جبران کاهش فروش خود با کاهش دادن وزن محصولات تولیدی هستند. به طوری که در یک نمونه تیرآهن ۱۸ با وزن استاندارد ۲۳۰ کیلوگرم با کاهش ۹۰ کیلویی وزن به رقم ۱۶۰ کیلوگرم رسیده است.

حبیب الله بشارتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص این اتفاق در بازار آهن این طور می گوید: تولید و عرضه هر محصولی توام است و این شرایط بر هم تاثیر می گذارد. در شرایطی که عرضه فراوان است و متقاضی نیست این روند تولید را هم تحت تاثیر قرار می دهد. در حال حاضر با کاهش رونق در بخش مسکن، بیشتر محصولات تولیدی در انبارهای دپو شده اند. این رکودی که در این بخش فراگیر شده، در برخی واحدهای تولیدی به تعطیلی کامل منجر شدهاست. اما برخی از تولید کنندگان با روش "کم فروشی" درصدد مقابله با شرایط رکودی هستند. البته در این میان برخی هم فقط به گران فروختن محصول خود اکتفا کرده اند.

وی می افزاید: اصلی ترین مشتریان ورق آهن و تیرآهن را پیمانکاران بخش ساختمانی تشکیل می دهند و بعد از رکود در این بخش ها تولیدکننده ها ضمن کاهش ظرفیت تولید خود و اخراج کارگران، اقدام به کم فروشی از طریق کاهش وزن استاندارد محصولات تولیدی کردند و این موضوع می تواند در آینده منجر به وقوع حوادث مشابه دیگری هم چون ریزش ساختمان پلاسکو شود.


بشارتی ادامه داد: این وظیفه نهادهای نظارتی و سازمان استاندارد است که به کمک اتحادیه آهن سازان برای مقابله با تولید محصولات آهنی بی کیفیت اقدام کنند. وی در بخش دیگری از صحبت خود با بیان اینکه با افزایش ساخت و ساز در کشور می توان، بر رونق واحدهای تولیدی آهن افزود، تاکید کرد: راهکار دیگری که برای مقابله با رکود وجود دارد، جلوگیری از واردات محصولات آهنی است که در داخل امکان ساخت آن وجود دارد. در حالی که هم اکنون واحدهای تولیدی با ۵۰ درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند، تیرآهن های چینی رقیب تولیدکننده های داخلی است و در صورت مقابله با واردات محصولات از چین می توان ظرفیت این واحدها را به ۸۰ درصد هم رساند.

  منبع : وبگاه اقتصادآنلاین
  20:01   شنبه 26 فروردین 1396  
 نظرات