اخبار   
 

 نفوذ متخلفان حرفه‌ای در نظام مهندسی؟

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، حاشیه های ایجادشده در مجمع سالیانه‌ی این سازمان را اقدام حدود نیم‌درصد اعضا دانست که به «متخلفان حرفه‌ای» معروف هستند و هم‌اکنون به شورای انتظامی معرفی شده‌اند. او گفت که این مهندسان، منافع فردی خود را بر منافع سازمان ترجیح می‌دهند ...

نفوذ متخلفان حرفه‌ای در نظام مهندسی؟

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، حاشیه های ایجادشده در مجمع سالیانه‌ی این سازمان را اقدام حدود نیم‌درصد اعضا دانست که به «متخلفان حرفه‌ای» معروف هستند و هم‌اکنون به شورای انتظامی معرفی شده‌اند. او گفت که این مهندسان، منافع فردی خود را بر منافع سازمان ترجیح می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حبیب الله بیطرف در نشست خبری درباره حواشی نوبت دوم مجمع عمومی عادی سالانه این سازمان اظهار کرد: امسال دو نشست یا جلسه مجمع عمومی برگزار کردیم که از چند ماه قبل از برگزاری، جریانی غیرطبیعی عمدتا در فضای مجازی راه افتاد و بعد هم در جلسه مجمع بروز پیدا کرد. بررسی‌هایی که در سازمان و وزارت راه و شهرسازی درخصص دلایل این حاشیه ها انجام گرفته نشان دهنده این است که تعدادی از اعضای متخلف سازمان که ما آنها را متخلفان حرفه ای می نامیم کسانی هستند که در دوره حذف ارجاع از سازمان در فرور دین ماه نظارت گرفتند که مجموعا ۲۶۰ شرکت حقوقی و ۳۶۰ عضو حقیقی هستند.

وی افزود: این تعداد که منافع آنها با اقدامات و پیگیریهای سازمان به خطر افتاده به تدریج از ابتدای سال تا تابستان تشکلی پیدا کردند؛ چون طبق مصوبه هیات مدیره و تجهیزات مراجع قانونی رسیدگی به تخلفات اینها به شورای انتظامی استان محول شده است. البته باورنمی کردند که این پیگیری قانونی صورت گیرد اما به هر صورت این افراد بدون در نظر گرفتن نظرات کارشناسی نسبت به تراز سالانه یا بودجه سالانه حاشیه سازی هایی کردند و نقطه نظرات کارشناسی مطرح کردند که «نه به تراز، نه به بودجه» و این باعث شد که شرایط شرایط عادی نباشد.

بیطرف با اشاره به نوبت دوم مجمع عمومی که ۱۲ مردادماه برگزار شد خاطرنشان کرد: روند مجمع به شکلی غیرقانونی دنبال شد، به همین دلیل نمایندگان دولت و هیات رییسه جلسه را ترک کردند. هم اکنون نیز در فعالیت هایمان با برخی کارشکنی های این متخلفان حرفه ای که قانون مقررات ملی ساختمان را رعایت نمی کنند مواجه هستیم. این تعداد صرفا منافع فردی و مادی را بر منافع اعضا ترجیح می دهند و اخیرا هم اقداماتی برای عدم برگزاری ارکان سازمان که مجمع عمومی است انجام دادند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، راهکار حل این معضل را حضور بیشتر اعضای واقعی و قانون مدار نظام مهندسی استان تهران دانست و گفت: این تعداد متخلفانی که عرض کردم حدود نیم درصد اعضای سازمان هستند و چون متاسفانه جلسات مجمع عمومی با حضور یک درصد برگزار می شود این عده قلیل توانستند جلسه مجمع را از حالت قانونی خود خارج کنند. اگر در تهران ۱۰ درصد اعضا در مجمع حضور پیدا کنند از امکان حاشیه سازی این عده کاسته خواهد شد. لذا امیدواریم اعضای متعهد و قانون مدار سازمان حضور بیشتری در جلسات مجمع عمومی داشته باشند.

وی درباره تصمیم هیات سه نفره بر مبنای تصمیمات اتخاذ شده در جلسه مجمع اظهار کرد: صورت جلسه توسط هیات رییسه تنظیم شده است، بازرسان هم امضا کردند و جهت رسیدگی به وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است.

بیطرف همچنین درخصوص تخلف ۴۰ میلیارد تومانی در هیات مدیره دوره قبل اظهار کرد:هم اکنون ۴۰ میلیارد هنوز دست نخورده در حساب سازمان موجود است و کارها برای ابطال سند بانکی انجام شده و پس از حکم دادگاه می توانیم حساب را آزاد کنیم تا به حساب سازمان منتقل شود.



رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران، دو مساله را در این زمینه متذکر شد و گفت: موضوع سپرده گذاری دربانک شهر و وثیقه به نفع یک شرکت خصوصی دو مساله هستند. باید توجه داشت امر سپرده گذاری در راستای کسب سود بیشتر برای درآمد سازمان بوده و قانونی انجام شده است. کما اینکه سازمان سایر منابع خود را در بانکهای معتبر سپرده گذاری کرده بود. اما وثیقه گذاری صرفا با نظارت هیات رییسه انجام شده و بعضی اعضای هیات رییسه هم برای امضای سند اقدام کرده بودند.

وی ادامه داد: بررسیهای مشاوران حقوقی سازمان نشان می دهد امضاکنندگان اسناد وثیقه این را به عنوان احتمال تخلف تشخیص دادند و ما پرونده آنها را به شورای انتظامی مرکز فرستادیم و در حال بررسی است. در عین حال علیه یکی از شعبات بانک شهر شکایت کیفری کردیم. دلیلمان هم این بود که در این شعبه اولا سند وثیقه سفید امضا شده و دوم اینکه یکی از سپرده های سازمان به نام اشخاص زده شده و سوم اینکه بانک در مقاطع مختلف امر جعل انجام داده است. یعنی روی کپی سفید امضا شده سند وثیقه اطلاعات مختلفی را نوشته و منتقل کرده است. این سه تخلف کیفری باعث شده که ما از بانک شکایت کنیم.

بیطرف مبلغ وام سپرده گذاری شده را حدود ۳۲ میلیارد تومان اعلام کرد که ۸۰ درصد مبلغ وثیقه را شامل می شود. البته ممکن است دادگاه تشخیش دهد که کل تخلف مربوط به بانک است و ما منتظریم که سهم تخلف هریک از طرفین مشخص شود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران همچنین با اشاره به اینکه در سال گذشته با حکم هیات عمومی دیوان عدالت دو مورد از مواد قانونی سازمان نظام مهندسی ابطال شد افزود: این مساله باعث شد شهرداری ها برای مجری محدودیتهایی قائل شوند. البته شهرداری ها می گفتند نظارت مهندسان صوری است که تا حدودی واقعیت داشت و ما تلاش کردیم این روند را به حالت واقعی برگردانیم. در این خصوص زمینه فعالیت شرکتها و اشخاص حقیقی دارای صلاحیت اجرای ساختمان فراهم شده و کسانی که فعالیت واقعی انجام می دهند می توانند در این زمینه وارد شوند.

بیطرف همچنین درخصوص فعالیتهای اقتصادی دولت گفت: خوشبختانه نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به شهریور ۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۸.۳ درصد شده و این موفقیتی برای دولت جمهوری اسلامی ایران است. ولی از نظر رشد و رونق اقتصادی، حرکت اقتصاد کشور حرکت مثبت با شیب ملایم را طی می کند. انتظار فعالان اقتصاد کشور این است که تا پایان سال به رشد اقتصادی حداقل ۴ درصد برسیم و در بخش ساختمان هم انتظار این است که در ماههای پایانی سال رونق بیشتری در حوزه ساخت و ساز به وجود بیاید.

وی آمار صدور پروانه های ساختمانی در شش ماهه ابتدای سال جاری را دارای ۱۰ درصد رشد نسبت به سال قبل عنوان و خاطرنشان کرد: آمار شش ماهه پروانه های صادره نسبت به شش ماهه سال قبل شاهد رشد ۱۰ درصدی هستیم که انتظار تحرک و رونق بیشتر در بازار ساخت و ساز شهری را نشان می دهد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تصریح کرد: نظام مهندسی یکی از نهادهای موجود در بازار ساخت و ساز شهری است. این سازمان به عنوان نهاد هدایت کننده، نظارت کننده و مدیریت کننده بر خدمات مهندسی در این بازار حضور دارد وایفای نقش می کند. در استان تهران بیش از ۱۰۵ هزار عضو حقیقی در سازمان نظام مهندسی استان تهران در هفت رشته مهندسی داریم و حدود ۱۴۰۰ شرکت مهندسی عضو سازمان هستند که این مجموعه در سه حوزه طراحی، اجرا و نظارت فعالیت می کنند.

بیطرف خاطرنشان کرد:هم اکنون در دوره هفتم هیات مدیره نظامهای مهندسی استانها از جمله تهران هستیم و ۱۰ ماه از عمر دوره هفتم گذشته است. در استان تهران خوشبختانه این دوره پرکار و پرثمر است و روند بهبود و صعودی را طی کرده است. اگرچه چالشهای متعددی در سر راه داشتیم و تلاش کردیم آنها را پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه ویژگی مدیریت درسازمان مهندسی استان تهران در دوره هفتم در سه محور خلاصه می شودگفت: مساله اول داشتن برنامه برای سه ساله هفتم است. نکته دوم اینکه چهار راهبرد اساسی شامل قانون گرایی، اخلاق مداری، برنامه محوری و شایسته سالاری مبنای حرکت و فعالیتهای مدیریت سازمان در ۱۰ ماه اخیر دنبال شده و محور سوم تاکید بر سالم سازی محیط و کارکردهای سازمان و اعضا در این دوره مدنظر بوده که قدمهای متعددی در این مسیر برداشته شده است.

رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران یادآور شد: در گذشته بعضا رانت اطلاعاتی باعث فساد و مشکلاتی می شد که در فرآیند جدید به طور کلی از بین رفته و شفاف سازی ایجاد شده است.

به گفته بیطرف، یکی دیگر از اقداماتی که انجام شده این است که هم اکنون انجام خدمات صدور کارت عضویت تمدید پروانه از طریق اینترنت صورت می گیرد که کاملا غیرحضوری است و افراد فقط یک بار برای احراز اصالت مدرک مراجعه می کنند.

وی با بیان این که تعدادی از افراد فاقد تخصص درسازمان جمع شده بودند تاکید کرد: کارهای ارزیابی و تطبیق صلاحیت این افراد با شرایط احراز مشاغل سازمانی انجام شده و نیروهای مازاد مشخص شدند که حالا باید از سازمان جدا شوند و جایگزین آنها افرادی می شوند که دارای تحصیلات و تجربه کافی هستند.

بیطرف تعداد اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران را ۵۶ هزار عضو فعال وحدود ۵۰ هزار عضو غیرفعال عنوان کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درباره آخرین وضعیت اصلاح قانون نظام مهندسی در مجلس گفت: در دوره قبل مجلس شورای اسلامی طرح اصلاح قانون نظام مهندسی توسط کمیسیون عمران تهیه شد و در صحن مجلس رفت ولی در صحن مجلس رد شد و به تصویب نرسید. در مجلس دهم پس از استقرار نمایندگان و استقرار کمیسیونها از جمله کمیسیون عمران ابراز تمایلی از طرف اعضای کمیسیون برای بررسی و تصویب طرح یا لایحه مطرح شده است؛ چون اصلاح قانون نظام مهندسی بعد از ۲۰ سال یک ضرورت است اما اینکه اصلاح در قالب لایحه از طرف دولت به مجلس تسلیم و تصویب شود یا اینکه خود مجلس در قالب طرح این کار را انجام دهد بین دولت و مجلس مذاکره در حال انجام است.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران همچنین خطرات ناشی از گودبرداری ها را در سال جاری نسبت به سال قبل دارای روند کاهشی دانست و گفت: درخصوص گودبرداری ها در شهر تهران یک گروه بازرس ویژه تخصیص داده و برای کلیه گودهای موجود و عمیق کار رصد مستمر صورت می گیرد. خوشبختانه تعداد ریزشها و خطرات در سال جاری نسبت به سال گذشته و دو سال قبل به شدت کاهش یافته است. این کار موفقی است که در تعامل شهرداری و نظام مهندسی صورت گرفته است.

بیطرف همچنین درباره گودبردای‌های خیابان سهیل و پروژه اطلس مال که مشکلاتی را برای مردم تهران و آثار تاریخی (کاخ صاحبقرانیه) ایجاد کرده‌اند، گفت: گودها بر اساس مشخصات بازرسی می‌شوند که البته نشست گود یک امر طبیعی است اما درباره دو گود خیابان سهیل و اطلس مال باید بگویم که پس از دریافت گزارش‌ها بازرسی از این گودها را شروع کرده‌ایم و گودبرداری خیابان سهیل متوقف شده است و همچنین افزایش عمق گود در هر دو پروژه متوقف کرده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر در این دو گود عملیات پایدار سازی در حال انجام است.

ـ گزارش همین نشست رسانه‌ای در وبگاه وزارت راه و شهرسازی :
جزئیات عملکرد ۱۰ماهه‌ی نظام مهندسی ساختمان استان تهران / تغییر نام مجری ذی‌صلاح به پیمانکار ساخت/ رشد ۱۰درصدی در پروانه‌های صادرشده‌ی ساختمانی

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  13:44   سه شنبه 13 مهر 1395  
 نظرات    
 
نامدار جهانی 01:56 چهارشنبه 14 مهر 1395
0
 نامدار جهانی
جناب آقای بیطرف در مجمع 12 مرداد طبق فیلم های بجا مانده از مجمع فقط 2 نفر از اعضاء از عملکرد هیئت مدیره ی نظام راضی بودند و بقیه نزدیک به 1500 نفر ناراضی بودند و شما و هیئت مدیره با ملاحظه نارضایتی اعضاء سالن را ترک فرمودید . و ادامه ی جلسه با نظم بسیار عالی برگزار شد.
جناب آقای بیطرف خود جناب عالی جزو هیئت مدیره ی قبلی سازمان بودید و در تخلف این 40 میلیارد تومان شما کجا بودید که اعتراض نکردید.؟ و بعد از ریاست سازمان چرا پیگیری نکردید ؟ و الان که در این مجمع دیدید اعضای مجمع به عملکرد شما و هیئت مدیره رای ندادند مجبور شدید که پیگیری کنید. خدا را در نظر داشته باشید که ناظر گفتار و کردارمان هست.