اخبار   
 

 بلندمرتبه‌سازی در فضای سبز : برج‌سازی در منطقه‌ی ۲۲ تهران با شدت تمام ادامه دارد

به گزارش «معماری‌نیوز»، ساخت‌وساز انبوه برج‌های بلند مسکونی در اقصی‌نقاط منطقه‌ی ۲۲ کلان‌شهر تهران ادامه دارد و در اطراف معابر، ساختمان‌های بلند و نوساز با فاصله‌های بسیار کم کنار یکدیگر قرار می‌گیرند: که چنین فشردگی و تراکمی از تعدادی شمارش‌ناپذیر برج در کنار یکدیگر در هیچ منطقه‌ی دیگر پایتخت قابل مشاهده نیست ...

بلندمرتبه‌سازی در فضای سبز : برج‌سازی در منطقه‌ی ۲۲ تهران با شدت تمام ادامه دارد

به گزارش «معماری‌نیوز»، ساخت‌وساز انبوه برج‌های بلند مسکونی در اقصی‌نقاط منطقه‌ی ۲۲ کلان‌شهر تهران ادامه دارد و در اطراف معابر، ساختمان‌های بلند و نوساز با فاصله‌های بسیار کم کنار یکدیگر قرار می‌گیرند: که چنین فشردگی و تراکمی از تعدادی شمارش‌ناپذیر برج در کنار یکدیگر در هیچ منطقه‌ی دیگر پایتخت قابل مشاهده نیست.

تاور کرین‌های غول آسا آسمان را پوشانده اند، بولدوزر‌های عظیم در حرکت هستند، تنها صدایی که به گوش می رسد صدای بسیار بلند و گوش خراش ماشین آلات بزرگ ساختمانی است که بی وقفه مشغول کار هستند.

بنا به گزارش ارسالی خوانندگان معماری نیوز روبروی ایستگاه متروی وردآورد در محدوده شهرداری ناحیه سه منطقه ۲۲ فضای سبزی با درختان چند ساله سرو کاج وجود دارد که اخیراً در گوشه ای از این زمین به مساحت حدود ۱۵۰۰ متر مربع مجوز ساخت یک برج ۹ طبقه با کاربری تجاری _اداری داده شده و هم اکنون با چهار طبقه زیر زمین در حال خاکبرداری است.

به گفته یکی از ساکنان منطقه، اهالی بسیار از این موضوع ناراحت هستند و با وجود پیگیری‌ها تاکنون پاسخ روشنی از شهردار ناحیه سه منطقه ۲۲ در رابطه با علت ساخت و ساز در فضای سبز دریافت نکرده‌‌اند و مشخص نیست مجوز این قبیل ساخت و ساز‌ها را کدام مرجع قانونی و با چه ضابطه‌ای صادر می‌کند.

example-image

example-image

example-image

example-image

example-image

منطقه‌ی ۲۲ جای زندگی نیست!

منطقه ۲۲ تهران جدیدترین منطقه شهری در پایتخت ایران است، با وسعتی حدود ۱۲۰۰۰ هکتار، در شمال غربی‌ترین بخش تهران قرار دارد.

در دهه ۱۳۶۰ نیمی از این منطقه در اختیار پادگان های نیروهای مسلح بود، سال ۷۹ طرح تفصیلی منطقه ۲۲ تصویب شد، اما آغاز به کار همه جانبه توسعه منطقه ۲۲ از سال ۸۵ در زمان شهرداری قالیباف آغاز شد.

منطقه ۲۲ با کمترین اهمیت به زیرساخت های شهرسازی و جمعیت شناسی ساخته شده و همچنان در حال توسعه است. انواع سرانه ها در این منطقه نادیده گرفته شده است از جمله سرانه آموزشی و بهداشت و درمان که مردم در تامین آن به شدت با مشکل مواجه هستند.

این منطقه مترو و اتوبوس های بی آر تی ندارد. از بیمارستان دولتی، سوپر مارکت و مغازه‌های مختلف هم خبری نیست. به قول یکی از ساکنان شبیه مناطق ویلایی شمال و کنار دریا است و اینجا برای تفریح چند روزه خوب است و نه برای زندگی!

تا یک دهه پیش، قبل از سر برآوردن برج‌ها، اهالی این منطقه با داشتن همین مشکلات، صرفاً، به هوای پاک و تراکم پایین جمیت آن دلخوش بودند که آن‌ هم با بلند مرتبه سازی‌های وسیع و بی‌ضابطه از بین رفته است حال آنچه مانده، منطقه‌ای آلوده با محرومیت‌های بسیار است.

اکنون برج سازی های بی رویه در منطقه ۲۲ سبب افزایش جمعیت و جمعیت پذیری شهر تهران به طور کلی و جمعیت روز و شب در پهنه های مجاز شده است.

اخیراً مدیرکل دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران وزارت راه و شهرسازی با انتقاد از صدور پروانه‌های ساخت وسازهای غیرمجاز در کلانشهر تهران گفت: تلاش می‌کنیم جلوی صدور پروانه‌های جدید را در منطقه ۲۲ تهران بگیریم.

البته تلاش برای متوقف کردن روند بی مهابای این ساخت و ساز در این منطقه بسیار دیر انجام گرفته و در صورت عدم صدور پروانه‌های جدید هم این اقدام در واقع نوشدارویی پس از مرگ سهراب است.

  منبع : وبگاه معماری‌نیوز
  14:27   سه شنبه 7 اردیبهشت 1395  
 نظرات