اخبار   
 

 ساخت تونل ۳۰ کیلومتری برای مقابله با فرار آب سد لار نهایی شد

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران از برنامه‌ریزی برای ساخت تونل ۳۰ کیلومتری از پایین‌دست سد لار تا بالای نیروگاه «کلان» و جلوگیری از فرار سالیانه ۱۶۰میلیون مترمکعب آب از این سد خبر داد ...

ساخت تونل ۳۰ کیلومتری برای مقابله با فرار آب سد لار نهایی شد

مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران از برنامه‌ریزی برای ساخت تونل ۳۰ کیلومتری از پایین‌دست سد لار تا بالای نیروگاه «کلان» و جلوگیری از فرار سالیانه ۱۶۰میلیون مترمکعب آب از این سد خبر داد.

محمدرضا بختیاری روز دوشنبه در ساختمان آب منطقه ای تهران، در پاسخ به خبرنگاران افزود: پنج ماه پیش، طرح ساخت تونل ۳۰ کیلومتری از پایین دست سد و محل فرار آب تا بالای نیروگاه کلان در وزارت نیرو مصوب شد که اکنون در دستور کار است و تا پیش از فرارسیدن نوروز با برگزاری مناقصه، پیمانکار آن مشخص می شود. وی بیان داشت: این طرح در مدت پنج سال اجرا می شود و سالیانه از فرار ۱۶۰ میلیون مترمکعب آب از سد لار جلوگیری می کند.

به گفته بختیاری، این سد پیش از انقلاب اسلامی به گونه ای طراحی و اجرا شد اما مشکل فرار آب را همراه داشت. به گفته این مسئول، سد لار از نظر ساختگاه، بسیار خوب است و اگر با مشکل فرار سالیانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریای مازندران روبرو نمی شد، با وجود حجم مخزن ۹۵۰ میلیون مترمکعبی شاید تا ۵۰ سال نیازهای آبی تهران را پاسخگو بود.
سد لار فقط قادر به نگهداشت ۳۰ میلیون مترمکعب آب است و ورود بیش از این مقدار، فرار آب را افزایش می دهد.

بختیاری یادآوری کرد: راهکارهای زیادی برای علاج فرار آب از این سد پیش بینی و اجرا شد اما هیچیک راهگشا نبود. ۶ سال پیش نیز وزارت نیرو برای حل مشکل این سد مطالعات جامعی انجام داد و از راهنمایی و مشاوره کارشناسان خارجی از سراسر جهان بهره گرفت اما اواخر سال ۱۳۹۱ به این نتیجه رسید که برای رفع این مشکل هیچ چاره ای وجود ندارد.


آب سد نم‌رود به تهران منتقل نمی‌شود

مدیرعامل آب منطقه ای تهران در پاسخ به پرسش ایرنا درباره آخرین وضعیت سد نم رود شهرستان فیروزکوه گفت: اکنون این سد ۷۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما به دلیل مشکلاتی پیمانکار پیشین آن برکنار شد و تا ۲ ماه آینده پیمانکار جدید آن معرفی می شود.

این مسوول یادآوری کرد: سد نم رود ۱۰۱ میلیون مترمکعب تخصیص آب دارد که ۱۰ میلیون مترمکعب آن سهم استان تهران و بقیه برای استان سمنان است. وی هر گونه برنامه ریزی برای انتقال آب این سد برای مصارف پایتخت را رد کرد. به گفته بختیاری، تاکنون ۵۰۰ هکتار از مجموع ۷۵۰ هکتار مستثنیات روستای «سله بن» در پایین دست سد نم رود، به تملک درآمده (استملاک شده) است.

مطالبات پیمانکاران

این مسئول اعلام کرد: از آغاز امسال تاکنون ۶۸۰ میلیارد ریال از مطالبات پیمانکاران شرکت آب منطقه ای با استفاده از اوراق مشارکت و اسناد خزانه پرداخت شده است.

لزوم اصلاح شیوه های آبیاری و الگوی کشت کشاورزی

مدیرعامل آب منطقه ای تهران یادآوری کرد با توجه به کاهش متوسط بارش های کشور در ۱۰ سال گذشته از ۲۵۰ به ۲۰۴ میلیمتر، کنار گذاشتن شیوه های کنونی آبیاری غرقابی و توسعه شیوه های نوین آبیاری تحت فشار ضروری است.

بختیاری تاکید کرد طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی تضمین کننده کشاورزی پایدار در کشور است و با اجرای شیوه های نوین آبیاری هیچ چالشی متوجه قشر کشاورزان نمی شود. به گفته وی، فرهنگ صرفه جویی در مصارف آب باید هر چه بیشتر ترویج شود.

به گزارش ایرنا، روز دوشنبه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران اعلام کرد میانگین بارش های استان تهران تا ساعت ۶ صبح امروز از ۱۴۱ میلیمتر عبور کرد و بیلان آبی استان در همسنجی با پارسال مثبت شد.

مسئولیت حفاظت و نظارت بر بهره برداری از منابع آب های سطحی و زیرزمینی در شهرستان های تهران، اسلامشهر و پردیس به وسعت یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر مربع، بر عهده امور آب تهران بزرگ است. در این منطقه نزدیک به ۱۰ میلیون نفر ساکنند که ۹ میلیون نفر آنان در شهر تهران سکونت دارند.

  منبع : خبرگزاری ایرنا
  07:34   سه شنبه 26 بهمن 1395  
 نظرات